
W szkole było sprawdzanie dziennika na początku lekcji, w pracy mamy listę obecności. Ale czy lista obecności w pracy jest obowiązkowa? Jak ją wypełniać? Czym lista obecności różni się od ewidencji czasu pracy? Odpowiadamy na najczęstsze pytania.
Lista obecności w pracy
Lista obecności pracownika to dokument, który potwierdza obecność osoby w miejscu pracy w danym dniu. Potwierdza on godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy. Lista obecności jest wewnętrznym dokumentem firmy i zakładu pracy.Lista obecności w pracy: jak wypełniać?
Lista obecności pracownika – zarówno w formie papierowej. jak i elektronicznej – powinna posiadać kilka elementów. Są to:Czy lista obecności w pracy jest obowiązkowa?
To jedno z najczęstszych pytań dotyczących listy obecności pracownika. Jak brzmi na nie odpowiedź? Lista obecności w pracy nie jest obowiązkowa, gdyż nie reguluje jej Kodeks Pracy czy inny przepis prawny. Wprowadzenie listy obecności w zakładzie pracy zależy więc tylko i wyłącznie od pracodawcy.Ewidencja czasu pracy
Czym jest ewidencja czasu pracy? To odrębny dokument od listy obecności pracownika i stanowi podstawę do wypłaty mu wynagrodzenia. Jak informuje branżowy portal INFOR pl, ewidencja czasu pracy jest "całościowym działaniem pracodawcy mającym na celu wyliczenie prawidłowego wynagrodzenia pracownika, sprawdzenia, czy pracownicy przestrzegają przepisów czasu pracy". Ewidencją czasu pracy zajmuje się dział kadr.Ewidencja czasu pracy: jak wypełniać?
Ewidencja czasu pracy powinna zawierać takie elementy, jak:Czy ewidencja czasu pracy jest obowiązkowa?
Ewidencja czasu pracy, w przeciwieństwie do listy obecności pracownika, jest obowiązkowa i reguluje ją prawo. Przepisy dotyczące ewidencji czasu pracy znajdują się w Kodeksie Pracy. Za nieprowadzenie ewidencji pracodawcy grozi kara grzywny w wysokości od 1 tysiąca do 30 tysięcy złotych.
§ 1.
Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Pracodawca udostępnia tę ewidencję pracownikowi, na jego żądanie.
§ 2.
W stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy.