Polacy przyzwyczaili się już do zakazu handlu w niedziele. Ale się z nim nie pogodzili, wręcz przeciwnie

46 proc. Polaków uważa, że ubiegłoroczne rozwiązanie - dwie wolne od handlu niedziele w miesiącu - było lepsze. Drugie tyle uznaje, że zakaz powinien zostać w ogóle zniesiony.
46 proc. Polaków uważa, że ubiegłoroczne rozwiązanie - dwie wolne od handlu niedziele w miesiącu - było lepsze. Drugie tyle uznaje, że zakaz powinien zostać w ogóle zniesiony. Fot. Arkadiusz Stankiewicz / Agencja Gazeta
Z sondażu przeprowadzonego przez agencję Havas Media Group wynika, że nauczyliśmy się już, jak żyć z zakazem handlu w niedziele. Co nie znaczy, że go zaakceptowaliśmy: liczba przeciwników takich ograniczeń rośnie. Zmiany, które weszły w życie na początku tego roku, również przyjęliśmy z niechęcią – konstatuje portal Wirtualne Media, który opisuje wyniki badania.

Do wszystkiego można się przyzwyczaić: większość z nas (60 proc.) dokładnie już wie, że niedzielne zakupy zrobi tylko w ostatnią niedzielę miesiąca. To nie oznacza jednak, że taka konieczność nam się podoba – dalsze ograniczenie swobody zakupów, jakie weszło w życie na początku tego roku, oceniamy źle.

46 proc. ankietowanych uważa, że dwie „wolne od handlu” niedziele były rozwiązaniem lepszym – i ta opinia rośnie odpowiednio w grupie mieszkańców dużych miast oraz wśród kobiet. Co więcej, równie duża jest grupa tych, którzy przyklasnęliby zniesieniu zakazu (co oznacza, niemal 10-procentowy wzrost w stosunku do 37 proc. z ubiegłego roku).

Co trzeci Polak narzeka na rygory
Zapewne w tej grupie są ci, którzy do dziś muszą sprawdzać, „czy to właśnie ta” niedziela (25 proc.). Okazuje się też, że co trzeci Polak uważa, że zakaz utrudnia – a nawet uniemożliwia – mu zrobienie awaryjnego zakupu jakiegoś zapomnianego produktu. W tej grupie są też tacy, którzy zakupów w innym terminie, z rozmaitych powodów, zrobić nie mogą – oraz tacy, którzy uważają, że zakaz odbije się na całej gospodarce (4,5 proc.)


Konieczność zrobienia zakupów w niedzielę ujawnia wyraźne tendencje: kobiety działają zapobiegawczo – aż 61,7 proc. z nich robi zakupy zawczasu („tylko” 48,3 proc. mężczyzn postępuje podobnie). Mężczyźni chętniej szukają możliwości kupienia produktów w sieci, ewentualnie wyjścia na poszukiwanie otwartego sklepu. Podobnie postępują młodzi konsumenci, z grupy wiekowej 18-24 lata.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.