Edukacja szyta na miarę? EPAK może przewrócić do góry nogami kształcenie na uniwersytetach

EPAK ma zmienić życie studentów i ułatwić im start na rynku pracy,
EPAK ma zmienić życie studentów i ułatwić im start na rynku pracy, Fot. Pixabay
Wszystko, czego się nauczyłem na studiach, nijak się ma do pracy w mojej branży – tę skargę często można usłyszeć z ust absolwentów, wchodzących na rynek pracy. Cóż, żeby poznać dalsze losy swoich studentów i elastycznie reagować na zmiany na rynku pracy, uczelniom pozostawało organizować co najwyżej wieczorki absolwenckie. Jednak teraz dostają do ręki nowe, potężne narzędzie – Elektroniczną Platformę Analizy Kompetencji (EPAK).


Platforma jest dziełem badaczy Politechniki Krakowskiej i – w dużym uproszczeniu jest systemem ankiet wypełnianych przez absolwentów i pracowdawców. Jednak, zgodnie z intencjami twórców, EPAK ma odpowiadać na znacznie trudniejsze pytania. M.in. czy absolwenci danej uczelni mają kompetencje, których szukają pracodawcy? Czy wobec tego uczelnia nie oferuje jakichś niepotrzebnych zajęć? Na jakiego rodzaju pracowników może pojawić się zapotrzebowanie w perspektywie kilku najbliższych lat?...


Z odpowiedziami na takie pytania spieszą zwykle analitycy rynku pracy czy portale społecznościowe, próbujące wyłapać trendy na rynku pracy. EPAK to jednak coś więcej: swoisty detektor tendencji. - To narzędzie dla uczelni, które wspomaga ich procesy decyzyjne, dotyczące tego, jak kształcić studentów – tłumaczy dr Joanna Żyra, kierownik projektu.
EPAK nie jest prostą ankietą. W pierwszych segmencie – adresowanym do absolwentów – Platforma różnicuje użytkownika, przede wszystkim na podstawie tego, ile czasu upłynęło od opuszczenia przez niego murów uczelni. Jeśli to okres liczony w miesiącach – padną pytania o pierwsze doświadczenia na rynku pracy czy ocenę przydatności zajęć prowadzonych w toku nauki. Jeżeli liczymy w latach – padną już pytania o rozwój zawodowy, dokształcanie się, przyczyny awansu.

Drugi segment jest adresowany do przedsiębiorców. Raz na sześć miesięcy mogą oni „zrecenzować” przygotowanie do pracy zatrudnianych absolwentów w trzech wybranych branżach: ich kompetencje, przydatność w miejscu pracy, luki w wykształceniu. Co równie ważne, uczestnicy badań mogą za pomocą EPAK prognozować, jakich kompetencji mogą poszukiwać w perspektywie najbliższych 3-5 lat. Pytania, zarówno do absolwentów, jak i pracodawców, mogą się różnić: tak jak różnią się metody i programy kształcenia poszczególnych placówek czy lokalne realia. Można dopisywać własne pytania i generować kilkudziesięciostronicowe automatyczne raporty. - Dzięki temu jest to uniwersalne narzędzie dla całej Polski, ale równocześnie ściśle dostosowane do potrzeb każdej uczelni – podkreśla Joanna Żyra.


Platforma EPAK powstała w ramach wspieranego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projektu „Monitoring losów absolwentów – drogą do sukcesu uczelni XXI wieku”, dofinansowanego kwotą ponad 3 mln złotych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Projekty Innowacyjne). W samym Krakowie wdrożenie w życie tej platformy może gruntownie zmienić realia nauki – a potem pracy – około 200 tysięcy tamtejszych studentów. W ciągu kilku lat beneficjentów systemów będą miliony!

Napisz do autora: mariusz.janik@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Para Polaków zrobiła biznes... na psich głowach. Sprzedają swoje rzeźby na całym świecie
0 0Stoją w kolejkach, kupują buty i sprzedają je drożej. Na parze zarabiają nawet 5 tys. zł
0 0E-sport w Polsce potrzebuje pracowników. Ale uczelnie nie potrafią ich kształcić
0 0Pływa w syrenim ogonie i uczy tego innych. "Dla syren nie ma górnej granicy wiekowej"
0 0"Piętno głupiej dziewczynki we mnie zostało". Tak po latach czują się ofiary mobbingu