"Reklama Obajtka" warta miliony. Oto ile Orlen zapłacił za poniedziałkową kampanię

Natalia Gorzelnik
Otwierasz lodówkę, a tam Daniel Obajtek - takie wrażenie można było odnieść w poniedziałek, gdy zdjęcie prezesa Orlenu zostało opublikowane na pierwszych stronach większości polskich dzienników. Koszt kampanii, zgodnie z oficjalnymi cennikami brutto, wyniósł grubo ponad 3,5 mln zł.
Daniel Obajtek. Fot: Andrzej Iwanczuk/EastNews

Obajtek na okładce

Daniel Obajtek ukazał się na okładkach największych gazet. Reklamował fuzję Orlenu i Lotosu w m.in. "Rzeczpospolitej", "Fakcie", "Pulsie Biznesu", "Dzienniku Gazecie Prawnej", czy też w "Gazecie Polskiej Codziennie".
"Nasz cel to zapewnienie klientom stabilnej oraz przyjaznej środowisku energii" – brzmiała wypowiedź prezesa Orlenu przedstawiona na okładkach. Kolejne podtytuły informowały, że "Orlen zachowuje kontrolę nad rafinerią w Gdańsku", "Rafineria ma sens tylko w grupie" oraz "Umowa z Saudi Aramco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski".


Podobne treści zostały zamieszczone także na kolejnych stronach gazet, które informowały, że jest to materiał promocyjny.

Ile to kosztowało?

Zespół prasowy Orlenu przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że to element akcji promocyjnej obejmującej media ogólnopolskie i lokalne, zarówno tradycyjne, jak i online. Poza artykułami sponsorowanymi opublikowano również klasyczne reklamy.

Kantar Media - firma monitorująca wydatki reklamowe - poinformowała, że nie zanotowano aktywności reklamowej dotyczącej tego wydarzenia jedynie w 6 tytułach, w tym w dziennikach sportowych oraz w "Gazecie Wyborczej”. Koszt kampanii, zgodnie z oficjalnymi cennikami brutto (bez rabatów) wyniósł 3 689 948 zł.

Która reklama kosztowała najwięcej?

Najwięcej, bo 947 839 zł, wydano na reklamę w "Dzienniku Gazecie Prawnej”. Następnie w "Fakcie” – 723 tys. zł, "Gazecie Polskiej Codziennie” –275 440 zł, "Parkiecie” – 367 800 zł, "Super Expressie” – 330 750 zł, "Pulsie Biznesu” –245 700 zł oraz w "Rzeczpospolitej” – 179 760 zł.

Wydatki w gazetach należących do grupy Polska Press oszacowano na łączną kwotę 569 784 zł.

Z informacji zdobytych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że średnie rabaty udzielane reklamodawcom przez wydawców prasy wynoszą ok. 89 proc. Jak wylicza serwis, po zastosowaniu tego wskaźnika do wyliczeń Kantara okazuje się, że za poniedziałkowe publikacja Orlen mógł zapłacić blisko 410 tys. zł.
Czytaj także: Orlen pozbędzie się 417 stacji. Inwestorami węgierski MOL i Saudyjczycy