Ci klienci Orange mogą oczekiwać przelewu. Firma wypłaci rekompensaty

Natalia Gorzelnik
Automatyczne przedłużanie umów to niedopuszczalna praktyka - potwierdził Sąd Apelacyjny w Warszawie. Klienci Orange Polska mogą teraz liczyć na rekompensaty od operatora.
W sprawie chodzi o umowy dotyczące Neostrady i telefonii stacjonarnej. Fot. 123rf

Kara nałożona przez UOKiK

O wyroku Sądu Apelacyjnego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował na Twitterze.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

"Sąd Apelacyjny potwierdził, że dotychczasowy model automatycznego przedłużania umów na rynku telekomunikacyjnym na kolejny czas oznaczony jest niedopuszczalny. Utrzymał w całości karę blisko 30 mln zł i rekompensaty dla konsumentów."

Decyzja, którą utrzymał Sąd Apelacyjny, została wydana przez prezesa UOKiK-u pod koniec 2016 roku. Chodziło o umowy dotyczące Neostrady i telefonii stacjonarnej.

Orange Polska automatycznie przedłużało je o kolejny czas w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcał się on w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony.


Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.

Jak czytamy na stronie UOKiK, Orange nie zawsze jasno informowało klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu.

Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony.

Zakwestionowana praktyka mogła dotyczyć umów zawartych (lub przedłużonych) co najmniej od listopada 2010 r. Długotrwały charakter oraz jej znaczny zasięg miały wpływ na wysokość kary finansowej nałożonej przez UOKiK - blisko 30 mln zł.

Kto może liczyć na rekompensatę od Orange

Oprócz kary finansowej, Prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy.

Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na stronie www.orange.pl oraz w listach.

Z rekompensaty będą mogli skorzystać konsumenci, którzy: