"Innowacje muszą zmieniać życie ludzi. Inaczej to humbug". Relacja z debaty "Kreatywna Polska"w Pałacu Prezydenckim

Debatę prowadził podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Wojciech Kolarski
Debatę prowadził podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Wojciech Kolarski fot.Michał Zagórny
W środę w Pałacu Prezydenckim odbyło się spotkanie "Kreatywna Polska", poświęcone rozwojowi innowacyjności w naszym kraju. W zorganizowanej przez prezydenckie Biuro Dialogu i Inicjatyw Obywatelskich dyskusji wzięli udział politycy, naukowcy i start-upowcy. Było to pierwsze z serii spotkań, które mają pomóc w wypracowaniu rozwiązań prawnych korzystnych dla rozwoju polskich innowacji.


Debatę rozpoczęło wystąpienie Wojciecha Kolarskiego, podsekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta. Minister w kilku słowach wyjaśnił, dlaczego właściwie Biuro Dialogu i Inicjatyw Obywatelskich postanowiło zorganizować środową dyskusję. – Po serii spotkań z osobami zajmującymi się nowym technologiami chcieliśmy urządzić debatę, która pozwoliłaby wreszcie odpowiedzieć na pytanie, czym jest innowacyjność. Bo moim zdaniem to pojęcie jest coraz częściej nadużywane i zaczyna więcej zaciemniać niż wyjaśniać. Myślę jednak, że po dzisiejszym spotkaniu – na którym mamy rozmawiać o rozwoju nowych technologii a także ograniczeniach uniemożliwiających ich wdrażanie – wiele rzeczy będzie o wiele bardziej zrozumiałych. Ale głównym celem naszej dyskusji jest wypracowanie praktycznych rozwiązań prawnych, które mogłyby być później wdrożone w życie – podkreślał prezydencki minister.
"Korpokulutra zabija innowacje"
Po Kolarskim głos zabrał Szymon Sikorski, prezes firmy Publicon, a także autor głośnego artykuł „Na placu Zbawiciela świata nie zbawisz” opublikowanego w „Gazecie Wyborczej”. Zwracał on uwagę, że „innowacyjność” w Polsce została zawłaszczona przez wielkomiejską elitę, która postępuje wyłącznie według utartych schematów. Dał tutaj przykład startupowców żyjących mitem Doliny Krzemowej. – Głównym dążeniem wielu naszych młodych przedsiębiorców jest wyłącznie naśladowanie amerykańskich rozwiązań. Czy to jest dobre dla polskich nowych technologii? – pytał retorycznie.
Szymon Sikorski
prezes firmy Publicon

W Polsce brakuje wspólnotowego myślenia o innowacjach. Bo po co komu innowacyjność, jeśli nie ma zastosowania społecznego? Przecież to humbug, który sam w sobie nie ma żadnej wartości. A dzisiaj właśnie wiele projektów, szczególnie korporacyjnych, ignoruje potrzeby zwykłych ludzi i prowadzi donikąd. Czy my naprawdę potrzebujemy właśnie takich innowacji?

Według Sikorskiego rozwój innowacyjności nie zależy jednak wyłącznie od sektora prywatnego. – Wszystkie najbardziej przełomowe pomysły ostatnich lat – na przykład kolonizacja Marsa czy dalszy podbój kosmosu – to zasługa instytucji publicznych. Do tej pory właśnie one najmocniej napędzały innowacyjność i powinny to robić dalej – stwierdził prezes Publicon. Dodał także, że intencją sektora prywatnego niekoniecznie jest poprawianie świata, a przecież to największa wartość.
- Potrzeby zmiany rzeczywistości nie odczuwa także wielu wykształconych Polaków. Na przykład informatycy, którzy pracują za dobre pieniądze w dużych firmach, nie chcą robić niczego innowacyjnego […] To korpokultura zabija ich kreatywność. Zginęła moda na oddolną przedsiębiorczość, na garażową produkcję – narzeka Sikorski.

Najbardziej innowacyjne polskie przedsiębiorstwa według amerykańskiego czasopisma Red Herring


mGenerator

Jest to firma, która opracowała system pozwalający samodzielnie tworzyć mobilne strony, sklepy i aplikacje. Działa ona nie tylko w Polsce, lecz także w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Kontakt.io

Spółka z Krakowa działająca na rynku beaconów, czyli małych nadajników radiowych pozwalających komunikować się ze smartfonami. Rozwiązania opracowane przez Kontakt.io wspiera Apple, a w ostatnich miesiącach zainteresowały one również Google.

Intelclinic

Warszawskie przedsiębiorstwo stworzyło innowacyjne urządzenie NeurOn, które może zrewolucjonizować sen. Ich wynalazek pomaga w bardziej wydajnym odpoczynku, dzięki czemu czas zdrowego snu może zostać skrócony nawet do czterech godzin na dobę.

Szkoła wrogiem kreatywności
Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Ewa Mańkiewicz-Cudny próbowała odpowiedzieć na pytanie zadane na początku przez ministra Kolarskiego i zdefiniować pojęcie innowacyjności. – Stanisław Staszic powiedział kiedyś, że wydmuszka intelektualna nieznajdująca zastosowania w życiu codziennym obywateli nigdy nie będzie prawdziwym wynalazkiem. I dla mnie te słowa najlepiej oddają dzisiejszą definicję innowacji – przekonywała prezes NOT-u.
Później jednak Mańkiewicz-Cudny skupiła się bardziej na współczesności wymieniając największe bariery ograniczające rozwój nowych technologii w Polsce. Wśród nich wymieniła m.in. mało efektywną współpracę nauki z gospodarką, skomplikowane procedury pozyskiwanie środków na B+R, zbyt duże koszty inwestycji w innowację czy brak wspierania kreatywności u dzieci.


Na koniec głos zabrała Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która również zarzuciła korporacjom brak wspierania innowacyjności. – Duże zagraniczne firmy bardzo długo nie były zainteresowane zakładaniem w Polsce centr badawczo-rozwojowych. Teraz to się zmienia, jednak przez wiele lat żadne innowacje tam nie powstawały – przekonywała Lublińska- Kasprzak.


– Dla przedsiębiorców – szczególnie małych i średnich – dużym problem jest także olbrzymie niedopasowanie na ryku pracy. 80 proc. firm, które szukają co roku pracowników, nie znajduje ich. [...] I to może się okazać główną barierą dla nowych technologii. Jeśli nie będzie bowiem odpowiednich pracowników, to na pewno nie będzie innowacji – skończyła gorzko prezes PARP.

Napisz do autora: michal.budzynski@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili