Wybredna i czujna wyszukiwarka. Co ma wpływ na Twoją pozycję w Google?

Artykuł PR-owy SENUTO
Na pytanie zadane w tytule tego artykułu możemy odpowiedzieć na dwa sposoby: krótko albo dokładnie. Na początek krótka wersja – na Twoją pozycję w Google wpływa niemal wszystko. Jeśli chcesz poznać dłuższą i zdecydowanie dokładniejszą odpowiedź na zadane pytanie, to zapraszamy do lektury.
Fot. materiały prasowe

Jakie są dokładne czynniki rankingowe? Tego nie wie nikt!

Zacznijmy od tego, że nikt nie zna wszystkich czynników rankingowych wyszukiwarki oraz jak dokładnie działają jej algorytmy. Duża część tego, co wiedzą specjaliści SEO, zostało przez nich samodzielnie odkryte i ułożone ze strzępów informacji, jakie Google decyduje się podać do publicznej wiadomości.

Poza tym, że nie wiemy, jakie dokładnie są czynniki rankingowe oraz jaki mają wpływ na pozycję stron internetowych w wynikach wyszukiwania, to jeszcze czynniki te ulegają ciągłym zmianom wraz z aktualizacjami algorytmów Google.


Nie oznacza to jednak, że pozycjonerzy wykonują swoją pracę na chybił-trafił. Wręcz przeciwnie! Działania pozycjonujące wykonywane są zgodnie z precyzyjnie obranymi i przemyślanymi strategiami SEO.

Czynniki rankingowe dzieli się na czynniki on-site (aspekty w obrębie witryny, które wpływają na jej pozycję) oraz czynniki off-site (zewnętrzne aspekty wpływające na pozycję witryny). Wśród najważniejszych czynników, które wpływają na Twoją pozycję w Google, możemy wymienić:

Historia domeny


Domena z „czystą kartą” to najlepsze, co może spotkać pozycjonera. Dlaczego? Bo nie musi martwić się niekorzystną historią pozycjonowanej domeny. Niejednokrotnie okazuje się, że witryna lub sklep internetowy opublikowane są na przejętej domenie z niekoniecznie dobrą historią.

Oczywiście wiekowe domeny, na których były prowadzone przemyślane działania zgodne z aktualną polityką Google, są w stanie zapewnić wysokie pozycje w rankingu wyszukiwania o wiele szybciej i efektywniej.

Niemniej, nabywając leciwą domenę (zwłaszcza z niepewnego źródła), musisz liczyć się z tym, że mogły być na niej prowadzone działania pozycjonujące o znamionach Black Hat SEO („nielegalne” lub spamerskie).

W takim wypadku Google mogło znacząco obniżyć rating domeny, a nawet nałożyć na nią filtr ograniczający jej widoczność w rankingu wyszukiwania. Poza tym do przejętej domeny może prowadzić masa kiepskiej jakości linków, które trzeba usunąć. Na pozycję rankingową wpływa także ukrywanie tożsamości właściciela domeny i witryny.

Słowa kluczowe


Frazy kluczowe to kolejny istotny czynnik determinujący pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Ich właściwy dobór i zorientowanie treści strony na odpowiednie słowa kluczowe pozwoli zmaksymalizować szanse na wygenerowanie ruchu organicznego, a wraz z nim – pożądanej konwersji.

Użytkownicy wyszukiwarki znajdują interesujące ich strony właśnie za pośrednictwem słów wprowadzanych do wyszukiwarki. Wobec tego witryny muszą być tak zoptymalizowane, aby wyświetlać się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania użytkowników.

Mniej więcej na tym polega istota pozycjonowania.

Aby jednak strona internetowa wyświetlała się jak najwyżej na konkretne słowa kluczowe, konieczne jest obranie odpowiedniej strategii SEO oraz konsekwentne jej realizowanie.

Rozpatrując frazy kluczowe, należy zwrócić szczególną uwagę na: ich umieszczenie w tytule strony (znacznik H1), nagłówkach niższego rzędu, opisie strony głównej, treściach publikowanych na stronie, opisach kategorii i produktów (w przypadku sklepów), atrybutach alt czy w meta danych.

Treści opublikowane na stronie internetowej


Kolejnym elementem wpływającym na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania jest zawarta na niej treść (content). Temat wiąże się bezpośrednio z frazami kluczowymi.

Planując treści w oparciu o słowa kluczowe, trzeba odpowiednio zaplanować tytuł tekstu i śródtytuły (są to nagłówki niższego rzędu: H2 i H3), zbudować URL z uwzględnieniem frazy kluczowej, przygotować metaopis dla wyszukiwarki i tak dalej.

