
Jeżeli w twoim domu również znajduje się “tajna szuflada” z torebkami na prezenty z kilkunastu lat wstecz, lepiej ją odgrzeb i reanimuj zawartość. W tym roku Święta będą wyjątkowo drogie. I nie chodzi wyłącznie o same prezenty, ale również ceny materiałów, w które je opakujemy.
REKLAMA
Torebka droższa niż prezent?
Sprawą zainteresowała nas jedna z redakcyjnych koleżanek. Przy samej kasie postanowiła zrezygnować z zakupu torebki prezentowej za kilkanaście złotych. Okazało się, że opakowanie stanowi znaczącą część wartości prezentu, który powinien się w niej znaleźć. “Mam poczucie, że coś jest nie tak, gdy kawałek kolorowego papieru jest wart ponad 20 proc. ceny książki” - zwraca uwagę.Okazało się, że na ceny materiałów do pakowania narzeka coraz więcej osób. Poważny problem ma na przykład biznes. – W tym roku zamówienie torebek prezentowych z logotypem firmy na upominki dla klientów graniczyło z cudem. Nie wspominając nawet o horrennndalnych kosztach takiego opakowania – żali się nam Patryk, szef jednej z agencji PR-owych.
Ceny opakowań
– Nie da się ukryć, że w tym roku jest zdecydowanie drożej – mówi Zbigniew Zieliński, właściciel podwarszawskiej firmy AWIH, która od 25 lat zajmuje się produkcją toreb i opakowań reklamowych. Jak tłumaczy, koszty ponoszone przez producentów opakowań ozdobnych wzrosły obecnie o około 30 procent.– Jesteśmy w samym środku najgorętszego sezonu, więc ciężko oszacować już teraz, jak to przełoży się na nasze obroty. Przekonamy się w przyszłym roku. Na razie działamy siłą rozpędu. Jako branża jesteśmy jednak w bardzo trudnej sytuacji.
Najbardziej dotkliwie producenci odczuli wzrost cen papieru i kartonu - w tym przypadku podwyżki wyniosły nawet do 50 procent. Więcej należy płacić również za tzw. chemię, czyli wykorzystywane w produkcji barwniki i farby.
Poza rosnącymi cenami, problemem jest też ograniczona dostępność surowców.
– Większość dostaw papieru pochodzi zza granicy, również z Azji. Na początku pandemii mocno odczuliśmy problemy z łańcuchami dostaw. Teraz uderza w nas wysoki kurs euro. Dodatkowo wyższe wynagrodzenia i rosnące ceny energii. To wszystko składa się na ponoszone przez nas koszty. Nie ma możliwości, by nie odbiło się to na ostatecznej cenie produktu – wyznaje.
Czytaj także:Ile wzrosły ceny detaliczne? Uzyskanie tej informacji nie było proste. Większość przedsiębiorców nie chciała bądź nie miała czasu przekazać nam informacji w najgorętszym dla nich okresie. W jednym z większych zajmujących się sprzedażą produktów do kreatywnego pakowania prezentów udało się nam ustalić, że ceny mogły wzrosnąć o około 15 procent.
Opakowania zero waste
W obliczu rosnących cen, warto zastanowić się nad tym, jak zminimalizować koszty świątecznych prezentów. Na opakowaniach - jeżeli postanowimy je "sfreeganizować" - można sporo zaoszczędzić. Decyzja o wykorzystaniu materiałów, które mamy już w domu i zapakowanie prezentów w duchu zero waste będzie też szansą na to, by dać oddech planecie. Jak zapakować prezenty ładnie, ale bez konieczności kupowania dodatkowych materiałów?Ciekawe pomysły zamieszczono na blogu sklepu zero waste Wrzuć na Luz.
