Jak sprzedawać na Amazonie? Oto praktyczny poradnik pod okiem eksperta

Redakcja INNPoland
Amazon wszedł do Polski cicho i bez fanfar. Nie oznacza to jednak, że może zdobyć ogromną popularność zarówno wśród kupujących, jak i sprzedawców. Z pomocą eksperta stworzyliśmy praktyczny poradnik.
Jak sprzedawać na Amazonie? 123rf.com
Jak przygotować się do sprzedawania na platformie Amazon.pl? Na co powinny zwrócić uwagę polskie firmy przymierzające się do wejścia na tę platformę? Na te pytania opowiada nam Karol Tak Head of Marketplace (Amazon) z G Media Plus.

Sprzedaż na Amazonie - od czego zacząć?

Jak wskazuje ekspert, zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie sprzedaży na Amazonie warto poświęcić czas na odpowiednie przygotowanie się. Nawet najmniejsze błędy, zwłaszcza w początkowej fazie, mogą nas dużo kosztować.

– Proponuję skupić się na rozpracowaniu czterech kluczowych dla naszej działalności obszarów, czyli: strategii produktowej, logistyki, promocji oraz obsługi klientów – tłumaczy.
Karol Tak
Head of Marketplace (Amazon) z G Media Plus

Podejście do sprzedaży będzie zależało od modelu współpracy z Amazonem. Istnieją dwa takie modele tzw. Model Vendorski (1P), w którym Amazon kupuje od nas produkt i tzw. model 3P, w którym to sprzedawca sam zajmuje się obsługą klientów korzystając z już dostępnych na platformie narzędzi. Tutaj skupimy się tu na modelu 3P, w związku z tym, że dołączanie do programu Vendorskiego ma miejsce prawie wyłącznie po zaproszeniu przez Amazon.

Już ponad 100 mln produktów jest sprzedawanych obecnie na polskim Amazonie, dlatego też przy opracowaniu strategii produktowej należy zadbać o to co nas wyróżni od konkurencji. Jak to zrobić?


– Można samodzielnie zapoznać się dostępnymi analizami rynku lub sięgnąć po pomoc do wyspecjalizowanej agencji marketplace, która przeprowadzi taki audyt – dodaje specjalista.

Jak wskazuje, niezależnie od tego jaką wybierzemy drogę warto zwrócić uwagę na następujące elementy: jakie produkty najczęściej sprzedają się w kategorii, którą jesteśmy zainteresowani; czy w kategorii sprzedają się częściej pojedyncze sztuki, czy zestawy; jakie marki są sprzedawane i promowane; jakie produkty mają najwyższy tzw. Sellers Rank, czyli pozycję w danej kategorii świadczącą o tym jak wysoko mogą się znaleźć na listingu; jak wygląda polityka cenowa w danej kategorii np. czy cena dostawy jest włączona w cenę produkty, czy też nie oraz jak kształtują się prowizje.

– W tym ostatnim przypadku warto dobrze policzyć marżowość swoich produktów oraz opracować strategię dotyczącą kosztu promocji produktów na Amazonie za pomocą narzędzi reklamowych takich jak chociażby Amazonowe Sponsored Products – wskazuje Karol Tak.

Amazon.pl - jak trafić do kupującego

Gdy już określiliśmy naszą ofertę, przyszedł czas na logistykę: musimy się zastanowić w jaki sposób produkt ma trafić do kupującego, jak tłumaczy.
Na Amazonie przynajmniej w Polsce mamy w tej chwili dwie podstawowe opcje. Sprzedający mogą bowiem wysyłać produkty samodzielnie poprzez tzw. model FBM – Fulfilled by Merchant, czyli umowę z wybranym partnerem logistycznym lub model FBA (Fullfillment by Amazon), gdzie partnerem logistycznym jest Amazon, który zapewnia usługę związaną z magazynowanie, konfekcjonowaniem, przesyłką, obsługą kupujących i zwrotami.

– Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, które będą różne w zależności od kategorii produktowej i decydując się na sprzedaż na platformie należy uwzględnić w modelu finansowym opłacalność każdej z opcji logistycznych – mówi Karol Tak.
Karol Tak
Head of Marketplace (Amazon) z G Media Plus

Przy ilości sprzedawców obecnych na platformie, odpowiednia promocja naszego konta jest niezbędna. Na szczęście możliwości promowania produktów na Amazon jest wiele. Większość z nich dostępna jest jednak jedynie dla właścicieli marek, które zarejestrowane są w programie Brand Registry, czyli autorskim programie ochrony marek Amazon.

– Podstawową formą promocji jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i słów kluczowych karta produktowa z odpowiednio zredagowanym tytułem, tzw. bulletpointami, opisem produktu, oraz zdjęciami odpowiedniej jakości. Inne formy reklamy jak Sponsored Brands, Sklepy Marki, czy tzw. kontent A+ to również bardzo potężne narzędzia, które dostępne są tylko w Brand Registry i pozwalają zarówno na promocję marki, jak i uwiarygodnienie jej w oczach kupujących – wyjaśnia.

Jeśli nie chcemy rejestrować się w Brand Registry, możemy skorzystać z reklamy w formie PPC, którą znamy również z innych wyszukiwarek, a którą Amazon nazywa Sponsored Products. Jest ona niezbędnym elementem strategii obecności na Amazon.

– Na końcu – najważniejsze. To klienci rządzą Amazonem i ich opinie mogą zadecydować o być lub nie być naszego konta. Dlatego trzeba dbać o rzeczowe opisy produktów, reagować na pytania i komentarze klientów, dbać o aktualną ofertę. Obsługa klienta jest znacznie ułatwiona w przypadku sprzedaży w modelu FBA, w którym to platforma przejmuje w dużej mierze kontakt z klientami, jest to bardzo duża zaleta tego programu – kwituje.
Czytaj także: Amazon wszedł do Polski cichaczem, ale ma wiele namieszać. Rozmawiamy z wiceszefem Amazon Europe