Co więcej, frazy kluczowe muszą być tak dobierane i zagnieżdżane w treści, aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych obniżającej widoczność witryny w wyszukiwarce.

Treść publikowana w witrynie powinna nieść za sobą jak największą wartość merytoryczną oraz być użyteczna dla czytelników. Oczywiście teksty powinny być unikalne i nie mogą nosić znamion keyword stuffingu, czyli przeładowania słowami kluczowymi. Poza tym warto regularnie aktualizować treści opublikowane w witrynie.

Jeszcze do niedawna uważano, że im dłuższą treść opublikuje się na danej podstronie, tym zostanie ona wyżej wypozycjonowana. Badania oraz praktyka pokazały jednak, że długość treści sama w sobie nie jest czynnikiem rankingowym! Jak zatem dobrać objętość publikowanego contentu? Można to zrobić przy pomocy analizy SERP stron dotyczących danego zagadnienia, które znajdują się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Taką analizę SERP wykonasz przy użyciu jednego z modułów dostępnych w aplikacji Senuto.

Linki zewnętrzne i wewnętrzne


Obecnie jednym z ważniejszych czynników rankingowych wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania są profile linków przychodzących oraz odpowiednie linkowanie wewnętrzne – między podstronami witryny.

Internet to sieć naczyń połączonych. Strony internetowe wymieniają się linkami między sobą, oddając swoją „moc” witrynom, do których linkują. Z kolei linki wewnętrzne pozwalają dystrybuować tę pozyskiwaną „moc” przez witrynę i prowadzić ją do poszczególnych podstron, które mają zyskać na widoczności w wynikach wyszukiwania.

Tworząc link building, należy zwrócić szczególną uwagę nie na ilość, a na jakość źródła, które linkuje do witryny.

Czy to wszystkie czynniki wpływające na widoczność witryny w wyszukiwarce?


Absolutnie! Czynników rankingowych, które realnie wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, są dziesiątki – jak nie setki. Do tego należy uwzględnić wszelkie permutacje, które zachodzą między tymi czynnikami.

Być może teraz widzisz już, dlaczego pozycjonowanie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Z tego też względu podczas nawiązywania współpracy z dostawcą usług SEO szalenie ważne jest, aby wybrać agencję, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu stron lub sklepów internetowych zbieżnych z tematyką i profilem Twojej działalności.

W ten sposób znacząco zwiększą się szanse na to, że agencja SEO powtórzy swoje sukcesy dzięki wypracowanym, unikalnym modelom działania i będzie w stanie skutecznie wypozycjonować Twoją witrynę.

Jak znaleźć takiego dostawcę usług SEO? Możesz poszukać go na własną rękę lub zdać się na obiektywny algorytm SEO Match.

Czym jest SEO Match i dlaczego powinieneś z niego skorzystać?


SEO Match to nowy projekt założony przez specjalistów Senuto – polskiego startupu technologicznego działającego od kilku lat w branży SEO. Senuto dostarcza narzędzia analityczne, z których korzysta większość polskich pozycjonerów.

SEO Match to platforma, której zadaniem jest „parowanie” agencji SEO z klientami. Choć sam algorytm SEO Match jest dosyć skomplikowany, a jego działanie opiera się na big data, to zasada działania platformy jest relatywnie prosta.

Po uzupełnieniu krótkiego formularza rejestracyjnego przez klienta, algorytm SEO Match kilkukrotnie filtruje i dobiera najwłaściwsze agencje SEO, które:



SEO Match uzyskuje wszystkie informacje dzięki nieprzebranej bazie Senuto, w której monitorowane są pozycje miliona domen spośród 403 kategorii tematycznych. Algorytm dobiera trzy najlepiej dopasowane agencje SEO, które są powiadamiane o tym, że zostały wytypowane. Następnie agencje te przesyłają oferty klientowi, a od niego zależy, którego dostawcę usług SEO wybierze.

Decydując się na współpracę z agencją SEO znalezioną za pośrednictwem SEO Match, możesz być pewien, że zapewni Ci możliwie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Twojej witryny, realizując kampanię pozycjonerską zgodnie z aktualnymi rekomendacjami i zaleceniami, a także na bazie swojego know-how.

Zainteresowany? Jeszcze dziś uzupełnij krótki i całkowicie darmowy formularz rejestracyjny, a niebawem skontaktuje się z Tobą agencja SEO perfekcyjnie dopasowana do potrzeb i oczekiwań Twojego biznesu.