
Cena jaj w hurcie w pierwszym kwartale tego roku poszła w górę o 62,5 proc., ale w detalu podrożały tylko o 8,5 proc. A to oznacza, że nie ma wyjścia – czekają nas mocne podwyżki. Wzrost cen odczuwamy już dziś, przed najbardziej jajecznymi ze świąt. Podwyżka cen mocno odbije się na naszych portfelach.
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Jaja na Wielkanoc
Jaja to najważniejszy wiktuał na wielkanocnym stole. Jest to również produkt, którego cena wzrosła najbardziej boleśnie. Jak podało Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych CASE, spośród rzeczy wkładanych do koszyka wielkanocnego jaja to produkt, którego cena wzrosła najbardziej – w ciągu roku aż o 10,7 proc.
Jaja to jednak nie tylko najważniejszy produkt w wielkanocnym koszyku. Są też jednym ze strategicznych towarów dla operatorów wielkich detalicznych sieci handlowych. – To m.in. od cen jaj zależy pozycja konkurencyjna marketów – tłumaczy dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, Katarzyna Gawrońska.
Jej zdaniem to, że obecne ceny w hurcie znacznie przewyższają skalę podwyżek, może wynikać z tego, że sieci handlowe w niektórych okresach sprzedają jaja swoim klientom taniej niż je kupują od producentów – absorbując podwyżki.
Jak czytamy w bankier.pl, sieci handlowe w końcu będą musiały jednak zareagować na sytuację na rynku jaj i podnieść ceny. Eksperci Izby nie przewidują jednak, by miało się to stać przed świętami wielkanocnymi.
Katarzyna Gawrońska
Chodzi m.in. o wojnę w Ukrainie, która spowodowała, że dostawy jaj z tego kraju "wypadły" z międzynarodowych rynków oraz wpłynęła na wzrost cen pasz. Przypomnijmy – Rosja i Ukraina odpowiadają łącznie za 29 proc. światowego eksportu pszenicy.
Analitycy KIPDiP mają przed świętami również dobre wieści. Bo chociaż teraz (w krótkim i średnim terminie) spodziewają się wzrostów cen jaj, o tyle w długim horyzoncie oczekują normalizacji sytuacji rynkowej i zrównoważenia popytu i podaży.
Droga Wielkanoc
Jak pisaliśmy w INNPoland, w marcu 2022 r. koszyk zakupowy Polaków podrożał o 4,4 proc. względem tego okresu w 2021 r. Najmocniejsza podwyżka cen została odnotowana w grupie produktów kojarzących się ze świętami – rekordowy wzrost sięgający prawie 54 proc. dotknął produkty tłuszczowe, nabiał podrożał o prawie 10 proc., a mięso wędliny i ryby o prawie 4 proc., napoje i alkohol o ponad 15 proc.
Utrzymujące się wysokie ceny paliw, gazu i energii mają i będą miały negatywny wpływ na producentów, co przełoży się na portfele Polaków w kolejnych miesiącach. Wyniki badania ASM Sales Force Agency pokazały, że Polacy podczas codziennych zakupów muszą mierzyć się z konsekwencjami obecnej sytuacji geopolitycznej. W 10 sieciach na 13 objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym i prawdopodobnie ta tendencja nie ulegnie zmianie.
