Produkt składa się w 100 proc. z kakao.
Produkt składa się w 100 proc. z kakao. Ritter Sport

Niemiecki producent czekolady Ritter Sport wprowadza na rynek nową, bezcukrową czekoladę. Będzie musiał się jednak natrudzić, jak ją nazwać, bo z rozporządzenia ws. wyrobów kakaowych wynika, że w składzie czekolady musi być cukier.

REKLAMA

100 proc. kakao

O sprawie donosi portal wirtualnemedia. Zgodnie z rozporządzeniem z 2003 roku, czekolada składa się nie tylko ze składników takich, jak masa kakaowa, proszek kakaowy i masło kakaowe, ale także z cukru.
W nowym produkcie Ritter Sport o nazwie "Cacao y Nada" cukru nie ma. Do słodzenia firma z Waldenbuch koło Stuttgartu ma używać naturalnego soku kakaowego, który pozyskuje z strąków kakao na plantacji w Nikaragui.
W związku z tym, Federacja Niemieckich Organizacji Konsumenckich (VZBV) uważa, że właściwe dla nowego produktu Ritter Sport jest określenie "batonik kakaowy", a nie czekolada.
– Termin czekolada może dezorientować lub oszukiwać niektórych konsumentów, ponieważ oczekują pewnych składników. Dlatego zawsze opowiadamy się za deklarowaniem produktów z maksymalną jasnością dla konsumenta – mówi, cytowana w artykule, Stephanie Wetzel, kierownik VZBV ds. przejrzystego informowania o żywności.
– Fakt, że czekolada składająca się w 100 proc. z kakao, bez dodatku cukru, nie powinna być tak nazywana, jest absurdem – odpowiada w oświadczeniu szef Ritter Sport Andreas Ronken. – Jeśli kiełbasę można zrobić z grochu, czekolada również nie potrzebuje cukru. Obudźcie się! Taka jest nowa rzeczywistość.

Wegańskie mięso

W InnPoland opisywaliśmy starania producentów mięsa, którzy walczyli o zakaz używania typowo "mięsnych" nazw do reklamowania produktów roślinnych. Parlament Europejski wniosek ten jednak odrzucił. Zatwierdził jednak dodatkowe ograniczenia w używaniu w reklamie fraz takich jak "alternatywa dla sera" czy "jogurtowy".
Wcześniej zakazano już używania nazw "mleko", "ser" czy "masło", jeśli produkt był pochodzenia roślinnego.