Nie samym CD Projektem żyje Polska. 6 branż, w których jesteśmy "wymiataczami"
– Dostarczamy bardzo wielu różnych dóbr: konsumpcyjnych, inwestycyjnych ale też zaopatrzeniowych do dalszej produkcji – wyjaśnia. – Kiedyś, kilkadziesiąt lat temu, gdy pytano o polski eksport, odpowiedź była bardzo prosta: statki, węgiel i siarka. Dzisiaj to jest kilka tysięcy różnych grup towarowych, za które jesteśmy cenieni i dzięki którym jesteśmy rozpoznawani.
Ekspert wymienia branże, w których polscy producenci i specjaliści są liderami.
1. MOTORYZACJA
– Polacy są mocni w motoryzacji – zaznacza główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej. – Po pierwsze produkujemy sporo samochodów, około kilkuset tysięcy rocznie. I chociaż są to wyroby sygnowane markami koncernów międzynarodowych, to należy podkreślić, że te koncerny decydują się na produkcję w Polsce nie bez przyczyny. Warto chwalić się tym, że Polacy są bardzo doceniani za jakość wykonania – mówi Piotr Soroczyński. Ekspert przypomina zestawienia, które prezentowało General Motors w czasach, gdy było właścicielem gliwickiego Opla. – Spośród ponad 20 zakładów, które mieli na całym świecie, nasz był zawsze w ścisłej czołówce, a najczęściej na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o jakość i precyzję wykonania. I tak jest też w innych przypadkach. Większość wyrobów powstaje u nas dlatego, że są robione dobrze.
– Trochę osłabliśmy w produkcji samochododów osobowych – dodaje Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej. – Opel powoli kończy w polsce produkcję Astry. Ale za to teraz biorą się za samochody dostawcze.
Prezes PIM podkreśla, że właśnie w przypadku samochodów użytkowych jesteśmy w Polsce bardzo silni.
Polska dobrze sobie radzi również jeśli chodzi o produkcję autobusów. Tu na wyróżnienie zasługuje zakład MAN w Starachowicach oraz do niedawna polski Solaris pod Poznaniem.Mamy w Polsce Volkswagena, a pod nim działają takie marki jak Scania i MAN. Wystarczy spojrzeć po zakładach: MAN Trucks w Niepołomicach, fabryka aut dostawczych Volkswagena we Wrześni, Caddy’ego w Antoninku. Jest Scania w Koszalinie. Pod kątem aut dostawczych jesteśmy prawdziwą potęgą. Czasami podejrzewam, że wszystkie dostawczaki są produkowane w Polsce.
– We wszystkich tych zakładach pracują polscy pracownicy, z Polaków składają się w większości zarządy tych firm. Jesteśmy bardzo cenionymi specjalistami – podkreśla Roman Kantorski.
Druga i jeszcze silniejsza część polskiego sektora moto to części i komponenty, które są potrzebne do dalszej produkcji samochodów. – Nasi twórcy komponentów są jednymi z bardziej cenionych na świecie m.in za precyzję i za elastyczność dostaw – stwierdza Piotr Soroczyński. Jak zaznacza, polskie komponenty zaliczają się do kategorii “lepszych”. – Wykorzystuje się je do droższych, bardziej niezawodnych samochodów, w przypadku których nie trzeba oszczędzać.
Przypomina o tym, że niedawno, produkcję silników przeniósł do Polski Mercedes
2. TRANSPORT
– Jedną z polskich specjalizacji są pociągi – mówi Piotr Soroczyński. – Nasze rodzime zakłady odzyskały dawny blask i produkują dużo taborów, również na eksport.Rozchwytywane na świecie mają być również polskie komponenty dla branży lotniczej.
Absolutnym, światowym hitem są jednak polskie jachty i łodzie motorowe. – W greckich czy włoskich marinach nasze wyroby mogą stanowić nawet 30 procent cumowanego sprzętu. Wystarczy się rozejrzeć – podkreśla Piotr Soroczyński. Ekspert podaje przykład firmy Sunreef Yacht, której katamarany są ogólnoświatowym towarem premium.
