Sedan do miasta? Sprawdź przegląd modeli

Artykuł PR-owy Toyota
Wybieranie własnych czterech kółek to niełatwa sprawa. Trzeba przemyśleć wiele kwestii, a jedną z najważniejszych jest rodzaj nadwozia auta. W końcu powinniśmy postawić na taki, z którego będziemy najbardziej zadowoleni. I taki, który będzie dopasowany do naszych wymagań i celów.
Fot. materiały prasowe
Typem samochodu, który jako pierwszy przychodzi na myśl osobom poruszającym się przez większość czasu po mieście, jest niewielkie, typowo miejskie auto. Nadwozie takiego samochodu zazwyczaj ma formę niedużego hatchbacka – właśnie ten typ najczęściej kojarzy się z łatwym poruszaniem w warunkach miejskich, bezproblemowym parkowaniem oraz niskim spalaniem. To trafne skojarzenia, ale warto pamiętać, że łatwe parkowanie i niskie spalanie to zalety nie tylko małych samochodów. Do wyboru są również inne typy aut, które sprawdzają się w mieście. Rozsądną propozycją może okazać się sedan.

Jaki rodzaj nadwozia w mieście?

Wielu kierowców, którzy szukają auta do miasta, staje przed wyborem – hatchback, a może sedan? Rosnącą popularnością cieszą się również miejskie SUV-y i crossovery. Miasto to bardzo specyficzne i wymagające środowisko. Wybór rodzaju nadwozia warto zatem dokładnie przemyśleć.

Coraz więcej osób mieszkających w miastach decyduje się na auta typu SUV. Mają one swoje oczywiste zalety – wiele z nich jest dostępnych z napędem na cztery koła, mają duży prześwit, łatwiej się nimi poruszać po nieutwardzonych drogach, na przykład w drodze na działkę, wygodnie się do nich wsiada, a kierowca siedzi w nich wysoko, co poprawia widoczność otoczenia samochodu. SUV-y zwykle mają też całkiem przestronne wnętrza i dysponują pojemnymi bagażnikami.

W czasie codziennych dojazdów do pracy trudno jednak wykorzystać w pełni ich możliwości. Dla osób, które rzadko wybierają się poza dobrze utrzymane drogi, sedan czy hatchback będą wystarczającym, dużo bardziej ekonomicznym wyborem.

Sedan do miasta – zalety

Sedan, czyli auto trójbryłowe z wyraźnie zaznaczonym bagażnikiem, to jedna z najbardziej klasycznych form nadwozia. Właśnie taki rodzaj nadwozia był najczęściej spotykanym od epoki rozkwitu motoryzacji, a więc od lat 50. dwudziestego wieku. Do dziś wiele osób uważa właśnie ten rodzaj nadwozia za najbardziej klasyczny i elegancki, czego odzwierciedleniem są choćby najbardziej luksusowe samochody na świecie.

Wśród reprezentacyjnych limuzyn próżno szukać kombi czy hatchbacków. Niepodzielnie królują tam właśnie sedany z elegancką linią, podkreśloną przez trzy wyraźnie od siebie oddzielone strefy. W nadwoziu sedana widać bowiem wyraźnie zaznaczone trzy przedziały – silnikowy i bagażowy oraz kabinę dla pasażerów.

Czy jednak sedany nadają się do miasta? Na pewno ten rodzaj nadwozia jest jedną z opcji, które warto rozważyć, jeśli szukamy uniwersalnego samochodu do miasta, którym chętnie wybierzemy się również w trasę. Biorąc pod uwagę wymiary, sedany zazwyczaj są od hatchbacków tej samej klasy nieco dłuższe.

Zwykle owocuje to całkiem pojemnym bagażnikiem, najczęściej większym (czasami znacznie) niż w wersji hatchback. Różnica potrafi sięgać nawet ponad 100-litrów na korzyść sedana. A większe sedany dysponują ogromnymi, nawet ponad 500-litrowymi bagażnikami.

Osobny bagażnik sedana, oprócz tego, że jest zazwyczaj pojemniejszy niż w hatchbacku, ma także inną zaletę, z której – choć jest oczywista – czasami nie zdajemy sobie sprawy. Bagażnik sedana jest wyraźnie oddzielony od przestrzeni pasażerskiej. A to oznacza, że pakując bagaże na wakacje czy zakupy, możemy otworzyć go na dłuższy czas, nie ryzykując zimą szybkiego wychłodzenia wnętrza, a latem jego prędkiego nagrzania.

Ponadto w znakomitej większości kompaktowych sedanów przestrzeń bagażową można dodatkowo powiększyć, składając tylną kanapę lub jej część. Sedanem można więc bez problemu przewieźć nawet dość duże i długie przedmioty – np. paczki z meblami czy sprzęt sportowy, taki jak narty. Na te ostatnie zresztą w wielu modelach sedanów kanapa ma specjalny, dodatkowy otwór.

Dla wielu osób równie ważną cechą nadwozia typu sedan jest to, że ten typ auta jest synonimem luksusu – jego bryła jest niezmiennie kojarzona z elegancją i prestiżem. Estetyczne nadwozie sedana może być więc także świetną wizytówką kierowcy czy firmy.

Sedany do miasta mają kompaktowe wymiary. Bardzo często są niewiele dłuższe od hatchbacków segmentu C, które wielu osobom wydają się idealnym kompromisem pozwalającym połączyć umiarkowane rozmiary i pojemne wnętrze. Są przy tym zazwyczaj takiej samej szerokości, jak hatchbacki tej samej klasy.

Poruszając się takim sedanem w mieście, nie trzeba się więc obawiać, że zaparkowanie nim będzie znacznie trudniejsze niż hatchbackiem. Kompaktowy sedan w mieście jest równie zwinny, a manewrowanie nim nie powinno stwarzać trudności. Tym bardziej, że kamera cofania czy czujniki parkowania to elementy wyposażenia, które dzisiaj można mieć za niewielką dopłatą albo nawet w cenie auta.
Fot. materiały prasowe
W oczach wielu kierowców miejskie hatchbacki zyskują dzięki niższemu spalaniu. Okazuje się jednak, że współczesne sedany do miasta mogą zadowolić się podobnymi ilościami paliwa. Różnica w spalaniu zmniejsza się jeszcze bardziej, jeśli pod uwagę weźmiemy sedana do miasta z nowoczesnym napędem hybrydowym, który w ruchu miejskim pokazuje pełnię możliwości. Hybrydowe sedany znaczną część trasy w mieście są bowiem w stanie przejechać w bezemisyjnym trybie elektrycznym, co przekłada się na bardzo niskie średnie spalanie.

Sedan z napędem hybrydowym do miasta

Auto hybrydowe – a takim może być również miejski sedan – to rozwiązanie, które wielu kierowców wprowadza w świat zelektryfikowanych samochodów. Hybrydy są przystępne cenowo i łatwe w obsłudze – nie trzeba ich bowiem ładować, wystarczy zwykłe tankowanie na stacji benzynowej. Hybrydy można więc potraktować jako pierwszy krok ku pełnej elektryfikacji, ale bez wyrzeczeń i zmiany przyzwyczajeń.

Hybrydowy układ napędowy wykorzystuje i napęd spalinowy, i elektryczny. Kluczowym elementem takiego napędu jest system odzyskiwania energii z hamowania. A tego w mieście przecież nie brakuje. Podczas zwalniania lub hamowania system generuje prąd i gromadzi go w akumulatorze.

Z energii tej korzysta silnik elektryczny, którego rolą jest wspomaganie jednostki spalinowej w czasie przyspieszania, a także samodzielne napędzanie auta podczas manewrów oraz spokojnej jazdy. W efekcie motor benzynowy ma mniej pracy, a często w ogóle jest wyłączony, co przekłada się na wyraźnie niższe spalanie.

Dzięki takiemu rozwiązaniu hybrydowe sedany są w stanie śmiało konkurować w zakresie ekonomii z wieloma mniejszymi samochodami miejskimi, choć są od nich większe, wygodniejsze, oferują więcej miejsca, szczególnie dla pasażerów z tyłu, i mają o wiele większą przestrzeń bagażową. Możemy więc wybierać duże, komfortowe i bezpieczne auto, które zużywa podobne ilości paliwa co mały, miejski hatchback z tradycyjnym napędem.

Dysponująca 471-litrowym bagażnikiem hybrydowa Toyota Corolla Sedan zużywa średnio od 4,4 litra paliwa na 100 km, a przy tym może nią wygodnie podróżować 5 osób wraz z bagażami. Do tego hybrydowa Corolla Sedan w standardzie otrzymuje liczne systemy bezpieczeństwa, automatyczną skrzynię biegów, kamerę cofania i automatyczną klimatyzację. To elementy, które w niejednym aucie miejskim są dostępne dopiero w najwyższych wersjach wyposażenia.

Toyota Corolla Sedan

Toyota Corolla, czyli najlepiej sprzedający się samochód świata, jest dostępna w trzech wersjach nadwozia. Jedną z nich jest właśnie sedan. Ten kompaktowy sedan do miasta został skonstruowany według nowej koncepcji budowania samochodów Toyoty – TNGA (Toyota New Global Architecture).

Platformie TNGA zawdzięcza bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i dobre właściwości jezdne. Corolla otrzymała maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Toyota Corolla zdobyła w testach zderzeniowych aż 95% za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, 84% za zabezpieczenie dzieci oraz 86% za ochronę pieszych. Specjaliści Euro NCAP ocenili jej systemy bezpieczeństwa na 77%.

Toyota Corolla Sedan dostępna jest oczywiście także z legendarnym już napędem hybrydowym, z którego słynie Toyota. Japończycy mogą pochwalić się ogromnym doświadczeniem w tej kwestii – produkują spalinowo-elektryczne napędy już od 24 lat.

