Pamiętacie kultową Unitrę? Firma wraca, a my słuchaliśmy brzmienia ich nowego sprzętu

Sebastian Luc-Lepianka
15 czerwca 2023, 12:02 • 1 minuta czytania
Firma audiofoniczna Unitra wznawia produkcję w Warszawie. Polscy inżynierowie i projektanci zaprezentowali po raz pierwszy swoje produkty i zabrali nas na profesjonalny odsłuch, nostalgicznie przenosząc nas w czasie.
Członkowie zarządu. Od lewej: Michał Kiciński, Daniel Kostrzewa, Adrian Krupowicz Materiały własne.
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Firma Unitra zaprosiła nas do swojej siedziby na warszawskim Ursusie, gdzie wznawia produkcję sprzętu HI-FI po raz pierwszy od lat 70-tych. Ujrzeliśmy i usłyszeliśmy w akcji pierwszy raz nową elektronikę: wzmacniacz, kolumny, odtwarzacz CD i dwa modele gramofonów, a do tego komplet kabli głośnikowych. Inwestorem jest Michał Kiciński, współzałożyciel CD Project, a firma do reaktywacji powołała 20-osobowy zespół.

"Piękno polskiej inżynierii"

To hasło, które przyświeca kierunkowi firmy. Współcześni inżynierowie czerpią garściami z 30 lat doświadczenia firmy, unowocześniając je o współczesne rozwiązania z zachowaniem ich oryginalnego ducha i wyglądu - czyli pełna analogowość, ale z możliwością zdalnej obsługi pilotem. Do tego całość produkcji jest w Polsce.

– Naszą główną inspiracją jest kultowy zestaw audio Unitra ZM1006, produkowany pod koniec lat 70. – mówi Adrian Krupowicz, Head of Engineering i Członek Zarządu Unitry. 

Korzystanie z analogowych urządzeń audio członkowie zarządu porównywali do rytuału. Dla nich częścią przyjemności ze słuchania muzyki jest obcowanie z samym sprzętem. Chcą uczucia ze swoich wspomnień przenieść na nowe urządzenia, które stylistycznie nawiązują do kultowych produktów z PRL.

– Wtedy sprzęt "wyszedł z meblościanki". Prezentowany zestaw nie przypominał już mebla, a nabrał racjonalnej technicznej formy. W tym przypadku zewnętrzna techniczna estetyka była emanacją serca urządzenia – elektroniki. W tym podejściu widzimy ponadczasowe piękno. Rozsądnie wykorzystaliśmy nowe technologie, uwzględniając fakt, że od czasu powstania ZM1006 minęło prawie 50 lat – dodaje Adrian Krupowicz.

Powrót do przeszłości

I z zewnątrz i wewnątrz nowe urządzenia odwołują się do przeszłych produktów firmy. Zmieniła się architektura i komponenty, ale całość wygląda jak wyrwana z innych czasów.

– Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią – mówi Daniel Kostrzewa, Head of Business i członek Zarządu Unitry.

Zaprezentowane sprzęty nie stronią oczywiście od elektroniki, ale robią to w stylu wybranym przez firmę. Np. wyświetlacz jest bardzo minimalistyczny i, jak przytoczono anegdotkę w czasie prezentacji, łatwy do pomylenia z kartką papieru.

Trwała elektronika

– Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70 – dodaje Daniel Kostrzewa.

Nie są to słowa rzucane na wiatr. Podczas konferencji zostaliśmy zabrani na zaplecze, oglądając pracę działów od elektroniki po mechanikę. Dzięki patentom Unitry urządzenia są wielorazowe i modułowe, łatwo je otworzyć i serwisować. Firma wiele poświęca testowaniu ich wytrzymałości, włącznie ze specjalistycznymi maszynami do testów np. odporności przełącznika.

Produkcja polska

Unitra nie idzie na kompromisy. Urządzenia produkowane są komponent po komponencie w Warszawie przez zespół 20 specjalistów. Firma zapewnia, że prócz prototypów i testowych materiałów, nic nie będzie zamawiane z zewnątrz. Projekty również od podstaw rodzą się w siedzibie. 

Chodząc wśród pracujących inżynierów i automatów, słuchając przy tym powracających w prezentacji metafor do rytuałów i świątyń, nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że oglądam klasztor mnichów z pietyzmem oddanym składaniu gramofonów. 

Dla fanów i kolekcjonerów

Oferta Unitry jest skierowana do najbardziej wymagających audiofilii. Sprzedaż przedpremierowa będzie dostępna dla ograniczonego grona najbardziej zaangażowanych melomanów. Każde urządzenie otrzyma wygrawerowany numer seryjny, dodając mu wartość kolekcjonerską.

Unitra postawi na sprzedaż online we własnym sklepie i współpracę z wybranymi salonami ze sprzętem audiofonicznym. Urządzenia nie trafią do sieciowych sklepów.

Słuchając rozmów z zarządem, wpadło mi w ucho, że niewykluczone będą zamówienia prywatne. W żartach padło, że jeśli znalazłby się szejk arabski, to zrobią i wersję ze złota.

Nagrodzony projekt

Za design wzmacniacza WSH-805 firma uzyskała prestiżową nagrodę designerską Red Dot 2023. Nagrodę przyznano za ponadczasowy wzór i minimalizm. Red Dot to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu, uważana za wyznacznik najwyższej klasy i jakości.

O czerwonej kropce marzy każdy projektant, podobnie jak każdy restaurator śni o gwiazdce Michelin. Wyróżnione projekty prezentowane są w Red Dot Design Museum, w budynku dawnej kopalni Zollverein w Essen oraz w Red Dot Museum w Singapurze. Jedynie 10 firm z Polski otrzymało w tym roku tę nagrodę. 

Złote brzmienia

Prawdziwą perłą było oczywiście, gdy członkowie zarządu zabrali nas do firmowej świątyni muzyki - czyli pokoju odsłuchowego. Obcowaliśmy z kulturą z użyciem prototypów sprzętu. Naprzemiennie słuchaliśmy utworów puszczanych z odtwarzacza CD i gramofonu.

Prywatnie jestem fanem winylu, ale muszę przyznać, że uwielbiany przeze mnie Mike Oldfield brzmiał krystalicznie czysto na płycie CD. Oprócz kultowych "Tubular Bells" wykonawcy słyszeliśmy także m.in. przebój "Time of my life" duetu Jennifer Warnes z Billem Medleyem, Simona&Garfunkel z "Homeward bound" czy nieśmiertelny "Hotel California" Eagles.

Prezenterzy z namaszczeniem obsługiwali sprzęt i płyty ze swych kolekcji i mogę zgodzić się z ich stwierdzeniem, że podeszli do odsłuchu jak do mszy.

Szeroka oferta

Pierwsze produkty Unitry mają na celu zaoferować klientowi cały zestaw wieżowy. W planie do końca tego roku ma być przedstawionych łącznie dziewięć urządzeń. Nie skończy się wyłącznie na muzyce. W czasie prezentacji mogliśmy obejrzeć medyczny wentylator.

Przedsprzedaż rusza 30 czerwca i dostępne będą następujące urządzenia (cena w nawiasie):

24-27 października zacznie się realizacja zamówień przedpremierowych, a 30 października oficjalna premiera w Polsce i uroczystość odbioru pierwszych zamówień.