Jest taki dzień tylko jeden raz do roku – brzmią słowa polskiej świątecznej piosenki. Tym razem nie chodzi jednak o Boże Narodzenie, lecz o przedświąteczną gorączkę, podczas której polscy klienci dokonują największych zakupów.
Black Friday i Cyber Monday bledną w obliczu szczytu zakupowego, który zwykle wypada w jeden przedświąteczny poniedziałek. Według danych serwisu Allegro gromadzonych przez kilka lat jest to zazwyczaj 12-14 dni przed Wigilią Bożego Narodzenia. W tym roku dzień zakupowego szaleństwa przypadnie na poniedziałek 10 grudnia.
– Takie zachowanie klientów jest bardzo racjonalne z kilku powodów. Po pierwsze, od szczytu zakupowego do Gwiazdki jest tyle dni, że przesyłka zdąży do nas dotrzeć. Po drugie zostaje jeszcze na tyle dużo czasu, że można zamówiony prezent obejrzeć i ewentualnie zwrócić lub wymienić. Po trzecie zaś dzięki wcześniejszym zakupom nie poddajemy się świątecznej gorączce, a decyzje podejmujemy rozsądnie i z planem – tłumaczy Francois Nuyts, CEO Allegro.
Rekordowy rok
W zeszłym roku punkt kulminacyjny internetowych zakupów miał miejsce 11 grudnia - Polacy kupili wtedy na Allegro ponad 2,16 mln przedmiotów. Serwis przewiduje, że w tym roku padnie rekord, bo tydzień przed spodziewanym szczytem klienci dokonali zakupu aż 2,2 mln rzeczy.
Według barometru Providenta, Polacy zamierzają wydać w te święta średnio 719 zł. To niemal taka sama kwota, jak z zeszłego roku (721 zł) i sprzed dwóch lat (722 zł).