Sieć amerykańskich restauracji Dairy Queen należąca do Warrena Buffeta ogłosiła właśnie, że we wrześniu otworzy swój pierwszy lokal w Europie i to od razu w Warszawie. Być może wkrótce lokale tej sieci wtopią się w krajobraz polskich miast, podobnie jak inne kultowe sieci zza oceanu. Dlatego INNPoland postanowiło przyjrzeć się, jakich jeszcze budzących pożądanie marek z USA może brakować Polakom.
Co ciekawe, Dairy Queen Warrena Buffeta to nie jedyna kultowa marka z USA, która w ostatnim czasie ogłosiła wejście do Polski. Nad Wisłę zdecydowała się również powrócić amerykańska sieć kawiarni Dunkin’ Donuts, która chce w naszym kraju otworzyć 40 lokali. Firma działała już wcześniej w Polsce 6 lat, ale w 2002 r. postanowiła zawiesić swoją działalność.
Niestety istnieje więcej słynnych amerykańskich sieciówek, które do tej pory są nieobecne nad Wisłą, a mogłyby w naszym kraju liczyć na setki klientów gotowych korzystać z ich produktów i usług. Oto 5 najpopularniejszych z nich:
1. Apple – producent iPhone’ów
Choć może wielu to zdziwi, ale w Polsce nie ma oficjalnego stacjonarnego sklepu Apple. Klienci nad Wisłą muszą zadowolić się jedynie siecią autoryzowanych sprzedawców lub kupować iPhone’y czy MacBooki za pośrednictwem strony internetowej Apple Store Online. Co to oznacza dla fanów produktów firmy stworzonej przez Steve’a Jobsa? Przede wszystkim utrudniony dostęp do natychmiastowej oferty koncernu z Cupertino.
Otóż, jeżeli w Polsce nie znajduje się oficjalny sklep Apple, to produkty tej firmy trafiają do naszego kraju z opóźnieniem, zamiast w dniu premiery. Jednak wielu Polaków ma tego dość i decyduje się od razu kupować Iphone’y za granicą – choćby w Niemczech, gdzie w Berlinie i Dreźnie znajdują się najbliższe oficjalne salony giganta z Cupertino, którego wartość jako pierwszej firmy na świecie może przekroczyć bilion dolarów. Dlatego wypada liczyć, że w drodze światowej ekspansji, oficjalny sklep Apple zawita również do Polski.
2. Abercrombie & Fitch – sieć ubrań dla młodych, pięknych i bogatych
Sieć odzieżowa sprzedająca ubrania, które przez wiele lat reprezentowały tzw. amerykański styl życia, czyli ubrania typu „casual rich", a więc adresowany do młodych, pięknych i bogatych. Duża liczba Polaków odwiedzających Stany Zjednoczone lubi ubierać się w salonach tej sieciówki. Jednak budzi to zdziwienie Amerykanów, gdyż w ich kraju moda na preferowany przez firmę styl przeminęła. W efekcie coraz mniej osób chce kupować produkty Abercrombie & Fitch, przez co spółka musiała zamknąć część swoich sklepów.
Z kolei osoby, które nie mogą osobiście udać się aż za ocean mogą kupić ubrania Abercrombie & Fitch za pośrednictwem strony internetowej producenta lub w którymś z salonów tej firmy zlokalizowanych bliżej Polski w Europie – np. w Londynie, Paryżu, Brukseli, Mediolanie, Hamburgu czy Kopenhadze. Ale będzie to oznaczać konieczność nawet dwa razy droższej zapłaty niż w USA. Być może dlatego duża liczba polskich celebrytów lubi pokazywać się w ubraniach Abercrombie & Fitch. Za to nad Wisłą jest obecna inna marka należąca do A & F – Hollister.
3. Banana Republic – luksusowa sieć ubrań
Amerykańska sieć sprzedająca luksusowe ubrania. Jest jedną z marek koncernu GAP, który od 4 lat jest już obecny w Polsce. Banana Republic posiada ponad 600 sklepów na całym świecie, głównie w USA i Kanadzie, ale także w Europie czy na Bliskim Wschodzie.
Niestety na razie polscy klienci mogą kupować produkty tej firmy jedynie za pośrednictwem strony internetowej. Jednak istnieje duża szansa, że Banana Republic, podobnie jak GAP w końcu wejdzie do Polski. Jak donosi „Rzeczpospolita” możliwe, że stanie się to nawet w tym roku.
4. Aeropostale – sieć odzieżowa dla nastolatków oraz osób prowadzących aktywny tryb życia
Amerykańska sieć odzieżowa sprzedaje ubrania przeznaczone głównie dla dzieci, młodzieży oraz osób prowadzących aktywny tryb życia. Pierwszy swój sklep założyła w 1987 r., a dziś posiada ponad 900 salonów w USA oraz około 75 w Kanadzie, a także w 22 innych państwach świata. Jednak polscy klienci mogą kupić produkty firmy jedynie za pośrednictwem jej strony internetowej.
5. Wendy's – sieć restauracji szybkiej obsługi
Wendy's to amerykańska sieć restauracji typu fast food. Za oceanem należy do największych graczy na rynku tego typu jedzenia, bez kompleksów rywalizując o żołądki Amerykanów z takimi gigantami jak McDonald’s, KFC czy Burger King.
Ma ponad 6 tys. lokali, głównie w USA i Kanadzie oraz kilkunastu innych państwach, ale do tej pory nie zawitała nad Wisłę. Być może spółka, która w pierwszym kwartale 2015 r. zarobiła 27,5 mln dolarów, zdecyduje się otworzyć swoje restauracje w Polsce.