Lojalność słono kosztuje. Polskie firmy wydały olbrzymią kwotę, żeby zatrzymać pracowników

Polskie przedsiębiorstwa wydały w 2018 r. 12,2 mld zł na świadczenia pozapłacowe.
Polskie przedsiębiorstwa wydały w 2018 r. 12,2 mld zł na świadczenia pozapłacowe. Fot. 123rf.com
Aż 12,2 miliarda złotych wydają polskie przedsiębiorstwa na świadczenia pozapłacowe, dzięki którym mają nadzieję zdobywać – i zatrzymywać u siebie – pracowników. Z danych statystycznych wynika, że już dziewięciu na dziesięciu zatrudnionych otrzymuje tego typu benefity.


Wzrost wynagrodzeń to jedno, ale nie samą pensją człowiek żyje – takie przeświadczenie mają najwyraźniej polscy pracodawcy. Wartość pozapłacowych świadczeń rośnie równie szybko, jak pensje – a może nawet szybciej. Tylko w ciągu ostatniego roku firmy wydały na tego typu cele o prawie miliard złotych więcej niż rok wcześniej.

Jak podkreśla dziennik „Rzeczpospolita”, te 900 milionów to niemal dwukrotnie więcej niż prognozowano dla tego rynku. Rośnie zarówno liczba firm, inwestujących w pozapłacowe świadczenia, jak i średnia wartość takich świadczeń per capita – takie wnioski mają płynąć z analiz Benefit Systems przygotowanych na bazie badań ARC Rynek i Opinia.

Dwie trzecie rynku należy do korporacji
Gdyby przeliczać te wydatki „na głowę”, okazałoby się, że przedsiębiorstwa dopłacają pracownikowi w ten sposób już prawie 2 tysiące złotych. Standardem stał się podstawowy pakiet opieki medycznej i karta sportowa – co zresztą ma olbrzymie znaczenie dla Benefit Systems, gdyż tylko w ciągu 2018 roku liczba użytkowników karty MultiSport wzrosła o 13,5 proc., do 917 tysięcy osób.


Pytanie, dlaczego przeciętny Polak tej troskliwości nie czuje. Cóż, dwie trzecie rynku zakupów tego typu należy do dużych firm. Popularność takich świadczeń podnosi też możliwość korzystnego rozliczenia takich wydatków z fiskusem. Nie wszyscy też korzystają – czy nawet zauważają – że mają w umowie tego typu bonusy. Tym bardziej, że nie zawsze chodzi o przychodnię i siłownię: benefity to również wyżywienie czy zakwaterowanie.

Nowe trendy na tym rynku to m.in. umożliwianie pracy zdalnej, wysyłanie ojców na urlopy rodzicielskie oraz coraz częstsze oferowanie takich dodatków np. pracownikom z Ukrainy.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Zrobił aplikację, bo chciał pomóc mamie. Okazała się takim hitem, że rzucił pracę i założył firmę
DZIEJE SIĘ 0 0Jak ministerstwo mogło płacić za usługi trolli? Detektyw ujawnia możliwe scenariusze
DZIEJE SIĘ 0 0Przepis PiS-u na bezkarność. Człowiek partii na czele najważniejszego organu kontroli w państwie
BIZNES 0 0Para Polaków zrobiła biznes... na psich głowach. Sprzedają swoje rzeźby na całym świecie
0 0Stoją w kolejkach, kupują buty i sprzedają je drożej. Na parze zarabiają nawet 5 tys. zł