Poważna awaria w dużym banku. Oszuści od razu zaczęli to wykorzystywać

Sebastian Luc-Lepianka
04 czerwca 2024, 11:03 • 1 minuta czytania
Od poniedziałku 3 czerwca trwała awaria systemów Alior Banku. Sytuację wykorzystali oszuści, śląc do klientów wiarygodnie wyglądające wiadomości o konieczności ponownej rejestracji. Oszustów można rozpoznać po kilku detalach.
Oszuści wykorzystują awarię Alior Banku. Fot. Dominik Gajda/Reporter/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

W poniedziałek 3 czerwca klienci Alior Banku nie mogli skorzystać z usług Alior Online i Alior Mobile. Sytuacja została naprawiona i klientom zostaje zrobić jedną rzecz, ale sytuację wykorzystali w niebezpieczny sposób oszuści.


Uwaga na fałszywe maile z "Alior Banku"

O oszustach ostrzegł serwis Niebezpiecznik.pl – do klientów Alior Banku może nadal trafiać autentycznie wyglądający mail informujący, że z powodu awarii wszyscy muszą ponownie zarejestrować się w banku, czyli podać wszystkie swoje dane i hasło. Wedle serwisu Downdetector przed godziną 9:00 we wtorek ponad 50 osób zgłaszało awarie aplikacji mobilnej, więc oszuści wciąż mogą wykorzystywać sytuację.

A zdradza ich fałszywy adres internetowy, na który odsyłają w wiadomości, login.aliorbark, z subtelną literówką ("r" w miejscu "n"). Reszta strony do logowania się do bankowości elektronicznej wygląda jak prawdziwa.

W treści jest komunikat: "Szanowny kliencie, w ciągu najbliższych kilku tygodni będziemy przygotowywać się do rewizji naszych systemów. Do prawidłowego funkcjonowania konieczna jest rejestracja wszystkich klientów. W przeciwnym razie może nastąpić utrata danych i opóźnienia. Proszę jak najszybciej potwierdzić swój numer telefonu".

Oszuści potem podają instrukcję, co zrobić i ostrzegają, że niezastosowanie się do poleceń grozi dezaktywacją konta i obciążeniem opłatą za jego ponowną aktywację. Wiadomość zawiera niewiele błędów, jak pojedyncze małe litery w miejscu dużych, zmiana z liczby pojedynczej na mnogą… przy stresie związanym z brakiem dostępu do konta i groźba w treści wiadomości, można je jednak łatwo przegapić. Dlatego metoda oszustów jest potencjalnie niebezpieczna i skuteczna.

Awaria Alior Bank

Użytkownicy od poniedziałku 3 czerwca nie mogli skorzystać z usług Alior Online i Alior Mobile. Kiedy zaczynałem pisać ten tekst, awaria trwała, ale o 9:30 Alior Bank umieścił nową informację:

"Jeżeli nie możecie się zalogować, prosimy o reset urządzeń (wyłączenie i ponowne włączenie), wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki lub skorzystanie z innej" – pisze bank na Facebook. 

Metoda na podrobione aplikacje

Używanie fałszywych stron internetowych i aplikacji jest popularną metodą oszustów, szczególnie jeśli powierzamy nasze prywatne i newralgiczne dane. Ostatnio serwis GeekWeek ostrzegał również o krążącej w sieci fałszywej aplikacji Google Chrome.

Raport AG Data pokazuje, że aplikacja jest bliźniaczo podobna do oryginału. Od użytkownika wymaga, aby udzielił jej niezbędnych zgód do funkcjonowania, co otwiera drogę serwerom z Rosji do naszych danych. 

Zagrożone są telefony z systemem operacyjnym Android i podstawowym celem aplikacji są osoby posługujące się językiem rosyjskim, ale eksperci zaznaczają, że przestępcy mogą poszerzyć pulę języków już niedługo.

Czytaj także: https://innpoland.pl/206492,falszywe-google-chrome-kradnie-dane-nowa-metoda-rosyjskich-przestepcow