Na dzisiejszym coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy, aby odnieść zawodowy sukces często nie wystarczy już być po prostu specjalistą w danej dziedzinie. Trzeba wybić się ponad innych ekspertów, w skrócie - zostać branżowym autorytetem.
Lidera od specjalisty odróżnia fakt, że jest on nie tylko swoistym przywódcą, ale też autorytetem dla dużej grupy ludzi. Aby taki status osiągnąć, musimy pracować nad swoją marką w branży.
Znacznie możliwość budowy pozycji branżowego autorytetu ułatwił rozwój internetu. Oto 5 rad, które pomogą w uzyskaniu takiego statusu.
5. Podziel się swoją wiedzą z innymi
Autorytetu nie będzie bez odpowiedniej wiedzy i kompetencji - to oczywiste. Tyle, że wielu ludzi pozostaje nimi przez całe życie, gdyż nie dzielą się swoją wiedzą z innymi, poza swoim szefem i współpracownikami.
Tak więc pierwszym etapem budowania własnej marki jest poinformowanie otoczenia, że dysponujemy dużym doświadczeniem i umiejętnościami w jakiejś branży. Co więcej, wymiana poglądów i spostrzeżeń z innymi specjalistami przyczyna się także do naszego zawodowego rozwoju. Znakomitym narzędziem do tego celu może być internet i portale takie jak LinkedIn - jedno z podstawowych narzędzi budowania pozycji w branży.
4. Udzielaj się w mediach społecznościowych
Naturalnie nie chodzi o prowadzenie prywatnych rozmów czy komentowanie zdjęć znajomych na Facebooku, tylko o udzielanie się w branżowych dyskusjach. Często wielu użytkowników zadaje pytania związane z jakąś dziedziną w serwisach specjalizujących się w kontaktach zawodowo-biznesowych, takich jak LinkedIn czy Goldenline. Jak wskazuje Neil Patel z portalu entrepreneur.com, warto pomóc takim osobom w rozwiązaniu ich problemu.
Przykładowo w ten sposób możemy zwrócić uwagę rekrutera lub zdobyć potencjalnego klienta. Jeśli nasza aktywność w tego typu serwisach będzie systematyczna, to w oczach większego grona osób zaczniemy być postrzegani jako eksperci w swojej profesji. Dodatkowo można np. wymieniać się ciekawostkami branżowymi czy opiniami z innymi specjalistami na Twitterze czy Facebooku.
3. Załóż bloga
Kolejnym etapem budowy naszej marki w sieci może być założenie bloga, na którym będziemy dzielić się naszą wiedzą ekspercką z otoczeniem. Oczywiście, aby było to skuteczne, wpisy na nim muszą pojawiać się w miarę systematycznie. Dzięki temu będzie również rosła pozycja naszego medium w wynikach wyszukiwania w Google. Jeżeli tworzone przez nas treści będą wartościowe, coraz więcej użytkowników będzie do nas docierać. Prowadzony blog warto połączyć z firmową stroną internetową.
Z kolei Dorie Clark z Harvard Business Review wskazuje, że nawiązywanie znajomości z innymi branżowymi blogerami pozwala zbudować cenną sieć kontaktów zawodowych. Przywołuje przykład Chrisa Brogana (m. in. specjalisty w zakresie marketingu i mediów społecznościowych), o którym świat usłyszał wyłącznie dzięki prowadzeniu bloga. Jego wpisy były na tyle atrakcyjne, że zaowocowały wydaniem książek, które stały się bestsellerami.
2. Uczęszczaj na spotkania branżowe
Oczywiście internet to potężne medium, ale nic tak nie rozwija sieci kontaktów, jak osobiste poznanie innych specjalistów. Dlatego warto kilka razy w miesiącu pojawić się na różnego rodzaju konferencjach czy szkoleniach.
A gdy już się na nich pojawimy, trzeba skorzystać z możliwości networkingu. Jest to proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Tego typu sesje są organizowane przed, w trakcie i po każdej większej czy mniejszej konferencji biznesowej. W ten sposób można np. znaleźć atrakcyjną pracę. Z raportu ABC News z 2012 roku wynika, że nawet 80 proc. posad zdobywa się właśnie przez networking.
1. Zostać prelegentem na konferencjach biznesowych
Skuteczny networking może sprawić, że zostanie nam zaproponowana rola prelegenta na jednej z kolejnych konferencji biznesowych. Nawet jeżeli czujemy tremę przed publicznymi wystąpieniami, warto z niej skorzystać. Jak wskazuje Dorie Clark, biorąc pod uwagę przerażenie, które ogarnia większość ludzi na myśl o przemawianiu na scenie, automatycznie urośniemy w ich oczach.
Dziennikarka wskazuje, że pierwsze wystąpienia możemy odbywać np. w lokalnym klubie rotariańskim lub w miejscowej izbie gospodarczej. Dodatkowo warto nagrywać swoje występy. Tak, aby później mieć możliwość ich udostępniania innym użytkownikom w internecie. Przykładowo za pośrednictwem serwisu YouTube na naszym blogu czy profilach w mediach społecznościowych.