Jak rozbić szklany sufit. Nowy raport pokazuje, czego kobiety potrzebują, by przebić się na rynku pracy

Kobiety coraz śmielej robią karierę zawodową, ale oczekują też wsparcia partnerów i mentorów zawodowych.
Kobiety coraz śmielej robią karierę zawodową, ale oczekują też wsparcia partnerów i mentorów zawodowych. Fot. 123rf.com
Najnowszy raport Fundacji Sukces Pisany Szminką pokazuje, że kobiety coraz śmielej realizują się w życiu zawodowym. Mimo jednak pozytywnego nastawienia i stopniowo zmieniającego się pod ich kątem rynku pracy, kobiety sygnalizują pewne potrzeby, które muszą zostać spełnione, żeby można było mówić o przebiciu szklanego sufitu.


Z cytowanych w raporcie badań wynika jasno, że kobiety są coraz bardziej zdeterminowane, by robić karierę zawodową – 37 proc. przyjęłaby bez wahania propozycję awansu, a kolejne 17 proc. – musiałby się zastanowić, czy sprosta nowym zadaniom. 10 proc. miałoby wątpliwości, czy uda im się pogodzić życie zawodowe i prywatne. Kolejne 2 proc. uzależniłoby decyzję od rozmowy z partnerem.

Powyższe dane ilustrują przemiany, jakie są dziełem samych kobiet. Ale oczekują one również wsparcia z zewnątrz – możliwości konsultowania się ze specjalistą, mentorem lub psychologiem. Co trzecia potrzebuje jasno wytyczonej ścieżki kariery, drugie tyle pragnie elastycznego czasu pracy, który pozwalałby godzić pracę z macierzyństwem. 12 proc. oczekiwałoby praktycznego wsparcia rodziny.

Kluczowe jest wsparcie
Kobiety wciąż nie są nazbyt pewne siebie (36 proc.) i nie czują się kompetentne (16 proc.). Ale nie widzą też wsparcia pracodawcy w postaci jasno wytyczonych celów zawodowych (27 proc.), co trzeciej doskwiera brak mentora (31 proc.). Z takim wsparciem połowa przyjęłaby awans. Inna sprawa, że wciąż doskwiera im brak przejrzystości płacowej oraz nierównomierne traktowanie ich w tych sprawach.


– Polki nie różnią się od przedstawicielek świata zachodu. Ba, jesteśmy od nich często bardziej przedsiębiorcze i widać to nie tylko po coraz większej ilości menedżerek w korporacjach, ale też po stale rosnącej ilości Polek zakładających działalność gospodarczą – podsumowuje Katarzyna Pawlikowska, ekspertka konkursu Bizneswoman Roku. – Wiele problemów w tej sferze jest jeszcze do rozwiązania – kwituje.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
WYWIAD 0 0O nich będzie głośno. Stworzyli pierwszy inteligentny głośnik rozumiejący komendy po polsku
BIZNES 0 0Nigdzie nie uciekniesz przed wyższym ZUS. Po tym tekście zrezygnujesz z przenosin firmy do Czech
NAUKA 0 0Ludzie już planują przeprowadzkę na "Drugą Ziemię". Ekspert wyjaśnia, czy to możliwe
WYWIAD 0 0"Postarzałam się o 5 lat w ciągu roku". Polka skończyła Harvard, wróciła ze świetnym pomysłem na biznes
0 0Rozwiązanie problemu sortowania odpadów mieliśmy 20 lat temu. Teraz może pomóc miastom uniknąć kar
0 0W Polsce powstała "Szkoła Przyszłości". Można używać smartfonów na lekcjach i uprawiać ogródek
0 0Program "Milion Plus" dla szpitali to wyborczy bubel. Jest niczym plaster na krwawiącą tętnicę