Laptopy są droższe o 20 proc. niż rok temu. Sprawdziliśmy, gdzie szukać najtańszych ofert
Ceny w sklepach z elektroniką rosną jak szalone. Wpływ na to ma - oczywiście - pandemia. Ludzie zaczęli więcej siedzieć w domach, więc potrzebny był sprzęt do pracy i nauki. A jeżeli jest popyt, a podaż nie nadąża z produkcją, to rośnie cena. Mimo wszystko nawet dziś możliwe jest, by znaleźć sprzęt w dobrej cenie. Dziś pod lupę wzięliśmy laptopy.
Z drugiej strony, znalezienie najlepszej oferty spośród wszystkich sklepów staje się bardzo czasochłonne. Z tego powodu coraz większą popularnością cieszą się platformy e-commerce, na których można znaleźć oferty różnych sprzedawców.
W Polsce najpopularniejsze z nich to Allegro, Ceneo, Amazon i Google Shopping. Szukając tam produktów, wierzymy, że znajdziemy najtańsze oferty na rynku. Ale czy faktycznie tak jest?
Dzięki danym z platformy Dealavo byliśmy w stanie przeanalizować oferty największych sklepów RTV w Polsce, oraz oferty na wcześniej wspomnianych platformach e-commerce.
O ile zdrożały laptopy w ciągu roku?
Aby to sprawdzić, porównaliśmy prawie 6 tysięcy ofert laptopów w największych sklepach RTV w Polsce. Skala wzrostu cen była zaskakująca. W kwietniu 2020 średnia cena laptopa wynosiła 4688,91 zł, podczas gdy w kwietniu 2021 średnio laptop w sklepie kosztował 5623,33 zł. Oznacza to wzrost o 19,93% w ciągu roku.
Mogły mieć na to wpływ takie czynniki jak inflacja, podatek handlowy, wzrost cen kart graficznych i innych komponentów komputera, a także zewnętrzne czynniki związane z pandemią, która w kwietniu 2020 dopiero się rozpoczynała.
Gdzie szukać najtańszych ofert?
Gdy ceny rosną, naturalne jest, że zaczynamy szukać najbardziej korzystnych ofert na rynku. Żeby sprawdzić, gdzie można znaleźć najtańsze laptopy i akcesoria do nich (monitory, klawiatury, antywirusy itd.), przeanalizowaliśmy ponad 80 000 ofert produktów na Ceneo, Google Shopping, Allegro i Amazonie PL. Pierwszym odruchem większości ludzi jest bowiem sprawdzenie cen właśnie w jednym z tych miejsc. Czy słusznie?Pod kątem pokrycia rynku jest to na pewno dobra decyzja. Mogliśmy znaleźć na tych 4 stronach ponad 91% produktów, które wybraliśmy wcześniej do analizy. Największą różnorodność produktów oferuje Ceneo (można tam było znaleźć 86,68% szukanych produktów). Na drugim miejscu było Google Shopping (80,98%), dalej Allego (65,20%) i dopiero rozpoczynający swoją działalność w Polsce Amazon (12,42%). Jak jednak wygląda kwestia cen?
Źródło: Dealavo
Innymi słowy, w ponad połowie przypadków można znaleźć najtańszy produkt szukając na Allegro, Amazon, Ceneo i Google Shopping, jednak prawie tak samo często najtańsza oferta była widoczna jedynie w danym sklepie internetowym.
Gdzie znajdziemy najtańsze oferty?
Jeśli chcemy pozostać przy najwygodniejszej formie szukania produktów, na której ze stron mamy największe prawdopodobieństwo trafienia na najtańszą ofertę na rynku?Spośród badanych platform e-commerce, najwięcej najniższych ofert na rynku mogliśmy znaleźć na platformie Google Shopping (63,57% najtańszych ofert spośród grupy najtańszych produktów dostępnych na wybranych porównywarkach cen i marketplace’ach). Drugie w kolejności było Ceneo (20,87% najniższych ofert), później Allegro (14,99%), oraz Amazon (0,57%).
Źródło: Dealavo
Która z platform ma najwięcej ofert?
Pod względem ilości ofert, tak jak pod względem pokrycia rynku, wygrywa Ceneo. Mogliśmy tam znaleźć średnio 26 ofert na 1 produkt. Na drugim miejscu, z niewiele gorszym wynikiem 22,6 oferty na produkt znalazło się Google Shopping. Trzecie pod względem liczby ofert na produkt było Allegro (18,56 oferty/ produkt), a czwarty Amazon PL (1,15 oferty/ produkt).Źródło: Dealavo
Laptopy coraz częściej dostępne na platformach e-commerce
Jak rozwinęły się platformy od sierpnia 2020 do kwietnia 2021? W ciągu ostatnich 9 miesięcy średnia ilość ofert/ produkt wzrosła na rozpatrywanych platformach o 29,8%. Wzrost dla Google Shopping i Allegro był bardzo podobny (45,1% Google Shopping, 44,6% Allegro). Na trzecim miejscu znalazło się Ceneo, ze wzrostem 8.4%. W związku z tym, że Amazon wszedł do Polski dopiero w marcu, nie jest on brany pod uwagę w porównaniu.Średnia cena laptopów wzrosła w ciągu roku o 20% z 4688,91 zł do 5623,33 zł. Aby znaleźć najtańsze oferty z kategorii “laptopy i akcesoria”, w większości przypadków (56%) wystarczy wyszukać produkt na platformach e-commerce. Z rozpatrywanych platform, najwięcej najtańszych ofert było na Google Shopping (63%). Z drugiej strony, najwięcej produktów było dostępnych na Ceneo (86%), oraz było tam najwięcej ofert (średnio 26 ofert na produkt).
W przeciągu ostatnich 9 miesięcy nastąpił znaczący wzrost liczby ofert w kategorii "Laptopy i akcesoria" - obecnie jest ich prawie 30% więcej niż w sierpniu 2020. Największy wzrost mogliśmy zaobserwować na Google Shopping (45,1% więcej ofert/ produkt), oraz Allegro (44,6%).
Tak duży wzrost oznacza, że coraz łatwiej będzie znaleźć najtańszą ofertę na którymś z tych źródeł. Dodatkowo, zwiększona ilość dystrybutorów oferująca produkty na tych stronach, może sprawić, że wzrośnie konkurencyjność, czyli to tam będziemy mogli znaleźć najatrakcyjniejsze oferty.
Czytaj także: Nie kupuj teraz komputera. Ceny szaleją i wiemy dlaczego