Wyjątkowa akcja firmy Samsung, dzięki której uczniowie i studenci już dziś mogą zmieniać świat jutra

Redakcja INNPoland
Porozmawiajmy o Solve for Tomorrow, czyli wyjątkowej akcji, dzięki której młodzi ludzie, korzystając ze wsparcia nauczycieli oraz doświadczonych ekspertów, mogą wejść na wyżyny kreatywności, znajdując rozwiązania ważnych dla nich oraz ich społeczności problemów i wyzwań XXI wieku.
Fot. materiały prasowe
Młode pokolenie odczuwa potrzebę kształtowania proaktywności, poczucia odpowiedzialności, empatii i gotowości do współpracy, tudzież wszelakich postaw społecznych, dzięki którym nasz świat może stawać się znacznie lepszym miejscem do życia.

Są wrażliwi na problemy naszej planety, tak więc chcą realizować nieszablonowe pomysły będące rozwiązaniami bolączek, z którymi mierzy się ludzkość.

Kluczowe są tutaj: nowoczesna (czyli oparta na współpracy, zaufaniu i otwartości na drugiego człowieka) edukacja oraz przestrzeń, w której można rozwijać poczucie sprawczości; służąca zarówno do prowadzenia rozmów, jak i działania.
Fot. mat. prasowe
W tym miejscu pojawia się Solve for Tomorrow: wyjątkowy projekt, dzięki któremu uczniowie szkół średnich oraz pierwsze roczniki studentów uczelni wyższych mogą kreować, prototypować i testować swoje przełomowe pomysły.


Co niezmiernie istotne, świeżą (dającą bezcenny wgląd w aktualne problemy otoczenia – bliskiego i dalekiego) perspektywę osób urodzonych w XXI wieku połączono tutaj ze wsparciem udzielanym przez doświadczonych ekspertów.

Efektem jest idealny dialog międzypokoleniowy, przynoszący wymierne korzyści każdej ze stron. Przecież, używając terminologii rodem ze świata sportu, wszyscy – niezależnie od metryki – gramy do tej samej bramki.
Fot. mat. prasowe
Kto jest tutaj mile widziany?

Program Solve for Tomorrow kierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów I i II roku studiów pierwszego stopnia. Zespoły uczniowskie powinny składać się z trzech lub czterech członków oraz opiekuna, którym może być nauczyciel dowolnego przedmiotu. W przypadku ekip studenckich skład wynosi od trzech do czterech osób, włączając w to lidera, który musi być pełnoletni.

Samsung zaprasza do udziału wszystkich; nieistotna jest tutaj płeć oraz to, czy mieszkasz w metropolii, czy też w niewielkiej miejscowości. Co istotne, można tutaj zgłaszać również istniejący projekt, o ile nie był wcześniej zgłoszony w innym konkursie, ani też prezentowany publicznie poza szkołą/uczelnią.

Dodajmy, że program kierowany jest do uczniów, studentów i nauczycieli z placówek publicznych, jak i prywatnych. Tutaj liczą się wyłącznie kreatywność, chęć diagnozowania najistotniejszych lokalnych problemów oraz pragnienie rozwijania kluczowych kompetencji przyszłości.
Fot. mat. prasowe
Na jakich polach można działać?

Projekty można realizować w ramach trzech obszarów. Pierwszym z nich jest tematyka zdrowotna, czyli wszelakie zagadnienia dotyczące najogólniej pojętego komfortu fizycznego i psychicznego. Czyli kwestii szczególnie istotnych dziś, gdy pandemia koronawirusa doprowadziła do rewolucyjnych przemian na całej kuli ziemskiej; począwszy od zwiększonego zapotrzebowania usługi telemedyczne, a skończywszy na wielkich zmianach w obrębie kontaktów społecznych.

Wyzwaniami kolejnymi są: bezpieczeństwo (włączając w to – jak przystało na nasze scyfryzowane czasy – cyberbezpieczeństwo) oraz klimat, czyli zagadnienia dotyczące najogólniej pojętej ekologii.
Jaka jest strategia działania?

Uczestnicy programu będą mogli nauczyć się pracy metodą Design Thinking, często wykorzystywaną w biznesie a niestety wciąż mało popularną w polskich placówkach edukacyjnych. Design Thinking to metoda opierająca się na: empatyzowaniu, diagnozowaniu problemu, generowaniu pomysłów, prototypowaniu i testowaniu.

Wszystko to przy wsparciu doświadczonych ekspertów i trenerów specjalizujących się w różnych obszarach wiedzy; takich jak Barbara Halska i Marta Florkiewicz-Borkowska, czyli posiadaczki tytułu Nauczyciel Roku.
Fot. mat. prasowe
Jak i kiedy?

Mamy tutaj do czynienia z przedsięwzięciem długofalowym; harmonogram zakłada paromiesięczny proces szkoleniowo-mentorski, w ramach którego zostanie wyłoniona grupa finalistów. Pierwsza z trzech faz projektu, czyli rekrutacja zespołów, trwa do 31 października br.; w tym czasie wybrane zostaną najciekawsze aplikacje, które należy przesyłać przy pomocy formularza znajdującego się na tej stronie.

Etapem drugim będą półfinały, odbywające się pomiędzy listopadem a styczniem 2022 r. W tym czasie 25 wybranych na podstawie aplikacji drużyn zacznie rozwijać swoje pomysły, ucząc się zarazem myślenia projektowego i uczestnicząc w warsztatach z design thinkingu odbywających się pod okiem trenerów, a także pracowników firmy Samsung i przedstawicieli partnerów, którzy jako wolontariusze wcielą się w mentorów drużyn.

Zwieńczeniem tego etapu będzie prezentacja ośmiu najlepszych drużyn, czyli finalistów, którzy pomiędzy lutym a marcem 2022 r. wezmą udział w warsztatach masterclass. Będzie to okazją do dopracowania projektów oraz nauki odpowiedniej ich prezentacji podczas Demo Day, czyli uroczystej, transmitowanej w internecie gali.

Na nagrody, pieniężne i rzeczowe, mogą liczyć nie tylko zespoły, które zajmą pierwsze trzy miejsca, lecz także mentorzy i uczelnie zwycięzców. Dodajmy, iż głosowanie online'owe wyłoni również zwycięzców nagrody publiczności.
Fot. mat. prasowe
Dlaczego bijemy gromkie brawa twórcom Solve for Tomorrow?

Powiedzmy sobie szczerze: w polskich szkołach średnich i na uczelniach wyższych naprawdę trudno o prace projektowe z prawdziwego zdarzenia.

Tak więc programy, które uczą realnych kompetencji przyszłości (tzw. 4C, czyli z języka angielskiego: creativity, critical thinking, communication, collaboration), przygotowują młodych ludzi do funkcjonowania na nowoczesnym rynku pracy, zwiększając (zgodnie z duchem edukacji STEAM) ich zainteresowanie zarówno przedmiotami ścisłymi, jak i obszarami artystycznymi, są wręcz bezcennym wkładem w naszą przyszłość.

Więcej na: www.solvefortomorrow.pl

Materiał powstał we współpracy z firmą Samsung