Państwowe spółki nie żałują pieniędzy na PR. Milionami najbardziej szasta Orlen

Największe ze wszystkich spółek państwowych wydatki na marketing i PR ma PKN Orlen.
Największe ze wszystkich spółek państwowych wydatki na marketing i PR ma PKN Orlen. Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Gazeta
Spółki skarbu państwa do roku wydają setki milionów złotych na marketing, sponsoring i PR. Przoduje w tym PKN Orlen, który łącznie z darowiznami w zeszłym roku na marketing wydał łącznie ok. 264 mln zł.


Najhojniejszy Orlen
Jak donosi Andrzej Kublik z „Gazety Wyborczej”, według sprawozdania z wydatków reprezentacyjnych naftowy gigant jest czempionem Polski, jeśli chodzi o wydatki. W zeszłym roku na usługi marketingowe przeznaczył prawie 205 mln zł netto, zaś na darowizny - 59 mln zł.

To oznacza, że łączne wydatki koncernu pod rządami prezesa Daniela Obajtka zwiększyły się niemal o jedną trzecią w porównaniu do 2017 r. To również kwota trzy razy większa niż zeszłoroczne wydatki na marketing i sponsoring konkurenta Orlenu, czyli Lotosu, a także sześć razy wyższa niż opłaty, które na ten cel przeznacza koncern gazowy PGNiG.

Jak zauważa dziennik, nie wiadomo dokładnie, na co zostały przeznaczone zwiększone wydatki Orlenu. W sprawozdaniu napisano, że „obejmowały przede wszystkim usługi promocyjne i komunikację (kreacja, zakup mediów, produkcja nośników promocyjno-reklamowych), sponsoring społeczny, sportowy, lokalny, sponsorowanie kultury, sztuki, edukacji, tzw. projekty eventowe, program lojalnościowy VITAY dla klientów oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu”.


Bardziej szczegółowy okazał się m.in. Lotos, który w zeszłym roku był m.in. głównym sponsorem reprezentacji polski w piłce nożnej oraz generalnym sponsorem polskiego narciarstwa. Zapłacił również za transmisję skoków narciarskich, meczów piłki nożnej z udziałem naszej reprezentacji, kolarskiego Tour de Pologne oraz kampanię z udziałem Roberta Kubicy Sponsorował także film „Kamerdyner” oraz „Koncert dla Niepodległej”.

Prezes Orlenu

W lutym obecny prezes PKN Orlen Daniel Obajtek miał styczność z agentami Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, po analizie oświadczeń majątkowych, śledczy nie wykazali żadnych nieprawidłowości. Jednak pojawiały się głosy, że kontrola mogła skończyć się inaczej, bowiem CBA w analizie pominęło najbardziej newralgiczny okres.

O Danielu Obajtku, nazywanym „złotym dzieckiem PiS”, było głośno również po aferze wyrzucania z pracy pracowników państwowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, kiedy Obajtek tam szefował. Skarb Państwa wypłacił bezprawnie zwolnionym pracownikom ok. 2 mln zł odpraw i odszkodowań.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.