Platforma dla nowych pomysłów. Startup Heroes pomoże postawić ci pierwszy krok w biznesie

Dawid Wojtowicz
Świetny pomysł na biznes, smykałka przedsiębiorcy i otwarty umysł. To najważniejsze cechy start-upowców, wynalazców zainteresowanych wprowadzaniem na rynek innowacji. Jeśli posiadasz te atuty i jesteś gotowy przejść od planów do działania, możesz postawić pierwszy krok, korzystając ze wsparcia, jakie oferuje Startup Heroes, platforma startowa dla nowych pomysłów.
Startup Heroes to platforma startowa dla nowych pomysłów. Projekt wspiera rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw (start-upów), w tym w zakresie usług podstawowych i specjalistycznych, za pomocą kompleksowego programu inkubacji Facebook / Startup Heroes
Projekt, realizowany w ramach "Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020", został stworzony przez Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny (OPN-T), jednostki powołane do wspierania rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych przy pomocy inkubacyjnych programów. Jednym z nich jest platforma Startup Heroes, której trwa właśnie druga edycja.

– Platforma powstała, aby wspierać przedsiębiorcze osoby poszukujące powtarzalnego, skalowalnego i rentownego modelu biznesowego. Firmy uzyskują gotowy schemat profesjonalnego programu inkubacji, który mogą powielać po zakończeniu projektu, zdobywając tym samym nowych klientów w swojej działalności gospodarczej – mówi Agnieszka Wasilewska, zastępca kierownika projektu Startup Heroes w Olsztyńskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Wsparcie na starcie

Celem projektu, jest stworzenie warunków dla rozwoju start-upów i skomercjalizowanie ich pomysłów. Docelowo program ma wesprzeć powstanie 132 nowych przedsiębiorstw na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego. Inkubator otwiera drzwi przed projektami z sektora ICT, ekoenergetyki oraz produkcji żywności.

– Do pierwszej edycji wnioski złożyło 171 pomysłodawców z 3 wskazanych branż. W ramach selekcji wyłoniono 22, którzy zgodnie z regulaminem platformy zobowiązani byli do założenia spółki z o.o. W trakcie inkubacji start-upy otrzymały usługi m.in. w zakresie porad prawnych, księgowych, zarządzania i przedsiębiorczości, wsparcia technologicznego, czy zakupu usług z rynku. Proces inkubacji zakończyli wszyscy zakwalifikowani. Na chwilę obecną 8 atart-upów z pierwszej edycji otrzymało wsparcie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – opowiada Agnieszka Wasilewska.

Manager Inkubacji do dyspozycji

Każdy start-up otrzyma swojego menadżera inkubacji, czyli opiekuna nadzorującego właściwy przebieg inkubacji. To on przeprowadzi wywiad z przedstawicielami start-upu, aby dopasować ekspertów i usługi do potrzeb biznesu. Poza nadzorem nad prawidłową realizacją programu menadżer będzie odpowiedzialny również za systematyczną ocenę postępu prac nad rozwijanym pomysłem.

– Przy drugiej edycji Startup Heroes wprowadziliśmy kilka zmian, część zamierzonych, a część nieplanowanych. Z myślą o zadowoleniu uczestników platformy wyłoniliśmy nowych partnerów świadczących usługi na rzecz start-upów. Dodatkowo wprowadziliśmy usprawnienia związane z obiegiem dokumentów. Natomiast sytuacja związana z pandemią COVID-19 zaowocowała zmianą formy szkoleń czy Demo Day z formy bezpośredniej na zdalną – wyjaśnia Agnieszka Wasilewska.

Po zakończonym procesie manager przygotuje raport z inkubacji. Raport ten będzie zapisem historii rozwoju startupu od rozpoczęcia inkubacji do jej końca oraz postępów, jakie zostały wykonane przez zespół. Po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji start-up może starać się o 1 mln złotych dofinansowania na rozwój swojego biznesu, przystępując do konkursu "Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej".
Kolejna edycja Startup Heroes również składa się z 6 półrocznych cyklów inkubacji, poprzedzonych 3-miesięczną rekrutacją do każdego kolejnego cyklu. Nabór do obecnego etapu (III Rundy) trwa do 31 lipca 2020 roku. Tak jak w przypadku każdej tury zwieńczy go panel ekspertów, który zadecyduje o zakwalifikowaniu do profesjonalnego programu inkubacji startupów.

Każdy wybrany uczestnik będzie mógł skorzystać z usług podstawowych i usług specjalistycznych. W pierwszym pakiecie oferowane są przestrzeń do pracy nad pomysłem, obsługa prawna i księgowa, doradztwo podatkowe, pomoc w przygotowaniu identyfikacji korporacyjnej i szkolenia pitchingowe do występu przed inwestorami. W skrócie: wiedza i umiejętności niezbędne w prowadzeniu młodej firmy.

W ramach usług specjalistycznych zostanie przygotowany dla każdego start-upu indywidualny program inkubacji. Szkolenia z tego pakietu mogą dotyczyć oceny rynkowej produktu, analizy potrzeb klienta, wizualnego kreowania marki czy marketingu. Przewidziane jest też wsparcie techniczne, technologiczne, inżynierskie i informatyczne. Wszystko zależy od specyfiku wybranego start-upu i jego modelu biznesowego.

Startupy i ich sukcesy


Jednym ze start-upów, który wziął udział w projekcie, jest firma Esensic z Olsztyna. Pracuje ona nad platformą lokalizacji w czasie rzeczywistym w przestrzeniach zamkniętych i ograniczonych, tam, gdzie nie dociera sygnał GPS lub jest na tyle zniekształcony, iż nie pozwala na dokładną i precyzyjną lokalizację obiektów. Rozwiązanie olsztyńskiego start-upu lokalizuje je z dokładnością kilkunastu centymetrów, co przekłada się na różne zastosowania, w tym optymalizację procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstw, jak i również zwiększenie bezpieczeństwa w wielu aspektach.

– Poszukiwaliśmy inkubatora, który realizuje program 1.1.1 POPW. Startup Heroes w tamtym czasie miał akurat otwartą rekrutację, postanowiliśmy więc złożyć wniosek właśnie do tego programu. Niemniej jednak również słyszeliśmy kilka ciepłych słów o OPN-T od znajomych z Olsztyna – opowiada Łukasz Bijok, prezes Esensic.

– Do udziału w Startup Heroes skłoniła nas chęć realizacji projektu o dużym potencjale, lecz i dużym zapotrzebowaniu na zasoby biznesowe, marketingowe czy
wprost finansowe, pozwalające rozwinąć projekt technologicznie. Od początku mieliśmy na względzie rozwinięcie projektu również w aspektach nietechnologicznych, jak i docelowo przystąpienie do programu 1.1.2. Program inkubacji spełniał nasze oczekiwania, więc postanowiliśmy przystąpić – tłumaczy założyciel start-upu.
Facebook / Startup Heroes
Esensic przeszedł już inkubację. Obecnie znajduje się po "bezpiecznej stronie"
programu 1.1.2. – Inkubacja w Startup Heroes rozwinęła nasz model biznesowy, pomogła w innych aspektach jak np. analizy rynku , czy prawnych, finalnie otwierając nam możliwość do złożenia wniosku o znaczące dofinansowanie naszego pomysłu – wylicza Łukasz Bijok.

Program Startup Heroes rozpoczął się 1 stycznia 2019 i zakończy się 31 sierpnia 2023 roku. Całkowita wartość projektu wynosi 18 mln zł, z czego zdecydowanie większa część (17 mln zł) pochodzi ze środków Funduszy Europejskich wyłożonych w ramach "Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020" na potrzeby Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Olsztynie.

Wnioski i inne dokumenty znajdziesz na stronie: https://opnt.olsztyn.pl/startup-heroes/

Artykuł powstał we współpracy z OPN-T