Efekt podatku cukrowego. Wiemy, jak naprawdę wpłynął na sprzedaż “małpek”
Sprzedaż tanich wódek w najmniejszych butelkach spadła o niemal jedną trzecią. To efekt podatku cukrowego.
Mniej sprzedanych "małpek"
O sprawie informuje “Rzeczpospolita”. Dziennik powołuje się na dane CMR, z których wynika, że w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupowali mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. – Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6 procent – dodaje Arleta Charkot, analityk CMR.
Nowy podatek wprowadzony został od stycznia 2021 r. i miał pomóc w walce ze szkodliwymi zwyczajami żywieniowymi. Plus podreperować budżet – spodziewane wpływy z tytułu nowej daniny miały wynieść ok. 3 mld zł rocznie.
W prozdrowotne intencje legislatora nie wierzy Maciej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Z alkoholu zrezygnuje ułamek kupujących, pozostali przerzucą się na większe opakowania lub na alkohol z nielegalnych źródeł – komentuje.
W niewielkim stopniu uda się też prawdopodobnie zrealizować cel finansowy. – Wpływy z podatku cukrowego za pierwszy kwartał 2021 r. wyniosły jedynie 292 mln zł. Można więc zakładać, że w skali całego roku sięgną ok. 1,2 mld zł – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Drogie napoje
Jak pisaliśmy w InnPoland w kwietniu, od wejścia w życie opłaty cukrowej ceny napojów bezalkoholowych wzrosły średnio o 26 procent. Największe spadki zaobserwowano w segmentach napojów gazowanych, wód smakowych i herbat mrożonych. vZdaniem ekspertów, miarowo rosnące ceny słodkich napojów są dowodem na to, że producenci tych produktów przerzucają koszta podatku cukrowego na konsumentów."Raportowany jest wzrost średniej ceny napojów gazowanych o ok. 26 proc. (z poziomu 3,33 zł do 4,20 zł za litr), przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości zakupionych produktów o ok. 23 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku w porównaniu do tożsamego okresu roku 2020" - podano w raporcie CRM za marzec.