Firma z Krosna jak Red Bull, doda ci skrzydeł. Stworzy szybowiec z jedyną taką konstrukcją skrzydeł na świecie.
Firma z Krosna jak Red Bull, doda ci skrzydeł. Stworzy szybowiec z jedyną taką konstrukcją skrzydeł na świecie. Fot. Youtube/PESZKE/http://skroc.pl/c465a

Firma Peszke S.C. z Krosna we współpracy z Instytutem Lotnictwa stworzy innowacyjny lekki szybowiec o nowatorskiej i niestosowanej w innych tego typu maszynach konstrukcji skrzydeł. Aby ułatwić transport sprzętu, jednocześnie pracuje również nad opracowaniem przyczepy, za pomocą której będzie można przemieszczać się z nim z jednego miejsca w drugie.

REKLAMA
Tajemnica łatwości sterowania szybowca o nazwie GP 14 VELO tkwi w konstrukcji jego skrzydeł, które zostały wydłużone w stosunku do aktualnych modeli oraz zastosowaniu turbulizatorów sterujących warstwą przyścienną. Dzięki takiemu profilowi maszynę zdecydowanie wygodniej pilotuje się w powietrzu.
Maszyna sama „uskrzydla” użytkownika
Jednak szybowiec ma wyróżniać nie tylko innowacyjność, ale także prostota w obsłudze. Dlatego dzięki zastosowaniu chowanego napędu elektrycznego użytkownik będzie mógł w łatwy sposób samodzielnie wystartować. Ciąg maszynie zapewni składane, pchające dwułopatowe śmigło o średnicy jednego metra.
Ponadto układ napędowy maszyny umożliwia trzykrotny samodzielny start oraz na każdorazowe wzbicie się w powietrze na wysokość około 500 metrów lub pojedynczy start na pułapie 500 metrów i dolot 100 kilometrów.
Jak wynika z analiz firmy Peszke S.C., klienci myślący o zakupie szybowca jednocześnie najczęściej chcą nabyć przyczepę do jego transportu samochodem. Dlatego przedsiębiorstwo równolegle projektuje jej własny model, który będzie oferować w pakiecie z maszyną.
Lekkość i wytrzymałość
Szybowiec ma być również bardzo lekki dzięki zastosowaniu technologii wytwarzania struktury kompozytowej, która zapewni najlepszy stosunek wytrzymałości do masy – maszyna ma ważyć 130 kilogramów. Jak tłumaczy producent, będzie to możliwe poprzez użycie włókien węglowych oraz technologii utwardzania laminatów w podwyższonej temperaturze i ciśnieniu. W ten sposób wytrzymałość konstrukcji ma być zwiększona aż o 25 proc. w stosunku do aktualnie dostępnych na rynku modeli.

Prace nad skonstruowaniem maszyny firmie Peszke S.C. ułatwia współpraca z Instytutem Lotnictwa. Dzięki dostępowi do laboratoriów ośrodka łatwiej jest dobrać optymalne rozwiązania aerodynamiczne konstrukcji, a następnie je przetestować przed wdrożeniem. Firma oprócz produkcji szybowców zajmuje się również wytwarzaniem śmigieł – posiada ich własną linię produkcyjną.
Realizacja projektu jest możliwa m. in. dzięki uzyskaniu dofinansowania w kwocie 840 tys. zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG).

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl