Trzydniowy weekend się opłaca. Są już firmy, w których pracuje się tylko 4 dni tygodniowo

W Polsce postulaty skrócenia tygodnia pracy pojawiają się już od wielu miesięcy, ale póki co są traktowane z nieufnością.
W Polsce postulaty skrócenia tygodnia pracy pojawiają się już od wielu miesięcy, ale póki co są traktowane z nieufnością. Fot. Jakub Włodek / Agencja Gazeta
Sukces – obwieścili szefowie zajmującej się doradztwem majątkowym firmy Perpetual Guardian z Nowej Zelandii. W firmie przez dwa miesiące testowano system pracy, sprowadzający się do wydłużenia weekendu o jeden dzień. Wyniki okazały się zaskakujące.


Wzrosła produktywność pracowników i obroty firmy, a jednocześnie podwładni byli mniej zestresowani, spędzali więcej czasu z bliskimi, a w firmowym badaniu liczba tych, którzy przyznawali się do miotania się między pracą a domem, spadła z 56 do 22 proc. „Przeładowanie pracą” zmniejszyło się z 45 do 38 proc. Wzrosła za to kreatywność.

Szef firmy, Andrew Barnes, podchwycił ideę, gdy przeczytał, że produktywność przeciętnego człowieka to zaledwie 2,5 godziny dziennie – i dziś przekonuje, że to święta prawda. Co ciekawe, wraz z mniejszym wymiarem godzin pracownicy przestali spędzać czas na rozmowach w kuchni – i zaczęli też bardziej się starać, próbując udowodnić, że firma poszła w dobrą stronę.

32 godziny pracy w tygodniu
W efekcie Perpetual Guardian zostaje przy 32-godzinnym tygodniu pracy. Mało tego, rezultatami tego eksperymentu zainteresowały się inne firmy. Podobny system ma zamiar testować brytyjska firma marketingowa Reflect Digital – zapowiada portal Puls HR.


W „Gazecie Wyborczej” z kolei można przeczytać sceptyczne opinie: że eksperyment trwał zbyt krótko, by generalizować, a praca w każdej firmie może mieć na tyle odmienny charakter, że rozwiązania, które sprawdziły się na Nowej Zelandii, mogą się nie przyjąć gdzie indziej.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili