Nie zdążyliście przedłużyć Profilu Zaufanego? Wystarczy zrobić jedną rzecz

Sebastian Luc-Lepianka
01 listopada 2023, 11:17 • 1 minuta czytania
Osoby, którym wygasała ważność Profilu Zaufanego, musiały tego dokonać do 31 października. Niestety nie wszyscy mogli w ogóle się tego podjąć. Prawdopodobnie z powodu zbyt dużej liczby zainteresowanych, usługa padła.
Jak założyć od nowa Profil Zaufany? Fot. Marek Bazak/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Możliwe, że po raz kolejny serwery państwowe nie wytrzymały napływu użytkowników. Problemy pojawiły się w ostatniej chwili, na kilka godzin przed upływem terminu na przedłużenie ważności Profilu Zaufanego. Co mogą zrobić Polacy, którym przez to nie udało się zdążyć?


Profil Zaufany nie został przedłużony - co dalej?

Nie ma jeszcze oficjalnego komunikatu od resortu cyfryzacji ws. awarii. 

Profil Zaufany ma ważność przez 3 lata. Podczas pandemii był on automatycznie przedłużany dla każdego obywatela. Pozwalało to załatwiać sprawy urzędowe i inne bez wychodzenia z domu. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego musimy teraz samodzielnie dokonywać przedłużenia ważności PZ.

Jeśli nie zdążyliśmy tego zrobić, np. przez brak dostępu do usługi umożliwiającej tą czynność, to nie ma tragedii. Wystarczy złożyć wniosek o nowy Profil Zaufany, co jest możliwe również do wykonania online.

Jak złożyć wniosek o Profil Zaufany

Niezbędne będzie spełnienie wszystkich formalności, takich samych jak przy zakładaniu PZ po raz pierwszy - czyli posiadane konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

W przypadku zakładania ponownie konta przez bank:

W przypadku zakładania ponownie konta przez kwalifikowany podpis elektroniczny:

Usługa jest bezpłatna i PZ powinniśmy uzyskać od ręki. Jego ważność będzie wynosić 3 lata.

Możemy też założyć nowy Profil Zaufany przez wniosek w punkcie potwierdzającym:

Zmiany w kontach bankowych

Istotna zmiana dotyczy właścicieli Profili Zaufanych, które są powiązane z ich kontem bankowym. Jeśli wcześniej korzystałeś z PZ w bankowości elektronicznej, to powinieneś wiedzieć, że po przedłużeniu ważności tego profilu zaszły pewne zmiany. Jedną z najważniejszych jest to, że wcześniej powiązane z nim konto bankowe teraz jest od niego oddzielone.

Od teraz, aby zalogować się do profilu zaufanego, nie potrzebujesz już numeru konta bankowego. Wystarczy, że użyjesz swojej nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Co więcej, metoda autoryzacji logowania również uległa zmianie. Teraz możesz wybrać pomiędzy SMS-em z kodem lub powiadomieniem push w aplikacji mObywatel, jeśli wcześniej korzystałeś z tej funkcji.

Czytaj także: https://innpoland.pl/176499,mobywatel-krok-po-kroku