W Corolli sedan znajdziemy układ hybrydowy z nowoczesną jednostką benzynową o pojemności 1.8 litra. Łączna moc całego układu to 122 KM. Sprawdzony napęd gwarantuje hybrydowej Toyocie Corolli Sedan bardzo niskie zużycie paliwa i bezawaryjność – w układzie hybrydowym nie znajdziemy sprzęgła, turbosprężarki czy alternatora. Średnie zużycie paliwa Toyoty Corolli Sedan Hybrid to od 4,4 litra paliwa na 100 km.

Wersja spalinowa Corolli Sedan także nie ma wielkiego zapotrzebowania na paliwo. Jednostka 1.5 VVT-i o mocy 125 KM zadowala się średnio od 5,6 litra paliwa na 100 km w wersji z sześciostopniową skrzynią manualną oraz od 5,8 litra paliwa na 100 km w wydaniu z automatyczną skrzynią biegów Multidrive S.

Toyota Corolla Sedan jest przy tym wygodnym samochodem – jej rozstaw osi to 2 700 mm, a szerokość nadwozia to 1 780 mm, co gwarantuje sporą ilość miejsca w kabinie, zarówno z przodu jak i z tyłu. Dzięki wspomnianej już sztywnej konstrukcji i nowoczesnemu zawieszeniu auto bardzo pewnie się prowadzi. W nadwoziu Toyoty Corolli Sedan o długości 4 630 mm wygospodarowano bagażnik o pojemności 471 litrów.

W takiej przestrzeni uda się zmieścić wszystkie niezbędne bagaże i to nie tylko w mieście, ale i w dłuższej trasie – np. podczas wakacyjnej podróży. Toyota Corolla Sedan zachęca również bogatym wyposażeniem już w standardzie. W podstawowej cenie ten sedan oferuje chociażby klimatyzację, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów czy multimedia z Android Auto i Apple CarPlay.

A jak prezentuje się cennik nowej Toyoty Corolli? Ceny Toyoty Corolli Sedan 2021 rozpoczynają się od 79 900 złotych za wersję Active. Dostępna jest ona także w leasingu KINTO ONE w cenie od 909 złotych netto miesięcznie. Toyota Corolla Sedan w wersji Comfort kosztuje od 88 400 złotych lub od 984 złotych netto miesięcznie w leasing KINTO ONE. Wersję wyposażenia Executive można kupić w cenie od 118 600 złotych (rata leasingu KINTO ONE od 1 270 złotych netto miesięcznie), a cena Toyoty Corolli Sedan GR Sport wynosi od 119 100 złotych lub od 1 250 złotych netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE.

Toyota Camry

Najnowsza generacja Toyoty Camry – najpopularniejszego sedana średniej wielkości na świecie, modelu sprzedawanego od prawie 40 lat w ponad 100 krajach – również jest zbudowana w architekturze TNGA. I tak samo jak Corolla zawdzięcza jej sztywną i bezpieczną konstrukcję oraz bardzo dobre właściwości jezdne i pewne prowadzenie.

Oprócz eleganckiej linii atutem Camry jest dynamiczny napęd hybrydowy o mocy 218 KM. Oparty na silniku 2,5 l układ łączy dobre przyspieszenie z niskim zużyciem paliwa i wysokim udziałem jazdy w trybie elektrycznym. Samochód zadowala się spalaniem na poziomie od 5,3 litra paliwa na 100 km.

Jak na prawie 4,9-metrowego sedana z pojemnym i komfortowym wnętrzem to wartości niemal symboliczne. W nadwoziu Toyoty Camry o długości 4 885 mm i szerokości 1 840 mm wygospodarowano także obszerny bagażnik o pojemności do 524 litrów.

Toyota Camry 2021 jest także samochodem naszpikowanym nowoczesnymi rozwiązaniami. Auto w standardzie otrzymuje asystenta utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat adaptacyjny, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów czy system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Do tego należy dodać multimedia z Android Auto i Apple CarPlay czy automatyczną klimatyzację – wszystkie dostępne w podstawowej cenie Camry wyprodukowanej w 2021 roku.

Cennik Toyoty Camry z rocznika 2021 otwiera kwota 141 800 złotych (rata leasingu KINTO ONE od 1 327 złotych netto miesięcznie). W takiej cenie można mieć auto w wersji wyposażenia Comfort. O poziom wyżej znajduje się odmiana Prestige. Cena Toyoty Camry 2021 w takiej wersji zaczyna się od 149 200 złotych, co przekłada się na miesięczną ratę leasingu KINTO ONE od 1 437 złotych netto. Najwyższą odmianą wyposażenia jest natomiast Executive. Cena Toyoty Camry 2021 w takiej konfiguracji wynosi co najmniej 161 300 złotych (od 1 555 złotych netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE).