Chińska firma wykorzystuje logo... dużego polskiego banku. Promuje pod nim sprzęty dla świń

Maria Glinka
22 listopada 2023, 10:01 • 1 minuta czytania
Chiński sprzedawca sprzętu do hodowli świń od co najmniej pięciu lat korzysta ze słynnego żubra, który widnieje w logo Banku Pekao. Instytucja potwierdza, że zna sprawę i już podjęła działania.
Chiński producent sprzętu dla zwierząt wykorzystuje logo Banku Pekao. Fot. Screen pigfarmequipments.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Żubr Pekao wykorzystany przez chińską firmą

Firma z Chin wykorzystuje znanego żubra, który jest logotypem Banku Pekao. Jak podaje portal wirtualnemedia.pl, chodzi o producenta sprzętu do hodowli zwierząt ShanDong Tengyue Shangqingtai Agriculture and Animal Husbandry Machinery Technology Co., Ltd.


Trudno tu mówić o inspiracji, ponieważ żubr ma dokładnie ten sam kształt i jest utrzymany w tej samej biało–czerwonej kolorystyce. Chińska firma wykorzystuje ten logotyp co najmniej od pięciu lat. Żubr pojawia się nie tylko na jej oficjalnej stronie internetowej, lecz także na profilu w mediach społecznościowych.

"Prawa autorskie nie tłumaczy się na chiński" – ocenił ironicznie jeden z internautów pod wpisem na profilu donald.pl na platformie X.

Paweł Jurek, rzecznik prasowy Banku Pekao, przekazał portalowi, że instytucja "zna sprawę" i podjęła już "odpowiednie działania". Nie ujawnił jednak szczegółów.

Żubr pojawił się w logo Banku Pekao w 1997 r., ale wówczas był utrzymany w barwach niebieskiej i białej. W czasach, gdy instytucja była częścią Grupy UniCredit (2012–2017), logotyp zniknął. Później Bank Pekao powrócił do charakterystycznego żubra.

Kontrowersyjne logo krakowskiego muzeum warte setki tysięcy

W ostatnim czasie szerokim echem odbiło się także nowe logo, które zaprezentowało Muzeum Narodowe w Krakowie. Zdania są podzielone – niektórym nowa identyfikacja instytucji kojarzy się z filmem pornograficznym, innym z bieżnią.

"Nieczytelne, nietrafiona kolorystyka, generalnie porno albo xanax" – oceniła jedna z użytkowniczek.

Nowoczesna identyfikacja z trzeciej dekady XXI w. została przygotowana przez studio Podpunkt z Warszawy. Jak poinformował redakcję INNPoland.pl Tomasz Ostrowski, zastępca dyrektora MNK ds. strategii i komunikacji, "kompleksowa identyfikacja wizualna została wyceniona na 119 tys. zł".

Pepsi z nowym-starym logotypem

Wiosną tego roku nowy logotyp zaprezentowało również Pepsi. Wszystko z okazji 125. rocznicy powstania marki napojów gazowanych.

Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, w identyfikacji wizualnej na próżno szukać nowości – to tak naprawdę logo z lat 70. XX wieku, tyle że wzbogacone o czarną obwódkę. Napis przygotowano nową czcionką i zmieniono mu barwę na czarną.

Poprzednie logo (trójbarwne kółko i napis obok) było wykorzystywane od lat 90. XX wieku. Jednak kiedy w trakcie badań przedstawiciele giganta proszą uczestników o narysowanie logotypu napoju, ci malują kółko i wpisują w środek napis "Pepsi". W związku z tym marka postanowiła wrócić do tego, co ludzie znają i de facto przyznała się do błędu.