Laptopy są droższe o 20 proc. niż rok temu. Sprawdziliśmy, gdzie szukać najtańszych ofert

Redakcja INNPoland
Ceny w sklepach z elektroniką rosną jak szalone. Wpływ na to ma - oczywiście - pandemia. Ludzie zaczęli więcej siedzieć w domach, więc potrzebny był sprzęt do pracy i nauki. A jeżeli jest popyt, a podaż nie nadąża z produkcją, to rośnie cena. Mimo wszystko nawet dziś możliwe jest, by znaleźć sprzęt w dobrej cenie. Dziś pod lupę wzięliśmy laptopy.
Gdzie można znaleźć najtańsze laptopy? Fot. Unsplash
Liczba sklepów internetowych ciągle rośnie. Już w pierwszym kwartale 2021 roku przybyło 2 000 nowych sklepów internetowych. To o 70% więcej niż rok wcześniej. Z jednej strony sprzyja to klientom, gdyż dystrybutorzy muszą często walczyć ceną lub dodatkowymi korzyściami, żeby przekonać do zakupu w ich sklepie.

Z drugiej strony, znalezienie najlepszej oferty spośród wszystkich sklepów staje się bardzo czasochłonne. Z tego powodu coraz większą popularnością cieszą się platformy e-commerce, na których można znaleźć oferty różnych sprzedawców.

W Polsce najpopularniejsze z nich to Allegro, Ceneo, Amazon i Google Shopping. Szukając tam produktów, wierzymy, że znajdziemy najtańsze oferty na rynku. Ale czy faktycznie tak jest?


Dzięki danym z platformy Dealavo byliśmy w stanie przeanalizować oferty największych sklepów RTV w Polsce, oraz oferty na wcześniej wspomnianych platformach e-commerce.

O ile zdrożały laptopy w ciągu roku?


Aby to sprawdzić, porównaliśmy prawie 6 tysięcy ofert laptopów w największych sklepach RTV w Polsce. Skala wzrostu cen była zaskakująca. W kwietniu 2020 średnia cena laptopa wynosiła 4688,91 zł, podczas gdy w kwietniu 2021 średnio laptop w sklepie kosztował 5623,33 zł. Oznacza to wzrost o 19,93% w ciągu roku.

Mogły mieć na to wpływ takie czynniki jak inflacja, podatek handlowy, wzrost cen kart graficznych i innych komponentów komputera, a także zewnętrzne czynniki związane z pandemią, która w kwietniu 2020 dopiero się rozpoczynała.

Gdzie szukać najtańszych ofert?

Gdy ceny rosną, naturalne jest, że zaczynamy szukać najbardziej korzystnych ofert na rynku. Żeby sprawdzić, gdzie można znaleźć najtańsze laptopy i akcesoria do nich (monitory, klawiatury, antywirusy itd.), przeanalizowaliśmy ponad 80 000 ofert produktów na Ceneo, Google Shopping, Allegro i Amazonie PL. Pierwszym odruchem większości ludzi jest bowiem sprawdzenie cen właśnie w jednym z tych miejsc. Czy słusznie?

Pod kątem pokrycia rynku jest to na pewno dobra decyzja. Mogliśmy znaleźć na tych 4 stronach ponad 91% produktów, które wybraliśmy wcześniej do analizy. Największą różnorodność produktów oferuje Ceneo (można tam było znaleźć 86,68% szukanych produktów). Na drugim miejscu było Google Shopping (80,98%), dalej Allego (65,20%) i dopiero rozpoczynający swoją działalność w Polsce Amazon (12,42%). Jak jednak wygląda kwestia cen?
Źródło: Dealavo
Okazuje się, że najtańsze oferty można było znaleźć na którejś z tych platform dla prawie 56% produktów. Pozostałe najtańsze oferty były jednak dostępne na stronach konkretnych sklepów internetowych i nie były widoczne w wynikach wyszukiwań na agregatorach.

Innymi słowy, w ponad połowie przypadków można znaleźć najtańszy produkt szukając na Allegro, Amazon, Ceneo i Google Shopping, jednak prawie tak samo często najtańsza oferta była widoczna jedynie w danym sklepie internetowym.

Gdzie znajdziemy najtańsze oferty?

Jeśli chcemy pozostać przy najwygodniejszej formie szukania produktów, na której ze stron mamy największe prawdopodobieństwo trafienia na najtańszą ofertę na rynku?

Spośród badanych platform e-commerce, najwięcej najniższych ofert na rynku mogliśmy znaleźć na platformie Google Shopping (63,57% najtańszych ofert spośród grupy najtańszych produktów dostępnych na wybranych porównywarkach cen i marketplace’ach). Drugie w kolejności było Ceneo (20,87% najniższych ofert), później Allegro (14,99%), oraz Amazon (0,57%).
Źródło: Dealavo

Która z platform ma najwięcej ofert?

Pod względem ilości ofert, tak jak pod względem pokrycia rynku, wygrywa Ceneo. Mogliśmy tam znaleźć średnio 26 ofert na 1 produkt. Na drugim miejscu, z niewiele gorszym wynikiem 22,6 oferty na produkt znalazło się Google Shopping. Trzecie pod względem liczby ofert na produkt było Allegro (18,56 oferty/ produkt), a czwarty Amazon PL (1,15 oferty/ produkt).
Źródło: Dealavo

Laptopy coraz częściej dostępne na platformach e-commerce

Jak rozwinęły się platformy od sierpnia 2020 do kwietnia 2021? W ciągu ostatnich 9 miesięcy średnia ilość ofert/ produkt wzrosła na rozpatrywanych platformach o 29,8%. Wzrost dla Google Shopping i Allegro był bardzo podobny (45,1% Google Shopping, 44,6% Allegro). Na trzecim miejscu znalazło się Ceneo, ze wzrostem 8.4%. W związku z tym, że Amazon wszedł do Polski dopiero w marcu, nie jest on brany pod uwagę w porównaniu.

Średnia cena laptopów wzrosła w ciągu roku o 20% z 4688,91 zł do 5623,33 zł. Aby znaleźć najtańsze oferty z kategorii “laptopy i akcesoria”, w większości przypadków (56%) wystarczy wyszukać produkt na platformach e-commerce. Z rozpatrywanych platform, najwięcej najtańszych ofert było na Google Shopping (63%). Z drugiej strony, najwięcej produktów było dostępnych na Ceneo (86%), oraz było tam najwięcej ofert (średnio 26 ofert na produkt).

W przeciągu ostatnich 9 miesięcy nastąpił znaczący wzrost liczby ofert w kategorii "Laptopy i akcesoria" - obecnie jest ich prawie 30% więcej niż w sierpniu 2020. Największy wzrost mogliśmy zaobserwować na Google Shopping (45,1% więcej ofert/ produkt), oraz Allegro (44,6%).

Tak duży wzrost oznacza, że coraz łatwiej będzie znaleźć najtańszą ofertę na którymś z tych źródeł. Dodatkowo, zwiększona ilość dystrybutorów oferująca produkty na tych stronach, może sprawić, że wzrośnie konkurencyjność, czyli to tam będziemy mogli znaleźć najatrakcyjniejsze oferty.
Czytaj także: Nie kupuj teraz komputera. Ceny szaleją i wiemy dlaczego