Dzięki wirtualnej społeczności możesz obniżyć koszty procesów wewnętrznych lub w tańszy sposób pozyskać nieszablonowe rozwiązania. Z nowych narzędzi korzystają koncerny, startupy, administracja i naukowcy.
Kanadyjskie przedsiębiorstwo Goldcorp stanęło przed widmem bankructwa z powodu kończących się możliwości eksploatacji złóż i niepowodzenia w poszukiwaniu nowych. Dramatyczna sytuacja doprowadziła do ogłoszenia w marcu 2000 roku konkursu Goldcorp Challenge. Polegał on na tym, że spółka udostępniła wszelkie dokumenty dotyczące działek, na których prowadzi poszukiwania nowych złóż i ogłosiła nagrodę w wysokości 575 000 dolarów dla osób, które wytypują najbardziej atrakcyjne obszary. Do współpracy zaangażowano szeroką społeczność wirtualną, w tym ludzi dysponujących kompetencjami, dotychczas niewykorzystywanymi w górnictwie.
Jak podają Tapscott i Williams, ponad połowa zgłoszonych lokalizacji złóż nie była znana przed Goldcorp Challenge, a 80% z nich zawierało istotne pokłady złota, co sprawiło, że firma w krótkim okresie zwiększyła swoją kapitalizację ze 100 mln do 9 miliardów dolarów. Mimo że upublicznienie wrażliwych danych i informacji było ryzykowne, spółka zdecydowanie skorzystała na otwarciu się na społeczność. A wynik bezpośrednio przełożył się na zwiększenie potencjału, przychodów i kapitalizacji przedsiębiorstwa.
Crowdsourcing, czyli wydzielenie procesów biznesowych lub problemów decyzyjnych na zewnątrz organizacji do wirtualnej społeczności i nagrodzenie jej za zgłaszanie rozwiązań to coraz bardziej popularne rozwiązanie. Jest stosowana przez marki do pozyskiwania pomysłów i angażowania klientów w rozwój firmy, przez administrację do tworzenia aktów prawnych lub podejmowania niektórych decyzji, a nawet przez naukowców do analizy danych. Taki przykład może stanowić projekt SETI@home Uniwersytetu Berkeley, w ramach którego każdy właściciel komputera może uczestniczyć w nasłuchiwaniu sygnałów z kosmosu.
Crowdsourcing jest uznawany za strategię zarządzania organizacją, a w prostszym wydaniu za narzędzie marketingowe. Outsourcing problemu decyzyjnego w prosty sposób realizuje właśnie Lech Poznań, który kibicom oddaje głos w sprawie koszulek meczowych na zbliżający się mecz w Lidze Mistrzów. Inny przykład to pozyskiwanie kapitału dzięki finansowaniu społecznościowemu, z czego korzysta polski konstruktor Violi Organisty według projektu Leonarda da Vinci.
Każde narzędzie wspierające rozwój innowacyjności w organizacji i opracowanie bardziej efektywnych rozwiązań dzięki współtworzeniu jest warte popularyzacji. I choć crowdsourcing nie zawsze jest idealnym wyborem (niepełna ochrona własności intelektualnej, kwestia praw autorskich i in.), to jest coraz częściej stosowany także w Polsce.
O skutecznych strategiach dla przedsiębiorstw, stymulowaniu innowacyjności oraz możliwościach rozwoju regionów będą już sierpniu dyskutować liderzy innowacji z 25 krajów Europy. Konferencja Crowd Dialog Europe to ogromna szansa dla przedsiębiorców, samorządowców i naukowców na zrozumienie i przełożenie na nasz rynek doświadczeń i rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na ekosystem społeczno-gospodarczy w Polsce. Udział dla pracowników naukowych jest bezpłatny.
Fundacja Centrum Gospodarki Społecznościowej wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce promując nowoczesne mechanizmy finansowania i rozwoju projektów biznesowych, społecznych i kulturalnych.