Podatek od cukru opłacił się głównie rządowi. Jest bogatszy już o ponad miliard złotych

Aleksandra Jaworska
Opłata cukrowa mocno podniosła ceny gazowanych napojów, co przełożyło się na spadek ich sprzedaży. W sytuacji mogłoby się powiedzieć opłakanej jest jednak jeden wygrany. Bowiem dla polskiego rządu opłata cukrowa bowiem potężny zastrzyk gotówki do budżetu państwa.
Opłata cukrowa dała państwu ponad 1 mld zł w 9 miesięcy (fot. Pixabay.com/Igor Ovsyannykov)

Ceny napojów gazowanych w górę

Wzrost cen w przypadku napojów gazowanych sięgnął 36 proc, a ceny wód smakowych wzrosły o ok. 33 proc. Według CMR wprowadzenie opłaty cukrowej spowodowało też, że producenci podjęli działania obniżające wysokość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostów cen rynkowych z nadzieją na pobudzenie popytu.

Jednym z działań jest zmiana składu napojów, jak i całkowita eliminacja cukru. Podczas gdy producenci stają na głowie, żeby nie dokładać do biznesów, rząd może liczyć pierwsze zyski płynące ze wspomnianej opłaty cukrowej.


Z danych resortu finansów przekazanych PAP wynika, że przyniosła odczuwalne korzyści budżetowi państwa. Jak podaje Business Insider, tylko do końca września sięgnęły one ponad 1,08 mld złotych. 96,5 proc. kwoty zostało przekazanych NFZ, a reszta pozostała w budżecie państwa.

Podatek cukrowy wykańcza polską oranżadę

Nowy rok 2021 przyniósł nowe ceny. Drastycznie wyższe. Klienci sklepów już odczuli na własnej skórze - i portfelach - skutki nowego podatku cukrowego. Coca-cola stała się luksusem, a niektóre polskie firmy produkujące napoje gazowane walczą o przetrwanie.

– Do produkcji napojów wykorzystujemy cukier o wartości 20 mln zł, a podatek odprowadzony od tej ilości będzie wynosił aż 150 mln zł – mówi dla money.pl Jan Kolański, prezes firmy Colian, producenta oranżady Hellena. Jak przekonuje, firmy z jego branży po wprowadzeniu opłaty cukrowej rozpoczynają "walkę o przetrwanie".

Jak firmy poradzą sobie z trudną sytuacją? Zdaniem Kolańskiego, opłata odchudzi przede wszystkim butelki. W jego opinii, aby sprzedaż nie spadła, producenci napojów będą oferować mniejsze opakowania. To sprawi, że podatek będzie niższy "na opakowaniu", ale pomoże zapobiec ucieczce klientów od napojów nawet dwa razy droższych niż dotychczas.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl