Sprawdź, jak się nie skompromitować. Oto najczęstsze błędy językowe

Konrad Bagiński
13 marca 2024, 16:05 • 1 minuta czytania
Wiesz, że jest spora grupa osób, które widząc rażące błędy językowe w komunikacji z działem obsługi jakiejś firmy, albo partnerem biznesowym, rezygnuje z jej lub jego usług? Złe wrażenie, jakie budzą koszmarne byki w korespondencji, trudno zatrzeć. Podpowiadamy, jak uniknąć przynajmniej części z nich. Musisz pamiętać m.in. o tym, że "na pewno" na pewno pisze się osobno, "na razie" też, a "niejeden" razem.
Jakich błędów w korespondencji musisz unikać najbardziej? Andrea Piacquadio / Pexels.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Zacznijmy od tego, że pomyłki się zdarzają. Mylić się jest rzeczą ludzką, każdemu może zdarzyć się jakiś błąd. Może wynikać z pośpiechu, rozkojarzenia, czasem po prostu omsknie się nam paluszek na klawiaturze komputera. Czym innym jest jednak niezamierzona literówka, czym innym zaś rażące lekceważenie zasad ortografii i poprawnej polszczyzny.


Są osoby, które widząc wysokie stężenie błędów w korespondencji biznesowej, rezygnują ze współpracy z jakąś firmą bądź człowiekiem. Jednocześnie wszyscy jesteśmy narażeni na kontakt z błędami. Widząc po raz setny błędnie napisane "napewno" albo "na przeciwko" sami możemy – nawet przypadkiem, podświadomie – ten zapis powielać.

Nie nauczymy was zasad poprawnej polszczyzny, od tego jest szkoła. Ale podpowiemy, jakie błędy w komunikacji internetowej występują najczęściej. Ich unikajcie w pierwszej kolejności, bo siła ich rażenia jest największa.

Jakie błędy popełniamy najczęściej?

Oto najczęściej występujące w polskim internecie błędy. Podsumował je nie tak dawno sklep internetowy nadwyraz.com, my uzupełniliśmy o własne obserwacje:

Jak radzić sobie z błędami?

W epoce internetu bardzo trudno się ich ustrzec, ale można zminimalizować ryzyko ich wystąpienia. Jeśli piszemy coś na komputerze, zainstalujmy sobie w przeglądarce jakąś wtyczkę do sprawdzania pisowni. Popularną i dość skuteczną jest "Language tool". To narzędzie obsługuje język polski. Wyłapuje i podkreśla większość błędów.

Podpowiedzi pisowni można też włączyć na każdym w miarę nowoczesnym smartfonie. Nie jest to tak skuteczne, jak w komputerze, ale pozwala na uniknięcie części błędów.

Pamiętaj, że jak cię widzą, tak cię piszą. Poprawne posługiwanie się językiem ojczystym nie jest łatwe, ale dzięki niemu zyskujesz zarówno ty, jak i twoja firma.