Eksperci zajrzeli nam w portfele i sprawdzili, jak wpłynął na nie zakaz handlu w niedziele

Wydatki 78 proc. ankietowanych nie zmieniły się z powodu wprowadzenia zakazu handlu w niedziele.
Wydatki 78 proc. ankietowanych nie zmieniły się z powodu wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Fot. Adam Stępień / Agencja Gazeta
Dwa lata temu w dyskusjach na temat wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę padały najróżniejsze argumenty, m.in. że zniechęci nas do nadmiernej konsumpcji i pozwoli spędzić więcej czasu z rodziną. Że zaoszczędzi nam czasu i pieniędzy, nie mówiąc już o przywróceniu niedzielnego obiadu pracownikom handlu.


Okazuje się, że bez przesady. O ile nasze przyzwyczajenia zakupowe dosyć mocno się zmieniły – porzuciliśmy jakiekolwiek zakupy w niedziele, co niezbyt zaszkodziło dużym sieciom, za to dobiło małe sklepy – to nasze wydatki przeważnie nie uległy zmianie. Niedzielne leniwe spacery po galeriach nie wiązały się w olbrzymiej większości wypadków z bezrefleksyjnym wydawaniem pieniędzy.

Potwierdza tę prawidłowość 78 proc. respondentów badania BIG InfoMonitor - wskazuje money.pl. Po obu stronach tej grupy znalazły się jednak niewielkie, kilku- lub kilkunastoprocentowe grupki tych, którzy z powodu niedzielnego zakazu wydają mniej (lub więcej) niż wcześniej. W obu przypadkach chodzi jednak o osoby z młodszych grup badanych, o przedziały wiekowe od 18 do 44 lat.

"Wypłoszeni" z galerii
Niewątpliwie, zaoszczędzili w szczególności najmłodsi – grupa 18-24 lata została najwyraźniej „wypłoszona” z galerii i nie znalazła dla niej alternatywy, poza przesiadywaniem w domu. Zarazem wydatki ich rówieśników – oraz roczników starszych, aż po 44-latków – wzrosły: w tej grupie niedzielne zakupy zostały zastąpione wyjściami na spotkania towarzyskie w restauracjach i kawiarniach, do kina czy na koncert. A to wiąże się z wyższymi wydatkami.


Co ciekawe, część pieniędzy wydawanych wcześniej w galeriach handlowych czy sklepach sieciowych trafia dziś do internetu. Do zakupów w sieci przekonują się stopniowo zwłaszcza osoby starsze, po 65. roku życia. Eksperci przekonują, że to trend, który będzie się nasilać. – Nie ma wątpliwości, że jest to tylko kwestia czasu i e-handel o tym wie. Świadczy o tym m.in. dynamiczny wzrost liczby nowo uruchamianych e-sklepów – komentuje prezes BIG InfoMonitor, Sławomir Grzelczak.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.