Odprawa na polskich lotniskach teraz znacznie szybsza. Kontrola graniczna trwa kilka sekund

Standardowe bramki na lotnisku odchodzą do lamusa. Nowe biometryczne bramki przyspieszą proces odprawy.
Standardowe bramki na lotnisku odchodzą do lamusa. Nowe biometryczne bramki przyspieszą proces odprawy. Fot. Dariusz Kłosiński / Lotnisko Chopina
Odprawa na lotnisku Chopina i Warszawa-Modlin od dziś będzie przebiegać znacznie szybciej. Dzięki zastosowaniu biometrii w bramkach znajdujących się na lotnisku, kontrola graniczna będzie trwać kilka sekund. Wystarczy posiadać biometryczny paszport lub nowy e-dowód osobisty (dostępny w Polsce od 2019 roku).


Dwadzieścia bramek ABC (ang. Automated Border Control) pojawiło się wczoraj na lotnisku Chopina w Warszawie – informuje strona lotniska. Pierwsza połowa ma obsługiwać pasażerów odlatujących, a druga przylatujących spoza strefy Schengen.


Na lotnisku Warszawa-Modlin także pojawiły się bramki ABC.

Kto i jak może skorzystać z bramek?
Z bramek mogą korzystać pasażerowie, którzy ukończyli 18. rok życia. Innowacyjna kontrola trwa zaledwie kilka sekund, ale żeby przez nią przejść potrzebny będzie specjalny dowód lub paszport.

Pasażerowie odprawiający się w bramce będą musieli zeskanować dowód, przykładając go do czytnika. Po otwarciu bramki podróżny wejdzie do środka, a bramka dokona weryfikacji biometrycznej.

Wykluczone jest użycie sfabrykowanego lub cudzego dowodu, ponieważ system porównuje twarz turysty z danymi zapisanymi na chipie biometrycznym.

Dodatkowo bramki są połączone z bazą danych obsługiwaną przez Straż Graniczną. Dzięki temu będzie można sprawdzić, czy podróżny widnieje w bazach danych np. jako osoba poszukiwana lub stanowiąca zagrożenie.

Sytuacja na Modlinie coraz bardziej krytyczna
Niedawno pisaliśmy w INNPoland.pl o tym, że Modlin radzi sobie coraz gorzej i nawet 50 mln złotych dokapitalizowania z budżetu marszałka województwa mazowieckiego może nie wystarczyć. Modlińskie lotnisko może przegrać z rewitalizowanym portem lotniczym w Radomiu, co jeszcze niedawno wydawało się niemożliwe.


Jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakim musi stawić czoła lotnisko, jest brak dywersyfikacji wśród przewoźników. Jedynym regularnym przewoźnikiem na Modlinie jest obecnie niskokosztowy Ryanair, z którym port ma podpisaną bardzo niekorzystną dla siebie umowę.

Kolejnym problemem jest również mała powierzchnia handlowa, która sprawia, że przychody z działalności komercyjnej lotniska są niewielkie. Nie pomogło nawet zeszłoroczne zwiększenie pasażerów do 3 mln.

Budowa nowego terminala na radomskim lotnisku
Jak pisaliśmy w maju w INNPoland.pl na słynnym radomskim lotnisku rozpoczęła się budowa nowego terminala. Na inauguracji pojawił się premier Morawiecki z łopatą oraz złotymi myślami, którymi uzasadniał start tej kontrowersyjnej inwestycji. Niewygodne kwestie starannie ominął.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Polacy wymyślili świetną apkę, która ubierze cię, jak gwiazdę serialu. Atakują nowy, odległy rynek
0 0Krótka ławka trenera Morawieckiego. Nowy minister finansów debiutował jeszcze u Tuska
0 0Do kogo trafiają pieniądze z PFN? Detektyw ujawnia sztuczki na "wyprowadzanie środków"
0 0Smartfona powinniśmy używać co najmniej 25 lat. Ten raport jest zatrważający
0 0"Znaleźli lukę w systemie". Atak na rafinerie obnażył słabe punkty ich zabezpieczeń
0 0"Ktoś dobrze wybrał cel". Uderzenie w saudyjską ropę zaboli cały świat, również nas
NAUKA 0 0Polacy szykują inspirowaną glonami rewolucję w medycynie. Właśnie dostali na to 21 mln zł
0 0Rząd chce wiedzieć, gdzie jeździsz i za ile. Dane z Ubera i Bolta przejmą służby