Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy. Żywność zaczyna drożeć

Ceny żywności wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku o 4 proc.
Ceny żywności wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku o 4 proc. Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Gazeta
Inflacja to jeden z tych terminów, o których zaczynaliśmy powoli zapominać. Ale nic nie trwa wiecznie: z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w kwietniu ceny zaczęły iść w górę. Towary i usługi konsumpcyjne zdrożały o 1,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Ale najszybciej rosną – niestety – ceny żywności, czyli tych dóbr, na które wciąż wydajemy stosunkowo najwięcej.


Tylko w ciągu ostatniego miesiąca żywność podrożała o 0,3 proc. To jednak wierzchołek góry lodowej, bo gdy porównamy ceny do tych sprzed roku, wzrost wynosi 4 proc. – informuje portal dlahandlu.pl.

Z perspektywy ekonomistów ceny żywności mają krytyczne znaczenie. Zwolennicy tzw. prawa Engla uważają, że poziom zamożności społeczeństwa sygnalizuje to, ile swoich zarobków wydajemy na jedzenie. A w Polsce od dekady odsetek ten utrzymuje się na tym samym poziomie: na jedzenie wydajemy czwartą część swoich pensji (ok. 24 proc.). Po części odpowiada za to fakt, że dziś chętniej niż w poprzednich latach kupujemy produkty uważane niegdyś za ekskluzywne – i odpowiednio droższe. Chętniej jadamy też na mieście.

Ale i producenci żywności prześcigają się w pomysłach, dzięki którym ich produkty mogą być ciut droższe. Na to nałożyły się też w ciągu ostatniego roku kłopoty z dostawami podstawowych produktów nabiałowych – m.in. masła czy jajek.

Do inflacji dołożyły się też w ostatnim miesiącu paliwa – w porównaniu do marca podrożały o 2,8 proc., a w porównaniu do poprzedniego roku o 1,3 proc.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.