Prezent na Boże Narodzenie lepiej zamówić... teraz. Będą ogromne opóźnienia dostaw

Krzysztof Sobiepan
Nie, to nie żart. Eksperci ostrzegają, ze opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw, zwłaszcza w portach na południu Chin, sięgają już dobrych paru miesięcy. Rozładowanie obecnych zatorów potrwać może do końca roku, co poważnie wpłynie na dostępność towarów w okresie świątecznym.
Porty w Chinach mają wiele miesięcy opóźnienia. Fot. 123rf.com

Ogromna blokada frachtu w Chinach

Tak, wiemy, że nie ma jeszcze wakacji. Nie wyrosły też pewnie nawet tegoroczne choinki. Śnieg zaś należy do mglistych wspomnień przy blisko 30 stopniach Celsjusza w cieniu. Mimo to – prezentami i zabawkami na Boże Narodzenie 2021 warto zainteresować się już dziś.

Już dziś wiadomo, że rozładowanie zatorów, które tworzą się przez zablokowanie chińskich portów, będzie trwać kilka miesięcy. Spowoduje to niedobory towarów w okresie świątecznych zakupów – pisze Money.pl.

Logistyczny chaos rozpoczął się jeszcze w zeszłym miesiącu. Władze w chińskiej prowincji Guangdong zawiesiły handel wzdłuż południowego wybrzeża regionu z powodu rosnącej liczby przypadków Covid-19. Niestety, właśnie w tym miejscu znajduje się jeden z najbardziej ruchliwych portów kontenerowych na świecie


Blokada znajdującego się na północ od Hongkongu portu Yantian błyskawicznie wpłynęła na cały ruch morski w prowincji, w tym tamtejsze porty Shekou, Chiwan i Nansha.

Pamiętacie jeszcze tygodniową blokadę Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given? To było jak czerwone światło na skrzyżowaniu w porównaniu z karambolem na autostradzie, jaki trwa obecnie w Chinach. Co gorsza, działa tu potężny, globalny efekt domina.

Kontenerowce tłoczą się na całym świecie w oczekiwaniu na załadunek lub rozładunek. Media raportują, że cała ławica statków kotwiczy m.in. u wybrzeży Kalifornii. Na razie nie mają po co wracać do Chin. Na trasie z Szanghaju do Rotterdamu koszt przewozu kontenera skoczył przez to aż pięciokrotnie.

Analitycy są zgodni – nie ma szans, że na święta do sklepów dotrą wszystkie potrzebne towary w zamówionej liczbie.
Czytaj także: To on odkopał Evergreena w Kanale Sueskim. Bohaterski operator koparki szczerze o akcji

Kanał Sueski kompletnie zablokowany

W INNPoland.pl, pilnie relacjonowaliśmy inny logistyczny koszmar z końcówki marca. Chodzi o sławny już kontenerowiec MV Ever Given, który podczas przeprawy przez Kanał Sueski osiadł na mieliźnie i przekręcił się, kompletnie blokując przeprawę.

Wypadek na prawie tydzień wstrzymał ruch na jednym z najważniejszych morskich szlaków handlowych świata. Część kanału, na której osiadł statek, jest wyjątkowo wąska, w związku z czym przed zablokowanym kanałem zaczęła się ustawiać długa kolejka innych kontenerowców.

Egipski prezydent Abd el-Fatah es-Sisi zarządził przygotowania i rozładunek towarów. Chodziło o usunięcie około 20 tys. kontenerów, by łatwiej było ściągnąć jednostkę z mielizny i odblokować kluczowy szlak handlowy.

Dramat trwał aż do 29 marca. Jak pisał serwis naTemat.pl, kontenerowiec Ever Given został wtedy "przywrócony do stanu pływającego" i zabezpieczony. Jak podaje BBC, na jednym z nagrań opublikowanych w poniedziałek widać było, jak rufa statku skręciła w kierunku brzegu, tym samym otwierając przestrzeń w Kanale Sueskim.

Według agencji Reutera, płynący z Egiptu do Holandii kontenerowiec MV Ever Given zablokował prawie 370 innych jednostek.

Kanał Sueski to jeden z najważniejszych szlaków handlowych świata: dzięki niemu statki płynące do Europy z Chin czy Indii nie muszą opływać całej Afryki – zamiast tego mogą przedostać się bezpośrednia z Morza Czerwonego do Morza Śródziemnego.
Czytaj także: Evergreen znów coś zablokował. Tym razem szlak komunikacyjny w Chinach

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl