Polacy przyzwyczaili się już do zakazu handlu w niedziele. Ale się z nim nie pogodzili, wręcz przeciwnie

46 proc. Polaków uważa, że ubiegłoroczne rozwiązanie - dwie wolne od handlu niedziele w miesiącu - było lepsze. Drugie tyle uznaje, że zakaz powinien zostać w ogóle zniesiony.
46 proc. Polaków uważa, że ubiegłoroczne rozwiązanie - dwie wolne od handlu niedziele w miesiącu - było lepsze. Drugie tyle uznaje, że zakaz powinien zostać w ogóle zniesiony. Fot. Arkadiusz Stankiewicz / Agencja Gazeta
Z sondażu przeprowadzonego przez agencję Havas Media Group wynika, że nauczyliśmy się już, jak żyć z zakazem handlu w niedziele. Co nie znaczy, że go zaakceptowaliśmy: liczba przeciwników takich ograniczeń rośnie. Zmiany, które weszły w życie na początku tego roku, również przyjęliśmy z niechęcią – konstatuje portal Wirtualne Media, który opisuje wyniki badania.


Do wszystkiego można się przyzwyczaić: większość z nas (60 proc.) dokładnie już wie, że niedzielne zakupy zrobi tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. To nie oznacza jednak, że taka konieczność nam się podoba – dalsze ograniczenie swobody zakupów, jakie weszło w życie na początku tego roku, oceniamy źle.

46 proc. ankietowanych uważa, że dwie „wolne od handlu” niedziele były rozwiązaniem lepszym – i ta opinia rośnie odpowiednio w grupie mieszkańców dużych miast oraz wśród kobiet. Co więcej, równie duża jest grupa tych, którzy przyklasnęliby zniesieniu zakazu (co oznacza, niemal 10-procentowy wzrost w stosunku do 37 proc. z ubiegłego roku).

Co trzeci Polak narzeka na rygory
Zapewne w tej grupie są ci, którzy do dziś muszą sprawdzać, „czy to właśnie ta” niedziela (25 proc.). Okazuje się też, że co trzeci Polak uważa, że zakaz utrudnia – a nawet uniemożliwia – mu zrobienie awaryjnego zakupu jakiegoś zapomnianego produktu. W tej grupie są też tacy, którzy zakupów w innym terminie, z rozmaitych powodów, zrobić nie mogą – oraz tacy, którzy uważają, że zakaz odbije się na całej gospodarce (4,5 proc.)


Konieczność zrobienia zakupów w niedzielę ujawnia wyraźne tendencje: kobiety działają zapobiegawczo – aż 61,7 proc. z nich robi zakupy zawczasu („tylko” 48,3 proc. mężczyzn postępuje podobnie). Mężczyźni chętniej szukają możliwości kupienia produktów w sieci, ewentualnie wyjścia na poszukiwanie otwartego sklepu. Podobnie postępują młodzi konsumenci, z grupy wiekowej 18-24 lata.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Ocieplenie klimatu staje się faktem, odczuwalne jest na masową skalę. Był to jeden z głównych powodów, dla którego założyłem Vertigo Green Energy.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.