Polscy naukowcy wytypowali osobowość najbardziej skłonną do kłamstwa

Ekstrawertyk z wysokim poziomem inteligencji, trochę niczym Frank Underwood z popularnego serialu "House of Cards".
Ekstrawertyk z wysokim poziomem inteligencji, trochę niczym Frank Underwood z popularnego serialu "House of Cards". Fot. PrntScr / YouTube
Eksperyment był wspólnym dziełem badaczy z Instytutu Psychologii PAN, Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nęnckiego, Instytutu Maxa Plancka oraz Instytutu Psychologii UJ. Badanych podzielono wcześniej pod względem cech charakteru, połączonych z inteligencją oraz funkcjami wykonawczymi mózgu. Wyniki badania opublikowano w magazynie „Plos One”.

W sumie, w trzech oddzielnych badaniach, udział wzięło ponad 150 osób. Uczestnicy wybierali strategię postępowania w określonych sytuacjach, mając do wyboru posłużenie się oszustwem lub szczerość. Za każdym razem badano cechy charakteru uczestników, a rezonans magnetyczny pozwalał śledzić pracę mózgu.

Przykładowe badanie: coś na kształt szybkiej randki, w której uczestnikom zadawano pytania – ale też uczestnicy wiedzieli, jakiej odpowiedzi oczekiwałby pytający. W efekcie mogli więc „łatwo manipulować swoimi odpowiedziami tak, by spodobać się drugiej osobie”, jak opisuje to portal Nauka w Polsce.

Okazało się, że najłatwiej po kłamstwo sięgają ekstrawertycy o wysokiej inteligencji. – Najczęściej wybierali strategię, w której posługiwali się kłamstwem dla osiągnięcia celu – komentuje prof. Edward Nęcka z Instytutu Psychologii UJ. – Introwertycy podobnie jak ekstrawertycy z mniejszą inteligencją byli mniej skłonni do posługiwania się oszustwem. Badanie wykazało, że sam poziom ekstrawersji ma niewielkie powiązanie ze skłonnościami do kłamania. Kluczowe jest połączenie ekstrawersji i wysokiej inteligencji – kwituje.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.