
Twojemu pracownikowi spadła wydajność, a jego wyniki nie są satysfakcjonujące? Na ratunek przychodzi plan naprawczy. Czym jest i jak go napisać?
Plan naprawczy – co to jest?
Plan naprawczy to stosunkowo nowe narzędzie, które ostatnio jest bardzo popularne w wielu branżach. Daje ono szansę na sukces i czas na jego osiągnięcie pracownikowi, którego wydajność jest poniżej normy. Plan naprawczy może być wdrożony w przypadku problemów z realizacją określonych celów zawodowych lub z zachowaniem pracownika w miejscu pracy, a także w sytuacji, gdy jakość pracy danej osoby nie jest satysfakcjonująca, a zdaniem pracodawcy pracownik ma znacznie większy potencjał.Plan naprawczy to indywidualny program dostosowany do potrzeb pracownika, któremu z jakichś powodów spadła efektywność pracy. Jak podaje A. Pocztowski plan naprawczy jest nowatorskim podejściem do problemów pracownika (A. Pocztowski, Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w polsce - studia przypadków, Kraków 2002).
Plan naprawczy może być wdrożony, gdy:
Plan naprawczy drugą szansą
Obecnie plany naprawcze są bardzo popularne, szczególnie w działach sprzedaży nastawionych na konkretne wyniki i rezultaty. Mimo że nazywane są one drugą szansą dla pracownika, to budzą wśród niektórych kontrowersje.Plan naprawczy nie jest regulowany przez przepisy prawa i nie wynika z Kodeksu Pracy. Ustanowiony on jest wewnętrznymi przepisami przedsiębiorstwa (D. Strzelec, A. Janowska, Kiedy można zastosować plan naprawczy dla pracownika?, Personel i Zarządzanie, nr 1, 2014).