Plan naprawczy dla pracownika
Jak przygotować plan naprawczy dla pracownika? Fot. 123RF

Twojemu pracownikowi spadła wydajność, a jego wyniki nie są satysfakcjonujące? Na ratunek przychodzi plan naprawczy. Czym jest i jak go napisać?

REKLAMA
  • Plan naprawczy to indywidualny i dostosowany do pracownika plan poprawy jakości jego pracy. Nazywany jest drugą szansą dla pracownika.
  • Plany naprawcze są najpopularniejsze w działach sprzedaży.
  • Kiedy pracodawca może wdrożyć plan naprawczy? Plan naprawczy stosuje się, gdy ocena końcowa pracownika jest negatywna, spada jego wydajność i obniża się jakość pracy, a wyniki pracy regularnie się pogarszają.
  • Jak napisać plan naprawczy? Powinien składać się z on z kilku głównych elementów.
  • Jakie mogą być rezultaty planu naprawczego? Mogą to być np. wysłanie pracownika na szkolenie lub zapewnienie mu coachingu, poprawa jakości jego pracy, degradacja czy wypowiedzenie umowy.
  • Plan naprawczy – co to jest?

    Plan naprawczy to stosunkowo nowe narzędzie, które ostatnio jest bardzo popularne w wielu branżach. Daje ono szansę na sukces i czas na jego osiągnięcie pracownikowi, którego wydajność jest poniżej normy. Plan naprawczy może być wdrożony w przypadku problemów z realizacją określonych celów zawodowych lub z zachowaniem pracownika w miejscu pracy, a także w sytuacji, gdy jakość pracy danej osoby nie jest satysfakcjonująca, a zdaniem pracodawcy pracownik ma znacznie większy potencjał.

    Plan naprawczy to indywidualny program dostosowany do potrzeb pracownika, któremu z jakichś powodów spadła efektywność pracy. Jak podaje A. Pocztowski plan naprawczy jest nowatorskim podejściem do problemów pracownika (A. Pocztowski, Najlepsze praktyki zarządzania zasobami ludzkimi w polsce - studia przypadków, Kraków 2002).


    Plan naprawczy może być wdrożony, gdy:
  • ocena końcowa pracownika jest negatywna,
  • spada jego wydajność,
  • obniża się jakość pracy pracownika,
  • regularnie pogarszają się wyniki pracownika,
  • pracownik nie zrealizował konkretnych celów, np. sprzedażowych,
  • pojawiają się problemy na linii pracodawca-pracownik albo pracownik-pracownik, np. w sferze komunikacji czy zarządzania.
  • Plan naprawczy:
  • może zmotywować pracownika,
  • umożliwia zaplanowane dalszego rozwoju i kariery zawodowej pracownika,
  • jest dla niego drugą szansą,
  • pozwala na analizę problemów pracownika i ich wyeliminowanie,
  • ma na celu poprawę jakości pracy pracownika.
  • Plan naprawczy drugą szansą

    Obecnie plany naprawcze są bardzo popularne, szczególnie w działach sprzedaży nastawionych na konkretne wyniki i rezultaty. Mimo że nazywane są one drugą szansą dla pracownika, to budzą wśród niektórych kontrowersje.
    "Z dyskusji pracowników na forach internetowych wynika, że duża część z nich postrzega takie plany jako pozorne działania firmy, mające na celu dokonanie redukcji personelu bez dodatkowych kosztów odpraw czy ryzyka procesu w sądzie pracy. Dla wielu osób objętych planem naprawczym to tylko 'podkładka' do decyzji o ich zwolnieniu, która już faktycznie została przez pracodawcę podjęta, tym bardziej, gdy cele określone w programie są bardzo wygórowane, często wręcz niemożliwe do spełnienia" – czytamy na branżowym portalu Infor PL.
    Warto jednak pamiętać, że nad prawidłowością planów naprawczych czuwają organizacje związkowe w zakładach pracy. W razie jakichkolwiek wątpliwości kierują oni sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy albo Sądu Pracy. Te – w przypadku odwołania się do nich pracownika, który nie zdołał zrealizować planu naprawczego – mogą również unieważnić plan naprawczy.
    Kiedy może to nastąpić? Na przykład, gdy plan naprawczy nie jest zapisany w regulaminie firmy i nie są zapoznani z jego ogólnymi zasadami wszyscy pracownicy zakładu, nie został on sporządzony na piśmie i podpisany przez pracodawcę oraz pracownika, a także gdy pracownik nie uczestniczył w jego tworzeniu.

    Plan naprawczy nie jest regulowany przez przepisy prawa i nie wynika z Kodeksu Pracy. Ustanowiony on jest wewnętrznymi przepisami przedsiębiorstwa (D. Strzelec, A. Janowska, Kiedy można zastosować plan naprawczy dla pracownika?, Personel i Zarządzanie, nr 1, 2014).

    Plan naprawczy – realizacja

    O czym powinien pamiętać pracodawca?

  • Warto zaangażować pracownika w tworzenie planu naprawczego, gdyż wpływa to na jego motywację i zwiększa zaangażowanie.
  • Plan naprawczy musi być: sporządzony na piśmie, wydrukowany, dany do wglądu pracownikowi, którego dotyczy oraz podpisany przez niego i pracodawcę.
  • W planie naprawczym musi znaleźć się konkretny termin jego realizacji (np. 30, 60, 90 dni).
  • Powinno się zaproponować pracownikowi konkretne narzędzia, np. szkolenia, coaching, kontrolę czasu pracy, sesje z psychologiem (np. w przypadku kłopotów z komunikacją z innymi pracownikami) czy urlop (w przypadku zmęczenia).
  • Podczas realizacji planu naprawczego należy zapewnić pracownikowi wsparcie, służyć mu pomocą i nie zostawiać samemu sobie, gdyż może przyczynić się to do klęski planu naprawczego.
  • Czytaj także: