Miał konkurować z Facebookiem, tymczasem pójdzie do kasacji. Z sieci zniknie wielki portal społecznościowy

Google+ poniósł olbrzymią porażkę: nie przyciągnął młodych, ani użytkowników znudzonych Facebookiem.
Google+ poniósł olbrzymią porażkę: nie przyciągnął młodych, ani użytkowników znudzonych Facebookiem. Fot. 123rf.com
Są firmy, które marzą o takich wynikach: 111 milionów użytkowników w apogeum, brand o gigantycznej rozpoznawalności, potężne możliwości. Mimo wszystkich tych atutów, po siedmiu latach istnienia Google+ w swojej najważniejszej – adresowanej do indywidualnych użytkowników – postaci zniknie z sieci.

Pretekstem do ogłoszonej wczoraj decyzji o zamknięciu „konsumenckiej” wersji znanego portalu społecznościowego był potencjalny wyciek danych pół miliona użytkowników, do jakiego mogło dojść w poprzednich latach. W zabezpieczeniach portalu wykryto bowiem istniejącą od dwóch lat lukę, która narażała na szwank dane części użytkowników (nazwiska, e-maile, zawody, płeć, wiek).

Alphabet – jak dziś nazywa się Google – zastrzega, że luka nie została najprawdopodobniej wykorzystana przez któregokolwiek z deweloperów. Inna sprawa, że firma długo ukrywała fakt ekspozycji danych przed regulatorami rynku. Ale samo doniesienie wystarczyło, by na giełdzie inwestorzy przecenili akcje firmy o 2 proc. – i najwyraźniej przesądziło o losie portalu społecznościowego.

Ale los Google+ był zapewne przypieczętowany od dawna. W 2011 roku, w ciągu dwóch tygodni od uruchomienia portalu, zarejestrowało się 10 mln użytkowników, w miesiąc było ich 25 mln, a do października 2013 r. uzbierało się 540 milionów. Ale potem był już tylko zjazd: w 2015 r. „Forbes” doliczył się zaledwie 111 mln aktywnych użytkowników. Co gorsza, miesięcznie spędzali oni na stronie nieco ponad 3 minuty (gdy na Facebooku – średnio siedem i pół godziny).


– Miasto duchów – podsumował już wówczas „The New York Times”. Dziś 90 proc. wejść na stronę kończy się wylogowaniem w ciągu 5 sekund. Nic dziwnego, że luki w zabezpieczeniach nikt nie wykorzystał. W przyszłości w użyciu pozostanie tylko wersja portalu dla firm, konsumencka ma zniknąć w ciągu 10 miesięcy.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Coraz częściej pod sztandarem walki z terroryzmem, w tym również cyberterroryzmem, przeprowadza się zmiany w prawie, które rozpoczynają dyskusję nad prawem do prywatności i wzajemnym stosunkiem obu wartości. Czy zawsze jednak mamy do czynienia z ingerencją w prywatność jednostki przy okazji zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa?

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.