
Wyszukiwarka stworzona przez koncern z Mountain View, często określana wręcz mianem „Wujka Google”, zrewolucjonizowała nasze życie pod względem dostępu do informacji. Jeżeli czegoś nie wiemy, wystarczy za pomocą np. smartfona wpisać poszukiwane pytanie i w kilka sekund uzyskać odpowiedź. Ale niekoniecznie dobrze wpływa to na ludzki mózg, gdyż traci on zdolność do zapamiętywania nawet najprostszych danych.
REKLAMA
Tak wynika z najnowszego raportu firmy Kaspersky na temat cyberbezpieczeństwa. Jak wskazuje publikacja, 36 proc. Europejczyków zamiast spróbować przypomnieć sobie jakąś informacje, najpierw z wygody woli poszukać jej w internecie. Z kolei 24 proc. z nich natychmiast po zapoznaniu się z nią w sieci zapomni ją. Raport określa to zjawisko wręcz mianem „cyfrowej amnezji”.
Dr Maria Wimber z University of Birmingham School of Psychology twierdzi, że szukanie informacji w internecie, zamiast próby przypomnienia ich sobie w głowie, wręcz spłyca nasze myślenie. Dlatego, że biernie przetwarzamy wiadomości wokół nas. W rezultacie ludzie często kilkukrotnie poszukują w wyszukiwarce Google tych samych informacji.
Jednak jak pokazuje badanie, nie zapominamy wyłącznie o błahostkach. Z badania wynika, że ponad połowa Europejczyków nie zna na pamięć numeru telefonu do swojego dziecka oraz szkoły swych dzieci, a 90 proc. do miejsca pracy. Nic więc dziwnego, że kiedy większość badanych zostanie pozbawiona dostępu do smartfonów, to czuje się źle lub wpada w panikę. Dlatego, że urządzenia elektroniczne wiedzą o nich więcej, niż oni sami.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
Źródło: Kaspersky.com
