Pierwszą siecią handlową, która być może wprowadzi „rewolucyjne” rozwiązanie, polegające na pobieraniu kaucji za foliowe siatki, jest Netto. Sieć zaczęła je już testować w swoich marketach w Danii, w porozumieniu z tamtejszym oddziałem międzynarodowej organizacji ekologicznej World Wide Fund.
U podstaw projektu leży proste spostrzeżenie: świat zalewa plastik, zwłaszcza ze zużytych toreb foliowych. Dla duńskich właścicieli sieci Netto walka o czyste środowisko naturalne jest priorytetem – trudno się zatem dziwić, że to właśnie oni postanowili przekuć rozważaną dotychczas wyłącznie teoretycznie koncepcję w praktykę.
Od 16 kwietnia we wszystkich sklepach Netto na wyspie Fionia pojawią się specjalnie zaprojektowane torby, które będzie można odsprzedawać potem w sklepach, jak butelki po wypitym piwie. Klient będzie płacić za torbę kaucję – 50 ore – ale przy zwrocie będzie otrzymywać za torbę całą koronę.
Mimo to system kaucji ma przynosić zyski, które będą przekazywane WWF. – Stopniowo wycofamy się ze stosowania jednorazowych elementów plastikowych w naszych produktach, będziemy poddawali recyklingowi wszystkie tworzywa sztuczne wykorzystywane przy transporcie towarów oraz wprowadzimy takie opakowania produktów sprzedawanych pod własnymi markami, które w 100 proc. będą nadawały się do recyklingu – cytuje słowa Pera Banka, prezesa Dansk Supermarked Group, portal Wiadomości Handlowe.
Jeżeli firma będzie zadowolona z pilotażowego projektu, rozwiązanie wejdzie w życie – najpierw we wszystkich sklepach koncernu w Danii, a potem w 800 sklepach w Szwecji, Polsce i Niemczech.