– Kiedy pojechałem do Omanu, okazało się że statki z gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding są symbolem luksusu. A sama Remontowa to już taka nazwa własna, jak Adidas – mówi Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan.
3. MEBLE
Duża część produkcji mebli powstaje w Polsce na potrzeby zagranicznych koncernów. – Ale jest też rodzima sprzedaż, jesteśmy jednymi z poważniejszych producentów mebli nie tylko w Europie, ale na świecie – zaznacza ekspert KIG.W tym obszarze jesteśmy chwaleni za jakość wykonania i wzornictwo. – Kiedyś w Polsce robiło się dużo prostych rzeczy. Ale to już zdecydowana przeszłość. W tej chwili nasze wzornictwo jest bardzo rozwinięte i rozchwytywane. Jesteśmy w stanie zaskakiwać klientów dizajnami, których wyczekują – mówi Piotr Soroczyński.
– Mówiąc o branży meblarskiej, warto wymienić krośnieński Nowy Styl – mówi Maciej Witucki. – To bardzo dobrze znany na świecie producent mebli biurowych, który radzi sobie tak dobrze, że wykupuje zagraniczne marki.
Polskie zakłady produkujące okna są szeroko znane na całym świecie świecie. – Fakro, Drutex, Oknoplast - to są duże, liczące się firmy – zaznacza szef Lewiatana.
4. KOSMETYKI
– Nasze kosmetyki są doskonale przyjmowane na świecie, jako ciekawe i te “mniej chemiczne” niż inne - uśmiecha się Piotr Soroczyński z KIG-u.Wybijającą się firmą jest w tym obszarze Inglot. – Inglot teraz to prawie tysiąc sklepów w stu krajach na całym świecie – podkreśla Soroczyński. – Co warte podkreślenia, firma nie potrzebowała do tego żadnej pomocy, przebiła się swoją jakością. I nowatorskim podejściem.
– Polską specjalnością i cechą wyróżniającą polskie kosmetyki, dzięki której zdobywają popularność na coraz bardziej odległych rynkach, jest ich innowacyjność i bardzo dobry stosunek ceny do jakości – mówi Anna Oborska, dyrektor generalny, wiceprezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Kontrahenci odwiedzający polskie stoiska na międzynarodowych targach, które w roku pandemii mają formułę wydarzeń wirtualnych, chwalą polskie marki za ciekawe składy i bardzo nowoczesne i atrakcyjne wzornictwo opakowań.
Ważną cechą sektora jest jego elastyczność. To właśnie dzięki temu wyszedł obronną ręką z pandemii.
– To jest przykład szybkiej adaptacji, która jest z pewnością powodem do dumy. Te szybkie decyzje pozwoliły z jednej strony uratować wiele firm, a z drugiej, zapewniły dostępność produktów niezbędnych do profilaktyki zachorowań – zaznacza Oborska.Niektóre firmy kosmetyczne, w obawie przed spadkiem obrotów, weszły m. in. na nową ścieżkę produkcji preparatów do dezynfekcji. To było możliwe dzięki uproszczeniom w procedurze rejestracji takich produktów, o które Stowarzyszenie postulowało już na początku pandemii.
5. ŻYWNOŚĆ
– Wśród polskich specjalności eksportowych są nie tylko jabłka – uśmiecha się analityk KIG. Polska jest bardzo dużym eksporterem żywności m.in. surowców zielonych, ale też mięs i przetworów.– Nasza żywność jest dobrze przyjmowana w wielu krajach, bo ma doskonały smak – podkreśla Piotr Soroczyński. I zaznacza, że w wielu zagranicznych marketach polskie produkty zostały przeniesione z półek z jedzeniem “egzotycznym” do regularnych działów z codzienną żywnością. Wśród najbardziej cenionych produktów żywnościowych można wyliczyć mięso, wędliny i nabiał.
– Polskie marki, które są rozpoznawane na światowych, sklepowych półkach, to na przykład mleko Mlekovita czy soki Maspexu jak Tymbark – mówi dr Paweł Kraciński z Zakładu Ekonomiki Gospodarstw Rolnych i Ogrodniczych.
Polska eksportuje też sporo drobiu i bydła. – Dla Wielkiej Brytanii jesteśmy największym dostawcą kurczaka – podkreśla Maciej Witucki. – Jesteśmy też największym producentem czerwonych owoców w Europie. Malin, truskawek. Ostatnio przebiliśmy pod tym kątem Hiszpanię.
– Przy okazji żywności, warto wspomnieć o gigantycznym, nikomu nie znanym sektorze opakowań – dodaje prezydent Lewiatana. Konkretnie chodzi o puszki. – W Ameryce trwa właśnie proces “przerzucania się” z butelek szklanych na puszki aluminiowe. Zapotrzebowanie jest tak duże, że ich firmy nie mają zdolności przerobowych. W odróżnieniu od naszych firm. Z Polski do Stanów Zjednoczonych wypływają teraz całe statki napojów o znanych amerykańskich nazwach. Firmy typu CANPACK to są ukryci polscy czempioni – mówi Maciej Witucki.
Ekspert wspomina też o firmach, które puszki napełniają. Na przykład Krynica Vitamin z Międzyrzecza Podlaskiego. W zakładach mają być produkowane gigantyczne ilości już “zapuszkowanych”, "markowych" napojów energetycznych na rynek amerykański.
6. AGD/RTV
– Polacy są jednymi z głównych producentów sprzętu gospodarstwa domowego i radiowo telewizyjnego w Europie – podkreśla Piotr Soroczyński. – Jak przekazują eksperci z branży, przeszło połowa europejskich telewizorów jest robiona w Polsce.Na przestrzeni ostatnich lat bardzo wiele światowych koncernów przeniosło do Polski swoje centra produkcyjne. – Ale to nie są tylko proste zlecenia – zastrzega ekspert. – To też działania projektowe i wdrożeniowe.
Piotr Soroczyński podkreśla, że nie chodzi wyłącznie o “tanią siłę roboczą”. – Polacy są sławni z precyzji swojej pracy. My wykonujemy rzeczy starannie i z niską usterkowością. Dlatego to właśnie u nas zleca się produkcję.
Jaka będzie przyszłość polskiej gospodarki?
Czy polska gospodarka jest konkurencyjna? Zdaniem Macieja Wituckiego, prezydenta Konfederacji Lewiatan, mamy jeszcze sporo lekcji do odrobienia. – Dla nas to są cały czas początki. Do prawdziwych czempionów, po 30 latach kapitalizmu, jeszcze nam daleko – uważa. – Ale trzeba przyznać, że nasz sektor prywatny, mimo że rząd nie daje mu za dużo forów, radzi sobie naprawdę nieźle.
– W mojej opinii ważne jest to, żeby dalej rozwijać to, co już dzisiaj posiadamy, żeby nie popadać w utopie innowacyjności i startupów – zaznacza Witucki. – Nowinki są ważne, ale nie możemy zapominać o firmach, które już przez te 30 lat urosły i które również robią swój biznes w sposób nowoczesny.
Jako przykład podaje branżę agro.
Prezydent Lewiatana podkreśla, że wspomniane rolnictwo czy inne “tradycyjne” branże budują miejsca pracy. I gospodarkę. – Nie uciekajmy na siłę od tego co mamy, nie budujmy polskich Facebooków czy polskich Dolin Krzemowych. Te nisze są już zajęte. Jeśli mówimy o nowych sektorach w które warto inwestować, to raczej patrzyłbym na rozwiązania typu Green Deal, bo tam czempionów jeszcze nie ma. I jest o co powalczyć – kwituje.W ciągu 10 lat zmniejszyli energochłonność jednej tony pomidorów dwunastokrotnie. To jest super nowoczesny przemysł! Chociaż nie jest to tak medialne i nie brzmi tak dobrze jak przecinanie wstęgi w fabryce samochodów elektrycznych czy produkcja mikrosatelitów.