Dyskutowano o nim na Impact'24. Tak ziszczają się słowa: "rower to już nie sport, tylko transport"

Dawid Wojtowicz
22 maja 2024, 11:23 • 1 minuta czytania
Impact'24, tegoroczna odsłona jednego z największych kongresów omawiających globalne wyzwania, najnowsze trendy i innowacyjne rozwiązania, za nami. Jak co roku wydarzenie obfitowało w liczne panele dyskusyjne. Jeden z nich poświęcony był rozwojowi i przyszłości transportu publicznego ze szczególnym naciskiem na technologie z zakresu elektromobilności, w tym sieci bezobsługowych wypożyczalni rowerów.
Systemy rowerowe zintegrowane z komunikacją publiczną były jednym z tematów panelu "Innowacje w transporcie publicznym, elektromobilności i inteligentnej logistyce", jaki odbył się 15 maja 2024 na kongresie Impact'24 w Poznaniu. Nextbike
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Rower to już nie sport, tylko transport. O takie stwierdzenie można się dziś śmiało pokusić, obserwując, jak dynamicznie rozwijają się systemy rowerowe zintegrowane z tradycyjną komunikacją publiczną. Jak podaje najnowszy raport specjalizującej się w dzielonej mobilności firmy Fluctuo, przejazdy miejskimi rowerami bezstacyjnymi wzrosły o ponad 50 proc. w 2023 roku, przejmując pozycję lidera na rynku po hulajnogach.

Na jednego z liderów mikromobilności wyrasta Polska, która znajduje się na 4 miejscu pod względem liczby dostępnych systemów sharingowych per miasto. Według badania przeprowadzonego przez Ipsos w 28 państwach nasz kraj ma ogromny potencjał, by stać się rowerowym liderem. Prawie 2/3 dorosłych na świecie deklaruje, że umie jeździć na rowerze. W Polsce takich osób jest najwięcej, bo aż 82 proc. mieszkańców.

Na rowerzystów otwierają się polskie miasta, które skutecznie zachęcają do przesiadek na rowery. Warszawa ma już ponad 700 km dróg rowerowych. Z aktualnego pomiaru ruchu rowerowego wynika, że w 2023 r. wzrósł on o 11 proc. w stolicy. Po raz pierwszy w historii pomiarów przekroczona została granica 100 tys. tzw. podróży rowerem z i do centrum w ciągu jednej doby (wzrost o aż 18 proc. wobec zeszłego roku). Z kolei Wrocław przyjął Plan Działań Rowerowych, który zakłada budowę do 2030 roku ok. 100 km nowych dróg rowerowych.

Na ten zauważalny wzrost ruchu rowerowego w polskich metropoliach wpływa w niemałym stopniu rosnące znaczenie rowerów publicznych. To właśnie one były jednym z tematów panelu zatytułowanego "Innowacje w transporcie publicznym, elektromobilności i inteligentnej logistyce", jaki odbył się 15 maja 2024 na kongresie gospodarczo-technologicznym Impact'24 zorganizowanym na terenie MTP w Poznaniu.

W panelu moderowanym przez Zbigniewa Bartusia, dziennikarza z redakcji "Dziennika Gazeta Prawna", udział wzięli: Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska, Bartłomiej Pawlak, wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oraz Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego (UMWW) w Poznaniu. Pełny zapis z transmisji panelu do obejrzenia poniżej.

– 25 lutego 2024 uruchomiliśmy na Śląsku największy system rowerów publicznych w Polsce – mówił na panelu Tomasz Wojtkiewicz z Nextbike Polska. – Składa się on z 7000 rowerów łączących 31 gmin na terenie całej metropolii. Jest to pierwszy projekt w Polsce, w którym tak świadomie usankcjonowano rowery jako część transportu publicznego. To nie tylko kwestia ich koloru, ale także integracji z miejskim systemem biletów.

Nextbike ma spore zasługi w promowaniu idei roweru jako środka transportu publicznego. W 2023 r. Polacy skorzystali z rowerów tej sieci wypożyczalni 8 mln razy. Na tę chwilę, jeszcze przed letnim sezonem rowerowym, rowery publiczne Nextbike wykręciły w całej Polsce już ponad 2,22 mln wypożyczeń. W 2024 r. prawie 18 000 rowerów publicznych tej marki będzie dostępne dla ok. 10 mln Polaków w ponad 64 miastach na terenie całej Polski, a w roku 2025 firma planuje wzrost o kolejne 8-10 000 nowych rowerów na rynku polskim.

Popytowi na systemy wypożyczania rowerów publicznych w miastach sprzyja również przyjazna polityka Unii Europejskiej. Organizacja stworzyła niedawno Europejską Deklarację Rowerową, która zakłada rozwój mobilności rowerowej jako istotnego składnika transportu publicznego. Z nią oczywiście idą w parze liczne fundusze unijne, które samorządy już pozyskują i będą musiały w określonym czasie zrealizować.