Taką rozmowę od razu zakończ, to oszuści. Największy bank w Polsce ostrzega
- Oszuści podszywają się pod PKO BP i próbują nakłonić klientów do udostępnienia danych i zainstalowania aplikacji
- PKO BP przypomina, że pracownicy nigdy nie proszę o podawanie takich informacji
- Jeśli rozmowa wydaje się podejrzana, to należy skontaktować się z konsultantem
Oszustwo na PKO BP. Tajemnicze telefony od rzekomych pracowników
Na oficjalnej stronie internetowej PKO BP ostrzega przed kolejnym atakiem oszustów. Tym razem wyłudzacze podszywają się pod pracowników instytucji i dzwonią do klientów, powołując się na kwestie bezpieczeństwa.
W trakcie rozmowy przestępcy nakłaniają do podania poufnych danych do bankowości elektronicznej np. BLIK. Poza tym proszą o zainstalowanie na urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk.
Jak informuje PKO BP, aby uwiarygodnić przekaz, wyłudzacze mogą też twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę lub zrobił przelew na dane klienta.
To nic innego jak oszustwo na PKO BP. Przestępcy próbują w ten sposób zdobyć dane do logowania, autoryzacji lub karty płatniczej. Stąd już prosta droga do nieuprawnionych transakcji, a także kradzieży.
Potencjalne grono osób narażonych na atak jest ogromne, ponieważ PKO BP to największy bank w Polsce. W 2022 r. instytucja obsługiwała ponad 11,5 mln osób.
Pracownicy PKO BP nigdy nie proszą o te dane
PKO BP przypomina, że nigdy nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, które rzekomo miałyby podnieść poziom bezpieczeństwa operacji. Jedyną rekomendowaną aplikacją jest iPKO.
Co więcej, w trakcie rozmowy telefonicznej pracownicy nigdy nie proszą o udostępnienie haseł dostępu do serwisów (mobilnego, telefonicznego i internetowego). Poza tym nie proszą o wypłatę pieniędzy ani wpłatę na inne konto, więc nie należy podawać np. kodów BLIK.
Jak uchronić się przed oszustwem na PKO BP? Instytucja radzi, aby nie wyrażać zgody na instalowanie nieznanych aplikacji z nieznanych źródeł. Poza tym nie należy wyłączać producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na urządzeniach.
Nie należy też wykonywać działań, o które prosi rzekomy pracownik PKO BP za pośrednictwem wiadomości SMS czy w wiadomości mailowej. Nie wolno klikać w linki, podawać danych do logowania, danych karty czy kodów autoryzacyjnych.
Co zrobić w razie oszustwa na PKO BP?
Osoby, które połkną haczyk oszustów lub mają wątpliwości co do rozmówcy powinny skontaktować się telefoniczne z konsultantem PKO BP pod numerem 800 302 302 lub +48 535 60 60.
W dalszej kolejności warto np. zablokować kartę czy zmienić hasła do bankowości elektronicznej. Liczy się czas, ponieważ oszuści nie zawahają się, aby wykonać nieuprawnione transakcje z konta klienta.
Klienci banków na celowniku oszustów
PKO BP to już kolejny bank, którego renoma jest wykorzystywana przez oszustów. Kilka dni temu przed wyłudzaczami ostrzegał mBank. Przestępcy wykorzystywali wizerunek tej instytucji i wysyłali wiadomości mailowe z informacją o potwierdzeniu rzekomej płatności SWIFT.
Z kolei w poniedziałek zespół cyberbezpieczeństwa przy Komisji Nadzoru Finansowego (CSIRT KNF) ostrzegał przed oszustami, którzy stworzyli reklamy przekierowujące do fałszywej strony Santander Banku. Wyłudzacze nie próżnują.
Czytaj także: https://innpoland.pl/190424,zakupy-przez-internet-kupil-telefon-a-kurier-przyniosl-mu-kamien