Jak rozbić szklany sufit. Nowy raport pokazuje, czego kobiety potrzebują, by przebić się na rynku pracy

Kobiety coraz śmielej robią karierę zawodową, ale oczekują też wsparcia partnerów i mentorów zawodowych.
Kobiety coraz śmielej robią karierę zawodową, ale oczekują też wsparcia partnerów i mentorów zawodowych. Fot. 123rf.com
Najnowszy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką pokazuje, że kobiety coraz śmielej realizują się w życiu zawodowym. Mimo jednak pozytywnego nastawienia i stopniowo zmieniającego się pod ich kątem rynku pracy, kobiety sygnalizują pewne potrzeby, które muszą zostać spełnione, żeby można było mówić o przebiciu szklanego sufitu.


Z cytowanych w raporcie badań wynika jasno, że kobiety są coraz bardziej zdeterminowane, by robić karierę zawodową – 37 proc. przyjęłaby bez wahania propozycję awansu, a kolejne 17 proc. – musiałby się zastanowić, czy sprosta nowym zadaniom. 10 proc. miałoby wątpliwości, czy uda im się pogodzić życie zawodowe i prywatne. Kolejne 2 proc. uzależniłoby decyzję od rozmowy z partnerem.

Powyższe dane ilustrują przemiany, jakie są dziełem samych kobiet. Ale oczekują one również wsparcia z zewnątrz – możliwości konsultowania się ze specjalistą, mentorem lub psychologiem. Co trzecia potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery, drugie tyle pragnie elastycznego czasu pracy, który pozwalałby godzić pracę z macierzyństwem. 12 proc. oczekiwałoby praktycznego wsparcia rodziny.

Kluczowe jest wsparcie
Kobiety wciąż nie są nazbyt pewne siebie (36 proc.) i nie czują się kompetentne (16 proc.). Ale nie widzą też wsparcia pracodawcy w postaci jasno wytyczonych celów zawodowych (27 proc.), co trzeciej doskwiera brak mentora (31 proc.). Z takim wsparciem połowa przyjęłaby awans. Inna sprawa, że wciąż doskwiera im brak przejrzystości płacowej oraz nierównomierne traktowanie ich w tych sprawach.


– Polki nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menedżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą – podsumowuje Katarzyna Pawlikowska, ekspertka konkursu Bizneswoman Roku. – Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania – kwituje.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Igor IluninIgor Ilunin

Większość ludzi już jest przyzwyczajona do przyswajania danych i multimediów na wielu ekranach. Stąd oczekiwana, że samochody zapewnią podobne możliwości, są naturalne.

Piotr BuckiPiotr Bucki

Czasem na szkoleniach przeprowadzam pewien eksperyment. Proszę uczestników, żeby wskazali lewą i prawą stronę. Nic trudnego. Dla przeważającej większości. To jednak nie koniec eksperymentu.

Tomasz SwiebodaTomasz Swieboda

Polski rynek venture capital z roku na rok staje się coraz dojrzalszy i powoli zaczyna przypominać zachodnie ekosystemy. Tak w ostatnich dwóch latach wyglądała lokalna scena startupowa.