Za chwilę nie będzie po czym jeździć. Firmy budowlane nie chcą budować dróg

Jeśli nic się nie zmieni, kryzys na polskich drogach tylko się pogłębi.
Jeśli nic się nie zmieni, kryzys na polskich drogach tylko się pogłębi. Fot. Michał Ryniak / Agencja Gazeta
W całej Polsce brakuje wykonawców na budowę dróg, a firmy budowlane już nawet nie silą się na startowanie w przetargach. Eksperci alarmują, że kontrakty takich inwestycji bardziej przypominają hazardowe zakłady niż umowy, a jak nic się nie zmieni, to branżę czeka głęboki kryzys.


Nie ma wykonawców
Przetarg na budowę autostrady A1 na odcinku Bełchatów - Kamieńsk został unieważniony - nie ma komu tej drogi zbudować. Oferty odmówili giganci polskiego rynku budowlanego, czyli konsorcjum Budimeksu i Strabaga, a wcześniej Mirbud i jego spółki PBDiM Kobylarnia, jak donosi portal money.pl.

To nie jedyny problem na polskich drogach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z firmą Salini, która zajmowała się obwodnicą Marek na trasie S8, a kolejnego wykonawcy wciąż nie ma.

Brakuje również wykonawcy Zachodniej Obwodnicy Szczecina wzdłuż trasy S6, odcinka drogi krajowej nr 18 od granicy do węzła Olszyna, a także połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie. Inwestycje okazują się o wiele droższe niż założenia budżetowe, a pieniędzy, by podbić budżet, brakuje.

Hazard, a nie umowa
– Wejście w zobowiązanie kontraktowe bardziej przypomina zakład niż umowę, ponieważ strony zakładają się, że za daną cenę da się wykonać daną inwestycję – twierdzi w rozmowie z serwisem money.pl Rafał Bałdys-Rembowski, ekspert Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.


Specjaliści podkreślają, że problemy w branży będą jedynie narastać, jeśli nie zostanie zmieniona forma zawierania kontraktów. Obecnie polega ona na zaprojektowaniu i wybudowaniu drogi, bez uprzedniego zabezpieczenia ryzyka. Zaś te w całości spada zwykle na głównego wykonawcę.

Problemy podczas rozpoczętych inwestycji
Tymczasem koszty materiałów budowlanych, przepisy prawne, a nawet sam rynek są dziś tak nieprzewidywalne, że inwestycje w trakcie budowy niespodziewanie windują w górę. To zapędza wykonawców w kozi róg, jeśli nie oszacowali wcześniej wzrostu kosztów w propozycji przetargowej.

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, problemy na rynku dróg budowlanych przekładają się na długość zapowiadanych przez rząd tras. Nowe drogi, które zostaną włączone w tym roku do ruchu, będą krótsze nawet o jedną czwartą niż początkowo zakładano.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Magda StawskaMagda Stawska

Aby trwać trzeba przetrwać. Aby przetrwać trzeba działać. Człowiek od wieków poszukuje sposobów na bezpieczne trwanie.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Ocieplenie klimatu staje się faktem, odczuwalne jest na masową skalę. Był to jeden z głównych powodów, dla którego założyłem Vertigo Green Energy.

Piotr BuckiPiotr Bucki

5 listopada 2016 roku portal BuzzFeed opublikował quiz. Do dziś zrobiło go ponad 5 milionów kobiet i kilkuset mężczyzn.