Jak sprzedawać na Amazonie? Oto praktyczny poradnik pod okiem eksperta
Sprzedaż na Amazonie - od czego zacząć?
Jak wskazuje ekspert, zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie warto poświęcić czas na odpowiednie przygotowanie się. Nawet najmniejsze błędy, zwłaszcza w początkowej fazie, mogą nas dużo kosztować.– Proponuję skupić się na rozpracowaniu czterech kluczowych dla naszej działalności obszarów, czyli: strategii produktowej, logistyki, promocji oraz obsługi klientów – tłumaczy.
Już ponad 100 mln produktów jest sprzedawanych obecnie na polskim Amazonie, dlatego też przy opracowaniu strategii produktowej należy zadbać o to co nas wyróżni od konkurencji. Jak to zrobić?Podejście do sprzedaży będzie zależało od modelu współpracy z Amazonem. Istnieją dwa takie modele tzw. Model Vendorski (1P), w którym Amazon kupuje od nas produkt i tzw. model 3P, w którym to sprzedawca sam zajmuje się obsługą klientów korzystając z już dostępnych na platformie narzędzi. Tutaj skupimy się tu na modelu 3P, w związku z tym, że dołączanie do programu Vendorskiego ma miejsce prawie wyłącznie po zaproszeniu przez Amazon.
– Można samodzielnie zapoznać się dostępnymi analizami rynku lub sięgnąć po pomoc do wyspecjalizowanej agencji marketplace, która przeprowadzi taki audyt – dodaje specjalista.
Jak wskazuje, niezależnie od tego jaką wybierzemy drogę warto zwrócić uwagę na następujące elementy: jakie produkty najczęściej sprzedają się w kategorii, którą jesteśmy zainteresowani; czy w kategorii sprzedają się częściej pojedyncze sztuki, czy zestawy; jakie marki są sprzedawane i promowane; jakie produkty mają najwyższy tzw. Sellers Rank, czyli pozycję w danej kategorii świadczącą o tym jak wysoko mogą się znaleźć na listingu; jak wygląda polityka cenowa w danej kategorii np. czy cena dostawy jest włączona w cenę produkty, czy też nie oraz jak kształtują się prowizje.
– W tym ostatnim przypadku warto dobrze policzyć marżowość swoich produktów oraz opracować strategię dotyczącą kosztu promocji produktów na Amazonie za pomocą narzędzi reklamowych takich jak chociażby Amazonowe Sponsored Products – wskazuje Karol Tak.
Amazon.pl - jak trafić do kupującego
Gdy już określiliśmy naszą ofertę, przyszedł czas na logistykę: musimy się zastanowić w jaki sposób produkt ma trafić do kupującego, jak tłumaczy.Na Amazonie przynajmniej w Polsce mamy w tej chwili dwie podstawowe opcje. Sprzedający mogą bowiem wysyłać produkty samodzielnie poprzez tzw. model FBM – Fulfilled by Merchant, czyli umowę z wybranym partnerem logistycznym lub model FBA (Fullfillment by Amazon), gdzie partnerem logistycznym jest Amazon, który zapewnia usługę związaną z magazynowanie, konfekcjonowaniem, przesyłką, obsługą kupujących i zwrotami.
– Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, które będą różne w zależności od kategorii produktowej i decydując się na sprzedaż na platformie należy uwzględnić w modelu finansowym opłacalność każdej z opcji logistycznych – mówi Karol Tak.
– Podstawową formą promocji jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i słów kluczowych karta produktowa z odpowiednio zredagowanym tytułem, tzw. bulletpointami, opisem produktu, oraz zdjęciami odpowiedniej jakości. Inne formy reklamy jak Sponsored Brands, Sklepy Marki, czy tzw. kontent A+ to również bardzo potężne narzędzia, które dostępne są tylko w Brand Registry i pozwalają zarówno na promocję marki, jak i uwiarygodnienie jej w oczach kupujących – wyjaśnia.Przy ilości sprzedawców obecnych na platformie, odpowiednia promocja naszego konta jest niezbędna. Na szczęście możliwości promowania produktów na Amazon jest wiele. Większość z nich dostępna jest jednak jedynie dla właścicieli marek, które zarejestrowane są w programie Brand Registry, czyli autorskim programie ochrony marek Amazon.
Jeśli nie chcemy rejestrować się w Brand Registry, możemy skorzystać z reklamy w formie PPC, którą znamy również z innych wyszukiwarek, a którą Amazon nazywa Sponsored Products. Jest ona niezbędnym elementem strategii obecności na Amazon.
– Na końcu – najważniejsze. To klienci rządzą Amazonem i ich opinie mogą zadecydować o być lub nie być naszego konta. Dlatego trzeba dbać o rzeczowe opisy produktów, reagować na pytania i komentarze klientów, dbać o aktualną ofertę. Obsługa klienta jest znacznie ułatwiona w przypadku sprzedaży w modelu FBA, w którym to platforma przejmuje w dużej mierze kontakt z klientami, jest to bardzo duża zaleta tego programu – kwituje.