Fatalny w skutkach błąd i późniejsze straty polskiego biznesu wynikają z „grzeczności”

Polscy przedsiębiorcy nie sprawdzają biznesowych partnerów. "Jeszcze się obrażą?"
Polscy przedsiębiorcy nie sprawdzają biznesowych partnerów. "Jeszcze się obrażą?" Fot. 123rf.com
Zaledwie nieco więcej niż druga firma prześwietla przed podpisaniem umowy swojego kontrahenta. A i to robią to sporadycznie, bo tylko 12 proc. stosuje tę zasadę „zawsze i wszędzie”. Przyczyna jest prozaiczna – przedsiębiorcy uważają, że tak nie wypada.

Takie wnioski płyną z raportu „Biznesowy savoir-vivre” przygotowanego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy przez Keralla Research. Okazuje się, że szefowie firm czy przedstawiciele handlowi nie chcą „spłoszyć” potencjalnego partnera w interesach z obawy, że go stracą – stąd na tego typu czynności zdecydowało się 57 proc. firm, a tylko 12 proc. stosuje tę regułę zawsze.

To podejście, jak się wydaje, cechuje jednak słabych. Bo w przemyśle i największych firmach taki „wywiad” jest spotykany znacznie częściej i stosowany dosyć rutynowo, natomiast największe opory przed sprawdzeniem kontrahenta mają mikroprzedsiębiorcy. – Ci sami przedsiębiorcy przyznają, że nie ma znaczenia to, czy klient jest stary czy nowy, bo i jedni i drudzy mają zwyczaj nie płacić – kwitował Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy cytowany przez portal Gazeta.pl.

Efektem jest rosnąca góra długów, bo nie płacący kontrahenci pogrążają – w swoistej reakcji łańcuchowej – kolejne firmy. W tej chwili w rejestrze dłużników jest ich już 235 tysięcy z długami rzędu 8,77 mld zł (wzrost z 6,88 mld zł od zeszłego roku).
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Geoblokowaniem nazywane są praktyki polegające na blokowaniu dostępu do stron internetowych lub przekierowywania na strony przewidziane dla danego rynku ze względu na przynależność państwową odwiedzającego. Takie praktyki uznawane są za dyskryminujące...

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.