Przypomnijmy: na początku roku PKP Intercity informowało, że z WiFi można korzystać w 450 wagonach należących do spółki. Liczba ta ma się zwiększyć – i to jeszcze w grudniu. Jak podaje PAP, do końca tego roku pasażerowie będą mogli łączyć się bezprzewodowo z internetem poprzez Wi-Fi w ponad 550 wagonach przewoźnika.
Z usługi łączenia z internetem przez Wi-Fi można korzystać - poza wagonami - w 60 elektrycznych zespołach trakcyjnych: 20 pociągach Pendolino, 20 jednostkach PesaDART i 20 składach FLIRT.
To element programu "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" Po jego zakończeniu w 2023 roku, tabor przewoźnika będzie w 80-proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
Usługa WiFi pojawiła się najpierw w pociągach Flirt i Dart, które na polskich torach pojawiły się w 2015 i 2016 roku. Co ciekawe, pierwszy pociąg najbardziej prestiżowych polskich kolei - Pendolino – doczekał się połączenia z siecią pod koniec 2018 roku. WiFi we wszystkich składach ekspresu stało się standardem dopiero w 2020 r.
Jakiej jakości jest to połączenie? Większość pasażerów jest zgodna - kiepskiej. Żalą się na słabe lub zacinające się łącze lub brak internetu - nawet gdy sieć jest teoretycznie dostępna. PKP Intercity i z tym chce coś zrobić. Na intercity.pl pojawiło się zapytanie ofertowe dotyczące modernizacji WiFi w ED160 i ED161 (Flirt i Dart) – donosił w październiku rynek-kolejowy.pl
– PKP Intercity podejmuje działania mające na celu poprawę jakości dostępu do Internetu w składach ED160 i ED161. Po uszczegółowieniu wymagań technicznych oraz ustaleniu formalnych warunków dotyczących udziału w postepowaniu zakupowym, zostanie podjęta decyzja o wszczęciu postępowania – informowała Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.
Problem ze słabej jakości łączem nie ma dotyczyć Pendolino. Jak przekonuje PKP, jest ono wyposażone w nowsze WiFi - lepiej przystosowane do dużego obciążenia sieci. Flirty i Darty natomiast działają obecnie za pośrednictwem usługi internetu mobilnego, dostarczanego przez operatora komórkowego. Jakość usługi jest zatem uzależniona od zasięgu sieci operatora i wydajności jego nadajników w rejonie, w którym znajduje się aktualnie pociąg.