
Branża startupów może czasem przypominać konkurs piękności. Niektóre młode firmy, zamiast rozwijać swój biznes, wyspecjalizowały się w wygrywaniu kolejnych konkursów grantowych. Dlatego InCredibles, program mentoringowy, którego twórcą jest Sebastian Kulczyk, zmienił w tym roku formułę. Zamiast bezzwrotnych grantów było jeszcze więcej warsztatów z mentorami, praktykami oraz potencjalnymi klientami i inwestorami z całego świata.
Jedno jest natomiast pewne. W tej branży wszyscy mocno wierzą. Najpierw w siebie, potem w swój międzynarodowy sukces, a na koniec w spektakularne wejście do wąskiej elity "jednorożców", czyli firm, których wycena rynkowa przekracza miliard dolarów. Według najnowszego raportu o polskiej branży startupów „The Polish Tech Scene. 5 years” autorstwa Fundacji Startup Poland, co dziesiąty startup wierzy, że hoduje w swoich genach „unicorna”.
Wraz z popularnością modelu i kultury startupowej, szalonym rozwojem nowoczesnych technologii i dynamiką ekosystemu, zmienia się podejście do filozofii biznesu. Nadrzędnym celem wielu przedsiębiorców nowej generacji nie jest już mozolne budowanie biznesu na lata, z myślą o kolejnych generacjach sukcesorów, lecz szybkie pozyskanie inwestorów i sprzedaż. A za pozyskane w ten sposób miliony wejście w kolejny projekt lub... emerytura.
Polski rynek startupowy wciąż dojrzewa. Jego profesjonalizacja i podnoszenie standardów potrwa jeszcze kilka lat. Urodzaj kapitału i głód międzynarodowych inwestorów, głównie funduszy VC sprawia, że póki co pieniędzy nie brakuje i raczej nieprędko to się zmieni. Eksperci zauważają, że rynek jest już jednak bardzo solidnie przeczesany, a najlepsze projekty dawno już odłowiono. Następni w kolejce muszą zaś podrosnąć albo dopiero się urodzić.
Dlatego właśnie program mentoringowy InCredibles działa od tego roku na nowych zasadach. Zamiast kolejnego konkursu grantowego, jego twórcy skoncentrowali się na przekazywaniu spółkom praktycznej wiedzy oraz otwieraniu drzwi do najważniejszych, międzynarodowych mentorów, inwestorów, przedsiębiorców, konferencji i warsztatów. Doradcy dzielą się ze spółkami wiedzą z zakresu zarządzania, finansów, prawa gospodarczego, budowania zespołu, marketingu i komunikacji. Organizowane są także spotkania z potencjalnymi, wymarzonymi klientami, które bywają bolesną, ale bardzo pożyteczną lekcją dla spółek.
Trzecia edycja InCredibles dobiega końca. Łącznie do programu aplikowało już łącznie 740 startupów, które skorzystały z rad ponad 80 mentorów w ramach 270 godzin dyskusji i warsztatów w Warszawie, Katowicach, Londynie, Berlinie i Helsinkach. Czwarta edycja startuje w marcu 2020 roku. Czytaj więcej
