To on odkopał Evergreena w Kanale Sueskim. Bohaterski operator koparki szczerze o akcji
Wspomnienia tygodniowej blokady Kanału Sueskiego przez kontenerowiec MV Ever Given są nadal żywe. Na fotografiach i memach często pojawia się pojedyncza koparka, która próbuje odkopać dziób statku z piachu i mułu. Abdallah Abdelgawad, jej operator, udzielił wywiadu. "Nie kpij ze słabych" – mówi zarabiający ledwo 750 zł miesięcznie mężczyzna.
Teraz Abdelgawad jest uznawany w swoim kraju za prawdziwego bohatera. Mężczyzna zdecydował się też udzielić wywiadu The National. Jak wskazuje portal, niepozorny 26-latek zarabia miesięcznie jedynie 3 tys. funtów egipskich, co przeliczyć można na ok. 750 złotych.
Jak wspomina, we wtorek 23 marca jak zwykle zgłosił się na zmianę o 7 rano. Pracownikom odmówiono jednak wstępu, bo "jakiś statek blokuje kanał" – wspomniał operatorowi jeden z żołnierzy. Abdelgawad wrócił więc do domu, a po godzinie dostał telefon od swojego menedżera. Gdy wspomniał o blokadzie i statku jego przełożony odparł: "Masz tam jechać. Właśnie do tego statku".
Gdy nasz bohater dojechał na miejsce, na ciężarówkę ładowano już koparkę, na którą już niedługo zwrócone będą oczy całego świata. Na ten widok serce młodego operatora "zaczęło bardzo mocno bić". Wiedział, że to nie przelewki.
Inżynier z zarządu Kanału Sueskiego wytłumaczył mu całą sytuację. Po 8 latach doświadczenia na koparce Abdelgawad na pierwszy rzut oka stwierdził, że będzie musiał bardzo ostrożnie odkopać z mułu obie strony dziobu jednostki. Koniec końców maszyny musiały wkopać się aż na 15 metrów głębokości.
Mężczyzna pracował bez wytchnienia od przybycia na miejsce aż do następnego popołudnia, gdy przybyło pierwsze wsparcie. Przez najbliższy tydzień będzie odpoczywał tylko 3-4 godzin na dobę, resztę czasu spędzając za sterami koparki.
– Bóg jest łaskawy i to jemu się powierzyłem. We wtorek i przez większą część środy na miejscu byłem tylko ja. "To jest twoja misja" - mówiłem sobie. Czułem się jak żołnierz na bitwie – wspomina.
Co więcej, przy takich pracach muł pęka nie tylko na powierzchni, ale także dużo głębiej. Oznacza to, że statek mógłby się nagle przechylić, a nawet zwalić na koparkę, co oznaczałoby dla niego pewną śmierć. Operator nie miałby szans w porę tego zauważyć i uciec na bezpieczną odległość.
– Nie kpijcie ze słabych, nie umieszczajcie ich zasług. Mała koparka odegrała wielką rolę w ruszeniu ponad 500 razy większego od niej statku. Czuje się dumny z tego, co zrobiłem. Mam nadzieję, że duma rozpiera również Was – podsumował Abdelgawad.
Odblokowanie Kanału Sueskiego
Jak pisał serwis naTemat.pl, 29 marca kontenerowiec Ever Given w końcu został ściągnięty z mielizny w Kanale Sueskim, na którą wpłynął blisko tydzień wcześniej.Kontenerowiec Ever Given został "przywrócony do stanu pływającego" i jest w trakcie zabezpieczania. Jak podaje BBC, na jednym z nagrań opublikowanych w poniedziałek widać było, jak rufa statku skręciła w kierunku brzegu, tym samym otwierając przestrzeń w Kanale.
Płynący z Egiptu do Holandii kontenerowiec MV Ever Given, 23 marca osiadł na mieliźnie podczas próby wykonywania skrętu. Skutkiem kolizji była blokada Kanału Sueskiego na północ od miasta Suez. Dziesiątki okrętów utknęły w powstałym zatorze.
Egipski prezydent Abd el-Fatah es-Sisi wcześniej zarządził przygotowania do rozładowania ładunku. Chodziło o usunięcie około 20 tys. kontenerów, by łatwiej było ściągnąć jednostkę z mielizny i odblokować kluczowy szlak handlowy. Według agencji Reutera, do tej pory kontenerowiec zablokował prawie 370 innych jednostek.
Czytaj także: Zablokowali Kanał Sueski, mają na koncie coś jeszcze lepszego. Chodzi o... gumowe kaczki
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl