Wiceprezes Amazon ds. operacyjnych, Steven Harman.
Wiceprezes Amazon ds. operacyjnych, Steven Harman. Fot. Stefan Ronisz
Reklama.
Podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy, co i rusz słyszeliśmy, że Polska jest regionalną gwiazdą gospodarczą. Jak to wygląda z perspektywy takiej korporacji, jak Amazon?
Podobnie: cieszymy się z rozwoju naszych inwestycji w Polsce i doceniamy wszystko, czego się tu nauczyliśmy. Naszą działalność w kraju rozpoczęliśmy 4 lata temu od Centrum Rozwoju Technologii w Gdańsku i od tego czasu rozszerzamy naszą działalność – otworzyliśmy 5 nowoczesnych centrów logistyki e-commerce, oddział AWS i biuro korporacyjne w Warszawie.
Łącznie wygenerowaliśmy w kraju ponad 4 miliardy złotych inwestycji. Na stałe pracuje dla nas już ponad 14 tysięcy osób. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co udało się zrobić do dzisiaj i cały czas rozglądamy się za możliwościami dalszego rozwoju.
Wszyscy wiemy, że amazon.de ma polską wersję językową. Ale polscy klienci oczekują jednak, że Amazon będzie im coraz bliższy, coraz bardziej dostępny. Będzie?
logo
W polskim oddziale Amazon pracuje 14 tysięcy osób. Fot. Stefan Ronisz
Pracujemy nad tym, żeby odpowiadać na te oczekiwania. Skróciliśmy czas dostaw nawet do 1-2 dni. Wprowadziliśmy darmowe dostawy od 39 EUR. Nasza strona i obsługa klienta są w języku polskim. Włączyliśmy aplikację Amazon Music Unlimited dla Polaków, a Amazon Prime Video jest dostępne w języku polskim.
Ale zdecydowanie nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa, będziemy nadal pracować nad tym, żeby Polacy cieszyli się świetnymi cenami, wygodą zakupów i dużym wyborem produktów oraz usług.
To jednak opcje i zmiany, które są dla Polaków dostępne już od pewnego czasu.
Niekoniecznie, Amazon Prime Video po polsku jest dostępne od tygodnia. Sporo jest nowości, na które nie zawsze statystyczny użytkownik zwraca uwagę. Na przykład może on nie zauważyć, że jest coraz więcej polskich firm, które sprzedają na Amazon.
Jak wielu polskich przedsiębiorców korzysta z tych możliwości?
Z ostatnich danych, jakie widziałem wynika, że jest to około 7200 rozmaitych polskich firm, które rozwijają się dzięki naszym usługom online. Bardzo wiele z tych przedsiębiorstw korzysta też z programu Fulfillment By Amazon, który polega na tym, że przedsiębiorca wysyła swój towar do naszych centrów logistyki e-commerce, a my zajmujemy się jego wysyłką i obsługą klienta.
logo
"Z ostatnich danych wynika, że z usług Amazon korzysta około 7200 polskich firm. Koncentrujemy się teraz na tym, by to rozwijać". Fot. Stefan Ronisz
Wierzymy, że liczba firm współpracujących z nami będzie się powiększać. Zaledwie kilka dni temu zorganizowaliśmy warsztat, w którym wzięło udział ponad 300 przedsiębiorców planujących dołączyć do naszego grona sprzedawców.
Dlaczego Amazonowi tak bardzo na nich zależy?
Bo globalnie to już kluczowa część naszego biznesu: ponad 50 proc. produktów sprzedawanych i dostarczanych przez Amazon to te pochodzące od małych i średnich przedsiębiorców, którzy z nami współpracują. Bez nich, na stronach Amazon nie było by tak dużego wyboru towarów.
Z jakich branż wywodzą się firmy, korzystające z możliwości pośrednictwa Amazon? To elektronika, odzież, książki?
Nie ma wyraźnej jednej kategorii, w tym przypadku granicą jest wyłącznie wyobraźnia. W zeszłorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy uczestniczyła firma, która produkuje w Polsce i sprzedaje za pośrednictwem Amazon skarpetki, które wyglądem przypominają sushi.
logo
Amazon może przyjąć zlecenie na przygotowanie e-booka, a nawet wydrukowanie książki polskiego autora. Fot. Stefan Ronisz
Inny sprzedawca, który doskonale sobie radzi, to polski producent dywanów. Przesyła je do naszego centrum we Wrocławiu, a stamtąd są one rozsyłane na cały kontynent. Do tej pory, w zaledwie dwa lata, pomogliśmy mu sprzedać ponad 58 tysięcy sztuk!
No to pewnie wkrótce i muzycy czy filmowcy będą dystrybuować swoje dzieła za pośrednictwem platformy...
To świetny przykład. Mamy inne usługi, które oferujemy twórcom, jak selfpublishing. Już dziś, jeśli jesteś polskim autorem, napisałeś książkę i chcesz ją opublikować: przyślij ją, opublikujemy ją dla ciebie jako e-book, a nawet wydrukujemy.
Co mówi pan przedsiębiorcom, żeby skłonić ich do korzystania z programów Amazon?
Weź pod uwagę, jak szybko rośnie na świecie e-commerce i jak ważne są te mechanizmy dla rozwijania biznesu. Z Amazon nie musisz budować swojej infrastruktury logistycznej i szukać sposobu, by klienci na świecie się o Tobie dowiedzieli. Stwórz tylko świetny produkt, zacznij go sprzedawać na Amazon, a my resztę zrobimy za Ciebie.
Wasi konkurenci, również w Polsce, nie zasypiają gruszek w popiele. Czujecie presję?
Presja, którą czujemy pochodzi od konsumentów. Cały swój czas spędzamy, na tym, by to właśnie im dogodzić. Jakkolwiek na rynku online wciąż jest bardzo dużo miejsca – nie tylko dla Amazon. Każdy gracz na rynku e-commerce jest ważny i każdy może być zwycięzcą.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Amazon.