Jak parkować hulajnogi elektryczne? W Warszawie ta kwestia może już za chwilę być znacznie łatwiejsza. Miasto szykuje bowiem specjalne miejsca postojowe.
Hulajnogi elektryczne pojawiły się na polskich ulicach w 2018 roku - i przez 3 kolejne lata w kwestii tych pojazdów panowała wolna amerykanka. W dużych miastach na porządku dziennym było potykanie się o niedbale rzucone na pół chodnika urządzenia, a ich kierowcy poruszali się e-hulajnogami z dużą fantazją: zakłócali ruch uliczny wbijając się na jezdnię, albo wręcz przeciwnie - rozwijali szalone prędkości podczas slalomu pomiędzy pieszymi na chodniku.
Sytuacja poprawiła się w zeszłym roku, kiedy w życie weszły pierwsze sprecyzowane przepisy regulujące poruszanie się hulajnogami elektrycznymi. Nie da się jednak ukryć, że wypożyczanie hulajnóg na minuty to biznes, którzy korzysta z publicznej infrastruktury. Z tego też powodu - choć sprawa nie jest regulowana przepisami - włodarze Warszawy postanowili wypracować własny model rozliczeń z operatorami hulajnóg elektrycznych.
- Ustaliliśmy, że wyznaczymy dla nich miejsca postojowe w różnych punktach Warszawy - zdradza w rozmowie z Interią Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM w stolicy.
Hulajnogi elektryczne - przepisy
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, poruszanie się hulajnogami elektrycznymi jest aktualnie traktowane podobnie jak jazda na rowerze. Oznacza to, że można się nimi poruszać wyłącznie na ścieżkach rowerowych i pasach ruchu wyznaczonych do jazdy rowerem. Dopuszczalna prędkość jazdy to 20 km/h.
Parkowanie e-hulajnóg jest z kolei dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych, a w przypadku ich braku: na chodniku, równolegle, jak najbliżej tej krawędzi, która jest najbardziej oddalona od jezdni, pozostawiając co najmniej 1,5 metra szerokości chodnika.
Dodatkowo na hulajnodze elektrycznej może jechać tylko jedna osoba, zabronione jest poruszanie się pod wpływem alkoholu i substancji odurzających, zaś nieletni w wieku od 10 do 18 lat muszą posiadać takie same uprawnienia, jak w przypadku kierowania rowerem. Za złamanie przepisów może grozić kara od 100 do nawet 500 zł.
Czytaj także:
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Oni się nimi podzielą w tym sensie, że za każdy będzie płacić jeden z operatorów, ale wszystkie miejsca będą dostępne, zarówno dla innych operatorów, jak i dla prywatnych e-hulajnóg. Dodatkowo miejskie stojaki rowerowe również mogą być używane jako miejsce postoju dla e-hulajnóg. Jesteśmy w trakcie opracowywania listy takich miejsc. W momencie, gdy zostaną wyznaczone w terenie, podpiszemy z każdą z firm hulajszeringowych osobną umowę dzierżawy w ramach wspomnianych wyżej porozumień. Wtedy zaczną płacić za korzystanie z warszawskich ulic.